"پیاده روی" روزانه مهم‌ترین عامل مؤثر در پیشگیری از "استئوپروز"

مهم‌ترین عوامل مؤثر در پیشگیری از استئوپروز در زنان سالمند، پیاده روی روزانه با ریتمی تند‌تر از پیاده روی معمولی و نه دویدن، رژیم غذایی مناسب شامل استفاده از مواد لبنی، سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات و استفاده متعادل از مواد غذایی پروتئینی مانند ماهی، تخم مرغ و پرهیز از استفاده بی‌رویه از نوشابه‌های گازدار و قهوه است.

زهرا معتقد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: طی ۵۰ سال گذشته با پیشرفت بهداشت در جهان، متوسط امید به زندگی به طور قابل ملاحظه به ویژه در زنان افزایش یافته و در نتیجه تعداد زنان سالمند رو به افزایش است. 

وی گفت: بر اساس مطالعات اپیدمیولوژی، زنان مخصوصاً آن‌ها که بیشتر از ۶۰ سال دارند بیشترین مبتلایان به پوکی استخوان هستند. در ایران ۲۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال دچار پوکی استخوان هستند. به طور متوسط از هر سه زن سالمند ایرانی یک نفر به پوکی استخوان مبتلا است. 

معتقد تصریح کرد: بیشترین میزان شکل گیری تراکم استخوان در سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی است و بهترین زمان پیشگیری از این بیماری قبل از رسیدن به این سنین است. تمرینات ورزشی و رعایت رژیم غذایی در سنین پایین تر موجب افزایش تراکم استخوان‌ها شده و در نتیجه میزان افتی که با افزایش سن در سنین پایین‌تر موجب افزایش میزان تراکم استخوان‌ها تراکم استخوان‌ها اتفاق می‌افتد کمتر می‌گردد. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین مهم‌ترین عوامل مؤثر در پیشگیری از استئوپروز در زنان سالمند، پیاده روی روزانه با ریتمی تند‌تر از پیاده روی معمولی و نه دویدن، رژیم غذایی مناسب شامل استفاده از مواد لبنی، سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات و استفاده متعادل از مواد غذایی پروتئینی مانند ماهی، تخم مرغ و پرهیز از استفاده بی‌رویه از نوشابه‌های گازدار و قهوه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار