اتحاد عجیب و غریب عربستان و اسرائیل

دكتر "كوین برت" استاد دانشگاه و اسلام شناس آمریكایی در گفتگو با شبكه خبری پرس تی وی گفت: ریاض و تل آویو اتحاد عجیب و غریبی را در برابر استقلال خواهان خاورمیانه شكل داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پرس‌تی‌وی در مورد نقش مهم عربستان سعودی در خشونت‌های منطقه‌ای، به خصوص در عراق و سوریه  مصاحبه‌ای را با دكتر "كوین برت" استاد دانشگاه‌های سانفرانسیسكو، ویسكانسین و پاریس  و اسلام شناس امریكایی انجام داده است .

 متن مصاحبه به شرح زیر است:
پرس تی وی: داعش( دولت اسلامی عراق و شام ) یک گروه القاعده است . فکر می‌کنید هدف واقعی آنها چیست؟
برت : من فکر می‌کنم چند سال است که مشخص شده است که القاعده گروهی است كه توسط بخش خاصی از نیروهای امپریالیست و استعمارگر در غرب ایجاد شده تا بیداری اسلامی  را تضعیف كرده و مانع ازآن شوند كه کشورهای خاور میانه آزادی و استقلال خود را بازیابند.
چند مثال از آنچه من در مورد آن صحبت می كنم: همین دو هفته پیش بود که دو تن از اعضای کنگره آمریکا  از كنگره خواستند قطعنامه ای را تصویب كند كه اوباما را ملزم می كند گزارش اطلاعاتی مشترک سال 2002 غیر که ظاهرا، به گفته بسیاری از افشاگران ، نشان می دهد که 11 حادثه سپتامبر كار نوزده شبه نظامی القاعده تحت کنترل یک فرد دیالیزی در غاری در افغانستان نبوده بلکه آن  حادثه به یک یا چند سازمان اطلاعاتی خارجی  منتسب است، غیرمحرمانه اعلام كند.
این افشاگری ها به طور کلی به سرویس اطلاعاتی عربستان ، که واقعا یک بال سرویس اطلاعاتی ایالات متحده  است اشاره کرده اند و آنها  همچنین به میزان کمتر به سرویس اطلاعاتی اسرائیل اشاره کرده اند.
سناتور باب گراهام  می گوید، این 30صفحه گزارش كه از زمان انتشار آن در سال 2002 ، توسط رئیس جمهور بوش  محرمانه طبقه‌بندی شده  و از بررسی منع شد، نشان می دهد که11 سپتامبر آن چیزی نبود كه به ما گفته شد، بلکه یک عملیات سازمان اطلاعاتی بود.
این نشان می دهد که به اصطلاح القاعده كه مسئول این حمله شناخته شده- اگرچه  بن لادن  آن را تکذیب کرد است – آن چیزی نیست كه به نظر می رسد. در ثانی، بلافاصله بعد از  حادثه 11 سپتامبر ، محمد هیكل ، که سابقا یک مقام عالیرتبه دولت مصر بود ،  و از تحلیلگران سیاسی برجسته در جهان عرب است گفت وقتی به او گفته شد القاعده مسئول حادثه 11 سپتامبر بود خنده اش گرفته. او گفت: " من خندیدم زیرا می دانم آنجا چه خبر است. "
او در ادامه گفت که او در دولت مصربود  و  محرم اسرار بسیاری از سازمان های اطلاعاتی بود كه در القاعده نفوذ كرده و آن را اداره می‌كردند؛ مانند سرویس اطلاعاتی آمریکا ، عربستان و مصر .
بنابراین، القاعده همیشه یک عملیات پرچم دروغین بوده است و از آن برای ایجاد اختلاف و خشونت و هرج و مرج  درخاور میانه طراحی شده است تا خاورمیانه نتواند صاحب استقلال شود.

پرس تی وی :  مهمان دیگر ما می گوید که سرویس اطلاعاتی سوریه حامی این تروریست ها هستند ولی بسیاری از کارشناسانی که ما با آنها صحبت کردیم  معتقدند سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی در پشت این گروه تروریستی است. نظر شما  در این‌باره چیست ؟

برت :  من فکر نمی کنم که اطلاعات سوریه  عامل بی ثباتی سوریه از طریق این مزدوران خارجی و تروریست هایی که  به داخل سوریه نفوذ کرده اند،باشد. من فکر می کنم سرویس اطلاعاتی عربستان مظنون منطقی تری است .
ما می دانیم که سرویس اطلاعاتی عربستان در پشت پرچم دروغین حمله  شیمیایی به غوطه بود، تمام رسانه های بیطرف در ماه اوت به این مسئله پی بردند و اكنون سیمور هرش با استفاده از اسناد موثق منابع اطلاعاتی این مطلب را تایید کرده است.

حتی ، دولت اوباما و خود رئیس جمهور می دانستند که بندر بوش یا  بندر بن سلطان ، رئیس سازمان اطلاعات عربستان تقریبا به طور قطع طراح واقعی حمله شیمیایی  به غوطه در ماه اوت بود.
سوریه در حال بی ثبات شدن است ، دولت اسد هم توسط این تروریست ها تا آستانه فروپاشی  پیش رفت و اكنون تلاش می شود سرویس اطلاعاتی سوریه  را عامل تضعیف دولت خود این كشور معرفی كنند. من فکر می کنم این حرف بسیار عجیب است، من حتی قبلا آن را نشنیده بودم ، من واقعا می خواهم از مهمان دیگر بپرسم از كجا به این اطلاعات دست پیدا كرده است.
پرس تی وی : بسیاری از کارشناسان که می گویند که سرویس اطلاعات عربستان پشت گروه داعش است ،  ما می بینیم عربستان سعودی به طور کلی، نقش مستقیم و فعالی ایفا می كند ،و به نظر می رسد تلاش می كند منطقه را بی ثبات سازد.
دیدگاه خود را  در این مورد بگویید، آیا شما با این ارزیابی موافق هستید؟، چرا این كار را انجام می دهند؟ آیا احتمال دارد نتیجه معکوس بدهد ؟آیا در دراز مدت  قمار نیست؟
برت : قطعا است، قمار بزرگی است، اما استراتژی نیروهای استعماری در یک منطقه اشغال شده زمانی که  شكست می خورند همینطور است.چون خاور میانه روند كسب استقلال خود را آغاز كرده است به همین دلیل این دست نشانده های استعمار در عربستان سعودی و اسرائیل در حال تبدیل شدن به افراط گرایان هستند.
همانگونه که دست نشانده های  الجزایری هنگامی كه الجزایر فرانسوی در آستانه سقوط بود افراطی شدند و تعداد زیادی از مردم را كشتند،  هنگامی كه فرانسه مجبور شد از الجزایر خارج شود  و این نیروهای محلی در الجزایر در تلاش بودند الجزایر یک نهاد استعمارشده نگه دارند، بیش از یک میلیون الجزایری قتل عام شدند . آنها  كه در آستانه از دست دادن مستعمره خود بودند، به شدت افراطی و بسیارخشن شدند.

همین اتفاق امروز در عربستان سعودی و اسرائیل رخ داده است ، هر دو آنها اساسا مستعمرات غربی هستند، بدون حمایت گسترده از غرب به خصوص ایالات متحده آنها وجود نخواهند داشت.

اكنون، به نظر می رسد ایالات متحده از حفظ نظم كهنه در خاورمیانه و بخصوص از حمایت از این دیوانه ها در عربستان و اسرائیل خسته شده است. و در حالی كه، ایالات متحده شروع به تجدید نظر در سیاست خود كرده ، نیروهای افراطی که عربستان سعودی را اداره می كنند به منظور حفظ جریان  پول های هنگفت به حساب های بانکی سوئیس ، تمام درآمد مردم خاور میانه  را تاراج می كنند و همان دست نشانده ها در اسرائیل که برای این دیوانگی  زمین های بیشتری را سرقت می كنند. آنها معتقدند " خدا این سرزمین را به ما داد ، بنابراین همه را خواهیم كشت و آن را برای خودمان خواهیم گرفت" .

بنابراین ، آنها برای بی ثبات کردن خاور میانه به شدت در تلاش هستند تا روند این حرکت به سمت استقلال را كند كنند. و من فکر می کنم که جان مطلب همین است ، و به همین دلیل سعودی ها و اسرائیلی ها در این نوع اتحاد استعماری واقعا عجیب و غریب، در برابر تغییراتی که در خاور میانه در حال وقوع است، با هم متحد شده‌اند.

پرس تی وی: شما در مورد اصل  و ریشه القاعده و دخالت واشنگتن در آن صحبت کردید..
آیا شما فکر می کنید که در حال حاضر ایالات متحده آمریکا  قصد دارد خود را از آنچه كه بسیاری آن را افراط گرایی عربستان سعودی می نامند دور كند و  به همین دلیل ما شاهد تغییراتی در منطقه  خواهیم بود؟ 

برت : امیدوارم ، شما می دانید ، هنوز هم یک لابی نومحافظه كار قوی در واشنگتن وجود دارد و آنها تنها مقیم زمان خود، آنها امیدوارند دوباره قدرت را به دست بگیرند همانطور كه پس از حادثه 11 سپتامبر كه طراحش خودشان بودند قدرت را در دست گرفتند. 

بنابراین ، هنوز هم نمی توان فكر كرد كه سیاست خاورمیانه امریكا  در مسیری معتدلتر تغییر كند.

دكتر برت در مورد خلا قدرت در خاور میانه هم گفت :از آنجایی که عربستان سعودی و اسرائیل بازیگران مشروع محلی نیستند، اگر حمایت غرب نباشد خاندان سعودی نمی توانند مالك بیشتر منطقه شبه جزیره عربستان شوند. به همین ترتیب،  صهیونیست های نسل كش هم اگر حمایت چند تریلیون دلاری امریكا و وتوی قطعنامه سازمان ملل نباشد وجود نخواهد داشت. شما می دانید که حمایت گسترده سیاسی غرب قرار  این موجود  نامشروع را  پا برجا نگه داشته است.

بنابراین، بله ... آنها برای این خلاء قدرت می جنگند ، اما آنها به این دلیل  می جنگند كه  درست مانند دست نشانده های استعماری فرانسه در الجزایر، در آستانه شكست هستند، اما آنها نمی توانند برای همیشه وجود داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار