دبیر سی و دومین فیلم فجر در نشست خبری جشنواره مطرح کرد

آخرین زمان جمع‌بندی نهایی فیلم‌ها 20 دی‌ماه است/ از برخی رسانه‌ها عذر خواهی می‌کنم

علیرضا رضاداد، دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در نشست خبری این جشنواره گفت:20 دی جمع‌بندی فیلم‌ها در بخش مسابقه جشنواره نهایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،  نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم فجر صبح امروز  هفدهم دی ماه با حضور علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در هتل انقلاب برگزار شد.

 علیرضا داد دبیر جشنواره در خصوص زمان جمع بندی فیلم‌های بخش مسابقه گفت: فیلم‌ها با حداکثر رای انتخاب می‌شوند و در تاریخ 20 دی ماه فیلم‌های بخش مسابقه به جمع‌بندی نهایی می‌رسند.
 
وی ادامه داد: هیأت انتخاب در 45 روز فیلمهای جشنواره را در دو نوبت دیده است و تا روزهای آینده در مورد وضعیت تغییر اسامی فیلم‌ها اعلام می‌شود.
 
داد عنوان کرد: هر دبیری وظیفه دارد زحمت گذشتگان را قدردانی کند به همین دلیل در جلسه گذشته‌ که با برخی از رسانه‌ها برگزار شد از برگزیدگان و دبیران و داوران گذشته دعوت گردید که در آیین رونمایی پوستر همراه ما باشند که متاسفانه به دلیل کمبود فضا از برخی خبرگزاری‌های رسمی دعوت گردید که این اتفاق با سوءتفاهم‌هایی مواجه شد که از همینجا از برخی رسانه‌ها عذر خواهی می‌کنیم.

علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: دوره‌های قبل همه تلاش کردند که این جشنواره به خوبی برگزار شود و با توجه به دولت جدید و شرایط سیاسی و بین‌المللی جدید وظیفه‌ای را به دوش ما گذاشته‌اند که از هیچ کوششی برای پیشرفت کشور و آرمان‌ها و تحقق‌ها دریغ نخواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: با تمام امکاناتی که در اختیار ما قرار گرفته تلاش برای پیشرفت و سعادت کشور تلاش می‌کنیم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری که در دیدار با سینماگران انجام گرفت ایشان تاکید بسیاری بر توسعه و پیشرفت کشور دارند و نقش سینما را در این توسعه محوریت قرار دادند.
 
رضاداد در خصوص نقش رسانه نیز عنوان کرد: رسانه بخشی از سینماست با توجه به اینکه این عرصه ناپایدار و هنر- صنعت محسوب می‌شود هیچ تردیدی نیست که جهان و هنر با رسانه ارتباط جدی دارد.
 
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: سینما پدیده مهم و موثری است و جشنواره‌ها نیز در موثر جلوه دادن و تاثیرگذاربودن آنها می تواند نقش بازی کند.
 
وی اظهار داشت: برگزاری آیین سینمایی در جذب مخاطب و برجسته سازی فیلم‌ها ، ایجاد گرایش فکری و جریان سینمایی و ژانرهای جدید و تقویت و تضعیف برخی از الگوها نقش داشته باشد.
 
وی افزود: جشنواره فجر منتسب به جشنواره دولتی است و دولت برگزارکننده این جشنواره محسوب می‌شود و ما به عنوان نماینده جامعه سینمایی، جشنواره‌ای را برگزار می‌کنیم که در حد و اندازه مردم و سینما باشد.
 
علیرضا داد در خصوص برنامه‌ریزی‌ها انجام گرفته برای جشنواره عنوان کرد: اولین کار برنامه ما تنظیم مقررات و آیین‌نامه جشنواره بود و ما نمی‌خواستیم که شتابزده تغییراتی را ایجاد کنیم، چرا که این اتفاق نیاز به زمان طولانی دارد به همین جهت اصلاحات کوتاهی را اعمال کردیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به برآورد ما پایان آبان ماه را برای تقاضای متقاضیان بخش مسابقه و پایان آذر ماه را آخرین مهلت ارائه نسخه بازبینی اعلام کردیم و نسبت به این موضوع نیز پایدار بودیم و در این بین 152 فرم درخواست شرکت در بخش سینمایی ایران داشتیم.
 
