مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران خبر داد

راز و رمزهای نهفته در دل سفالینه‌های نیشابور

نمایشگاه "راز و رمزهای نهفته در دل سفالینه‌های نیشابور" تا 28 دی ماه در تالار صدف موزه آبگینه برگزار می‌گردد .

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نمایشگاه "راز و رمزهای نهفته در دل سفالینه‌های نیشابور" تا تاریخ 28 دی ماه در تالار صدف موزه آبگینه برگزار می‌گردد . مهدی نصیری مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران گفت  در این نمایشگاه که از تاریخ چهاردهم دی ماه آغاز شده است  26 اثر برجسته از سفالینه های نیشابور متعلق به  سده های چهارم تا ششم هجری قمری به معرض نمایش بازدید کنندگان موزه  قرار گرفته است . نصیری  ادامه داد داخل و خارج اکثر سفال های به نمایش گذاشته شده با مفهوم خیر و برکت و ضرب المثل هایی که در دوره های مختلف رواج داشته است به خط کوفی و شبهه کوفی تزئین شده است .
وی افزود: قرار است در هر فصل از سال  آثار شاخص مناطق ایران به  معرض نمایش گذاشته شود.

نصیری  ادامه داد: در هنر سفالگری نیشابور ظروف، تنگ ها و بشقاب ها دقیقا" برای مصرف خاص طراحی شده است و به منظور حسن ختام و زیبایی در هنگام مصرف مورد تزئین و خوشنویسی قرار گرفته است .

وی تصریح کرد: با بررسی اجمالی متون نوشته‌ای موجود در ظروف این نکته روشن می‌شود که نگاه هنرمند به منظور معنادار کردن آفرینش خود و تذکر همیشگی به مصرف کننده با بهره مندی از احادیث و روایات بوده است. از دیگر ویژگی های سفال نیشابور می توان به قدرت خلاقیت و دید وسیع و کاملا مسلط هنرمند در جای گذاری عناصر تزئینی اشاره کرد که متناسب با فضای موجود داخلی و خارجی آن صورت گرفته است.

مدیر موزه آبگینه در پایان یاد آور شد: علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه می‌توانند همزمان با ساعات  کاری موزه از ساعت 9 صبح الی16  از این مجموعه بی‌نظیر نمایشگاهی دیدن نمایند.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار