توسط سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزارشد

نشست فنی و مهندسی تخلیه و اسکان اضطراری جمعیت تهران در شرایط بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی

اولین نشست فنی و مهندسی تخلیه و اسکان اضطراری جمعیت تهران در شرایط بحران با محوریت معاونت فنی سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، اولین نشست فنی و مهندسی تخلیه و اسکان اضطراری جمعیت تهران در شرایط بحران با محوریت معاونت فنی سازمان پدافند غیر عامل کشوردر محل این سازمان با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور،سید حسین هاشمی استاندار تهران و مهندس سید مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و دستگاه های مرتبط در محل سازمان پدافند غیر عامل کشور تشکیل گردید.


"تخلیه مردم در جنگ 33 روز”ه لبنان

در ابتدا ی نشست سردار جلالی با توجه تجربیات اخیر در جنگ ها که در تخلیه شهر ها اتفاق افتاده گفت: در جنگ 33 روزه بیروت و تخلیه حدود یک میلیون نفری جمعیت شیعه که توسط حزب الله اتفاق افتاد و سبب کاهش تلفات  انسانی در حد قابل قبول در شهر بیروت گردید و تلفات و جابجایی جمعیت ، حدود 13 برابر کاهش پیدا کرد.


" جمعیت شیعه جنوب لبنان "

وی برآورد جمعیت شیعه جنوب بیروت را یک میلیون و 100 هزار نفرذکر نموده و گفت: این جمعیت در 165 واحد مسکونی سکونت داشته که 75 درصد از آن ها تا 50 درصد تخریب و 25 درصد مابقی 100 درصد تخریب شد ، چنانچه در هر واحد مسکونی 5 الی 6نفر سکونت داشته باشند، حدودآ جمعیت 1 میلیون نفری شیعه بیروت را در بر می گیرد که به تعبیر دیگر در جنگ 33 روزه تمام منازل شیعه های بیروت مورد تهاجم و به آن حمله شده است.


"مدت زمان تخلیه شهر بیروت"

جلالی با اشاره به تلفات بوجود آمده گفت: این جمعیت حدود 8 ساعت از شروع تهاجم تخلیه شد و در روستای اطراف با طرح ریزی انجام گرفته و به صورت غیر متمرکز به وسیله مردم اسکان یافتند و آمار نیروی انسانی که اسرائیلی ها اظهار داشتند و حزب اله هم تاکید کرد حدود 3500 نفر تلفات غیر نظامی بوده است در 33 روز جنگی که نزدیک 34 هزار سورتی پرواز عملیاتی توسط نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی انجام گرفت.


" برنامه ریزی در تخلیه جمعیت"

وی گفت: اگر تلفات را در برابر آمار مقایسه کنیم در فرمول هایی که در دانشگاه های نظامی برآورد تلفات غیر نظامی جنگ ها ذکر می شود و این بمب باران و این شکل تخریب می بایست آماری حدود 400/000 هزار نفر تلفات انسانی را در بر داشته باشد که حداکثر تلفات انجام شده در مردم 3500 نفر بوده که ناشی از یک برنامه ریزی مدون در کاهش تلفات نیروی انسانی غیر نظامی می باشد.


" تلاش شهید شاطری در بازسازی منازل تخریب شده شیعیان دربیروت"

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: اگرچه بعد از بازگشت مردم به شهر با یک شهر تخریب شده روبرو شدند ولی همه ی آن ها سالم بودند و توانستند ، با تلاش شهید شاطری مجددا شهر را بازسازی نموده و مردم به زندگی خود بازگشتند و لذا طرح تخلیه شهر از نظر کاهش تلفات انسانیکاملا جواب منطقی داد.


"پیش بینی تخلی شهر تهران"

وی گفت: شهر تهران و جمعیت زیادی که در آن بصورت متمرکز وجود دارد ، یکی از حداقل هایی که باید به آن توجه شود طرح تخلیه ای آن است ، با توجه به زیر ساخت هایی موجود ، باید برنامه های توسعه شهری و روستایی را به شکلی تنظیم کرد که قابلیت تخلیه و جابجایی جمعیت در کمترین زمان برای شهر تهران پیش بینی شود ، همچنین به لحاظ زیر ساختی و مدیریتی قابلیت تولید کنیم و به تبع آن آموزش ،تمرین و تکرار را در برنامه ها پیش بینی و به سمت جلو حرکت کنیم،اذا مسئله دو بعد کلی دارد اول بعد زیرساختی و سپس بعد بحرانی.