رضاداد تصریح کرد: 126 فیلم بازبینی شدند، که شامل 61 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 65 فیلم در بخش نگاه نو می‌شد و در نتیجه تا به امروز 21 فیلم در بخش سودای سیمرغ اعلام شد اما این اسامی نهایی نیست و احتمال تغییراتی در آن وجود دارد که در روزهای آینده طی برگزاری جلسه‌ای نهایی به جمع‌بندی خواهیم رسید.
 
وی با اشاره به حجم وسیعی از حضور فیلم‌سازان اول اظهار داشت: در بخش نگاه نو، حجم وسیعی از فیلم‌سازان اول حضور داشتند، نسلی که برخواسته از توانمندی‌های دانشگاهی است که نگاهی دیگر به سینما دارند و با توجه به حجم زیاد این بخش تغییراتی را نیز در فیلم‌های اول خواهیم داشت.    
 
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر در خصوص بخش سینمای مستند افزود: همیشه بحث بودن و یا حذف سینمای حقیقت وجود دارد و شورای سیاستگذاری فجر به دو دلیل لزوم این سینما را در جشنواره اعلام کرد که جشنواره فجر تریبونی برای سینمای ایران است و باید نسبت به گسترش تولیدات توجه کند.

"رضا داد" درخصوص نامزدهای بخش سینما حقیقت گفت: 22 فیلم از سوی فیلم‌های بخش سینمای مستند برگزیده شده و 3 فیلم نیز در صورت رسیدن اضافه خواهد شد، که شامل9 فیلم در بخش رقابتی سینمای حقیقت و 13 فیلم که برای اولین بار در بخش رقابت فجر حضور دارند.

وی در ادامه درخصوص بخش‌های مختلف بخش بین‌الملل اظهار داشت: 353 فیلم از هشتاد کشور متقاضی حضور در جشنواره بودند که به 206 فیلم به دلیل هم‌خوانی نداشتن با مقررات جشنواره حذف شدند و 147 فیلم باقی ماند.

در بخش جام جهان نما نیز 10 فیلم غیر ایرانی از 13 کشور و 3 فیلم ایرانی حضور دارند.

10 فیلم غیر ایرانی و 3 فیلم ایرانی در بخش سینمای سعادت 32 فیلم از 17 کشور در بخش نمایش‌های ویژه حضور دارند.

"رضاداد" درخصوص بازار فیلم نیز اظهار داشت: امسال برای بازار فیلم مدیران مستقلی را انتخاب کردیم که 70 شرکت خارجی

 از 30 کشور حضور خواهند داشت و 150 مهمان خارجی نیز دعوت شده‌اند همچنین برای معرفی سینمای ایران فیلم‌های ایرانی همراه با زیرنویس برای مهمانان خارجی در نظر گرفتیم.

وی درخصوص سالن‌های نمایش جشنواره نیز تصریح کرد: 30 سالن سینمایی را برای نمایش در نظر گرفته‌ایم که 21 سالن سینما برای مردم، 2 سالن برای صنوف، 5 سالن برای اهالی رسانه و داوران در نظر گرفته شده است و در بخش تجلی جشنواره نیز 21 سازمان و نهاد اعلام آمادگی کردند که در طی روزهای آینده تعداد آنان افزایش پیدا خواهد کرد.

"رضاداد" درخصوص اکران فیلم‌های جشنواره در سایر استان‌ها نیز بیان کرد: با توجه به تعامل وزارت کشور برای تجهیز و آماده سازی سالن‌های سینمایی امید است که در همه‌ی استان‌ها فیلم‌های جشنواره نمایش داده شود به همین جهت با معاونان استان‌ها و مدیران سینمایی صحبت شده که با حد نصاب جمعیت هر استان یک سالن سینمایی احداث شود و این نقطه آغازی باشد برای حرکت جدی سینما.

دبیر جشنواره در ادامه با اشاره به حضور اهالی رسانه و پیش فروش بلیت‌های فیلم‌ها افزود: بیش از 1800 نفر از اهالی رسانه ثبت نام کردند که اوایل بهمن ماه کارت‌ها تحویل داده می‌شود و هدف از ثبت نام اینترنتی رسانه‌ها برآورد درخواست‌ها و میزان توجه به سینما است که برای صدور کارت‌ها نیز نگاه عدالت گرایانه‌ای نیز وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اواخر دی ماه نیز پیش فروش بلیت‌های جشنواره آغاز خواهد شد و بزرگداشت‌هایی نیز برای بزرگان سینما در مراسم افتتاحیه برگزار خواهیم کرد و کتابی را به عنوان یادگاری به دوستان تقدیم می‌کنیم.

"رضاداد" درخصوص حضور فیلم‌های جشنواره متناسب با رویکرد انقلابی گفت: جشنواره در دهه فجر نگاه ویژه‌ای به فیلم‌های انقلابی دارد و یکی از اولویت‌های ما برای انتخاب فیلم‌ها توجه به مضامین ارزشی و انقلابی است.

وی با اشاره به پروانه نمایش موقت فیلم‌های جشنواره اظهار داشت: ما برای جلوگیری از شائبه‌ها فیلم‌هایی را که پروانه نمایش دارند را مورد بررسی قرار دهیم تا دچار سوء تفاهم در انتخاب اسامی نشویم به همین منظور همه‌ی کارهای ما قانونی انجام می‌شود و با توجه به یازده دوره دبیری جشنواره هیچ‌گونه نظری را در مورد انتخاب فیلم‌ها به هیئت انتخاب تحمیل نکردم چرا که وظیفه دبیر این است که در صورت وجود ابهام تصمیم‌گیری لازم از سوی دبیر گرفته شود.

"رضاداد" ادامه داد: هیئت انتخاب در مورد اعلام اسامی با انصاف عمل کرده است و ترکیب فیلم‌ها با وجود محدودیت اسامی بی‌منطقی بود سینمای ایران برای همه است و همه باید برای برگزاری این جشنواره تلاش کنند.

وی درخصوص میزان جوایز برگزیدگان و اسپانسر جشنواره اظهار داشت: در بخش "سودای سیمرغ" و "نگاه اول" همچون سال گذشته 20 الی 25 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده همچنین در مورد حامی جشنواره نیز پذیرای همه‌ی درخواست‌ها هستیم

و با توجه به اینکه آگهی مناقصه‌ای برای این موضوع وجود ندارد مأموریت این کارها به موسسه‌ی رسانه‌ی تصویری محول کردیم.

وی در مورد دو فیلم "آشغال‌های دوست داشتنی" و " سیزده" اظهار داشت: نظرات در مورد فلیم "آشغال‌های دوست داشتنی" قبلا اعلام شده و صحبت مجدد در مورد آن تکراری است اما در مورد حضور فیلم "سیزده" در بخش نگاه اول باید گفت که فیلم قبلی "هومن سیدی" در بخش ویدیوئی حضور داشت به همین دلیل این فیلم به عنوان اولین کار این کارگردان محسوب می‌شود.

"رضاداد" درخصوص شفاف نبودن بعضی از موضوعات و درنظر گرفتن ملاحظات مختلف در برگزاری جشنواره همچون سال گذشته عنوان کرد: قاعده ما همانی است که قبلا اعلام کرده بودیم تأکید می‌کنم با اختیاری که در تقصیر موارد تصریح نشده در آئین نامه‌ی جشنواره داریم سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر را بدون هیچ‌گونه تبعیض جلو می‌بریم به طوری که حتی اسامی جوایز جشنواره را نیز از قبل تعیین نکردیم و از شما خواهش می‌کنم اکنون ما را قضاوت نکنید.

وی ادامه داد: خواهش می‌کنم رسانه‌ها به جای تعریف کردن از یک موضوع دقیق سخن بگویند وظیفه‌ی اصلی همه ما دقیق سخن گفتن است تا بتوانیم یکدیگر را یاری کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تبعیض قائل شدن میان فیلم‌سازان در جشنواره پیش‌رو اظهار داشت: ما تنها یک فیلم بدون پروانه ساخت داشتیم که آقای "سیمونیان" آن را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدیم که این فیلم را جزء فیلم‌هایی که پروانه ساخت ندارند بگنجانیم.

دبیر جشنواره امسال خاطر نشان کرد: همه باید برای برگزاری جشنواره همیاری کنند و با توجه به اینکه هنوز هیچ‌کس فیلم‌های امسال را ندیده‌اند قضاوت عجولانه‌ای نکنند و با جوسازی منفی جشنواره را به حاشیه بکشانند.

شایان ذکر است: "جلیل اکبری صحت"، "ابراهیم داروغه زاده"، "سیمون سیمونیان"، "محمد رسول صادقی"، "علیرضا شجاع نوری"، "محمد حیدری"، "حبیب ایل بیگی"، "مازیار فکری ارشاد"، "نیما حسنی نصب"، "ناصر باکیده" و "عبدالله اسفندیاری" از حاضران این نشست بودند.

گفتنی است، در این جلسه از پوستر بازار فیلم و سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر  رونمایی شد.
انتهای پیام /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.