" ساماندهی فضاهای روستایی "

جلالی گفت: قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم پیشنهادی مطرح و با پیگیری های انجام شده ، مقرر شد یکی از شرکت های مرتبط مشاور،مطالعه ای در قالب توسعه شعاع حدود 100 الی 120 کیلومتر تهران و ساماندهی فضاهای روستایی زنده به طوری که قابلیت ، مهمان پذیری یا قابلیت جابجایی جمعیت حداکثری را داشته باشد و ظرفیت جمعیتی طرح تخلیه 3 تا 4 میلیون نفر را بررسی کند.

" استاندار مسئول دفاع غیر نظامی استان "

وی گفت:بر اساس مصوبه دولت در استان ها مسئول اداره اموراستان و جابجایی ،اسکان و هدایت مردم در مواقع بحران استانداران می باشند ، در واقع فرمانده دفاع غیر نظامی استان در مقابل تهدید ها استاندار است ، در شهر تهران بر اساس توافقاتی که انجام گرفته ، وزیر کشور ، استاندار تهران را به عنوان مسئول معرفی نمود تا بتوانیم هماهنگی ها و طرح ریزی ها ی لازم در این زمینه انجام شود


" هم ازایی اقدامات مقابله با تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی یک ضرورت است "

جلالی گفت: لازم است قابلیت هایی برای شهر تهران در شرایط اضطراری ،طراحی و ایجاد شود که هم افزایی برای مقابله با همه ی حوادث باشد ، هم حوادث طبیعی و هم حوادث غیر طبیعی ، باید قابلیتی برای شهر به وجود آید که بتواند جمعیت را در کمترین زمان جابه جا ،اسکان،مدیریت و اداره نماییم.

" عدم آگاهی ازموضوع پدافند غیر عامل "

سید حسن هاشمی ، استاندار تهران نیزباابراز نگرانی از عدم آگاهی موضوع پدافند غیر عامل در سطح کشور گفت:تا زمانی که آگاهی نداشته باشیم و آموزش های لازم را نبینیم در زمان بروز حادثه و اتفاق ، اجرایی کردن برنامه ها غیر ممکن خواهد بود.

وی گفت: در یک تعطیلی چند روزه ساده شاهدیم تمام راه های تهران بسته می شود حال تصور کنید اگر حادثه ای رخ دهد چه وضعیتی پیش خواهد آمد نکته بعدی اینکه صدور مجوز ساخت و ساز ساختمان های چند طبقه بدون توجه به ظرفیت های موجود در مناطق پیچیدگی های خاصی را بوجود خواهد آورد.


" ایجاد مناطق امن "

وی ادامه در خصوص ایجاد مناطق امن عمومی مانند متروگفت:، در کشور کره شمالی به گونه ای مدیریت شده که برای دو میلیون نفر تا سه ماه امکانات تغذیه ای و زندگی فراهم شود و سیستم های امنیتی و ورودی های اتوماتیک برای ممانعت از تشعشعات هسته ای پیش بینی گردیده ، ما نیز باید در سطح کشور و تهران با مکان یابی های دقیق و پیش بینی های مناطق با ضریب اطمینان بالایی برای اسکان به این مهم بپردازیم ؛ تا در زمان ایجاد حادثه بتوانیم جواب گوی نیاز ها بوده و مدیریت را در دست بگیریم چون به یک باره اسکان دادن سه میلیون نفر در تهران و بحث تغذیه ،حمل و نقل و... غیر ممکن نمی شود مگر آنکه امکانات و پیش بینی های لازم را از قبل برنامه ریزی و کاربردی کرده باشیم.


"مدیریت در زمان حادثه"

هاشمی گفت:دو چیز برای انسان همیشه مجهول است یکی امنیت و دیگری سلامت و تا زمانی که با کمبود آن مواجه نشود پی به اهمیت آن نخواهد برد لذا تا موقعی که نه امکانات ، نه تجهیزات و نه برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را نکرده باشیم نمیتوانیم در زمان ایجاد حادثه آنرا مدیریت کنیم.


"اقدمات انجام گرفته"

استاندار تهران گفت:در حال حاضر یک سری اقداماتی در حوزه های آب و برق و گاز برای مواقع اضطراری و بحران در تهران انجام شده است ولی در سطح متناسب نیست و نیاز به تجهیزات و امکانات جدید و به روز داریم تا آمادگی مقابله و کنترل بحران را داشته باشیم ، باید مردم را آگاه و دولت را نسبت به این قضیه حساس کنیم و نکات کارشناسانه ای را که مقام معظم رهبری در این باب فرموده اند را عملیاتی و اجرایی کنیم.


"توسعه جایگاه ویژه در برنامه پنج ساله ششم"

وی ادامه داد: باید هم در دولت و هم در مجلس برای برنامه پنج ساله ششم توسعه جایگاه ویژه ای برای این مسئله تعیین کنیم تا در آینده گرفتار نشویم. در برنامه پنج ساله پنجم دو برنامه موفق داشتیم یکی احیای بافت فرسوده در روستاها و دیگری بحث آب و این به خاطر پیش بینی و داشتن آمادگی لازمی بود که در برنامه پنج ساله سوم دیده و برنامه ریزی کرده بودیم و دولت توانست آنرا انجام دهد لذا ما باید در برنامه پنج ساله ششم آنچه را که فکر میکنیم موثر است ارائه و با ایجاد حساسیت آنرا در الویت برنامه ها قرار دهیم.


" آگاهی بخشی به مردم و مسئولین "

مهندس سید مهدهاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس ورئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیزدراین نشست گفت : کار اصلی که باید انجام گیرد، آگاهی بخشی وحساس کردن مردم و مسئولین نسبت به این برنامه است تا این مسئله موضوعیت پیدا کرده و در دستور کار قرارگیرد.


" تخلیه اضطراری "

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت:در بحث تخلیه اضطراری تا حدی میتوان زلزله را پیش بینی و اعلام کنیم ولی خود این مسئله معلوم نیست خسارت های بجا مانده اش از اصل زلزله کمتر باشد، ممکن است تلفاط جانی آن تا حدی کمتر شود اما قفل شدن تمام معابر، یک بحران بوجود می آورد که زیان های آن کمتر از زلزله نیست و باید برای آنها فکر و برنامه داشته باشیم.


" اطلاع رسانی صحیح "

رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص بحث امنیت تهران در شرایط بحران گفت: مردم اعتماد نمی کنند که خانه و زندگی را رها کنند ،باید ضمانت و اعتماد سازی را ایجاد کرده و یا بحث دولت الکترونیک و اعتماد و اطمینان مردم به سیستم بانکی و دولت که باید ایجاد شود تا در زمان تخلیه و رفتن به نقاط امن کارها و خدمات رسانی متوقف نشود،این اقدامات در هر زمان و مکانی نیاز است و دولت باید دستگاه ها را موظف به راه اندازی و اطلاع رسانی کند چرا که اطلاع رسانی اگر صحیح انجام نگیرد ما هیچگونه مدیریت و کنترلی را نمی توانیم داشته باشیم.


" ساخت 250 هزار دستگاه واحد پیش ساخته "

وی گفت:سال گذشته بودجه ساخت 250 هزار دستگاه واحد پیش ساخته را به بنیاد مسکن دادیم تا دپوهای مشخص در سطح کشور انجام گیرد ، باید مشابه این کارها در تهران مانند سوله های مدیریت بحران که در شهر تهران وجود دارد و یا استان یا شهرستان های معین برای هر منطقه مشخص کنیم و یا ذخیره گاز زیر زمینی و در این قالب کارها برای خدمات رسانی و ساماندهی در مواقع اضطرار انجام گیرد.


"تصمیمات اتخاذ شده"

در خاتمه نشست تصمیماتی پیرامون ایجاد طرحی که هم افزایی برای همه ی حوادث طبیعی و حوادث غیر طبیعی ، آماده نمودن طرح راهبردی،تعداد طرح های مورد نیازدر شرایط بحران،ساسیت گذاری و هدایت مردم،تعیین تکلیف طرح راهبردی پروژه های تخلیه تهران،مشخص نمودن مجری طرح و هدایت کننده جمعیت،استفاده از سازمان بسیج جهت سازماندهی مردم،تشکیل جلسات ماهانه و بررسی پیشنهادات و اقدامات ودعوت از دستگاه ها و سازمان های موثر در تخلیه و اسکان در شرایط بحران اتخاذ گردید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار