سیروس مقدم از سری سوم پایتخت می گوید

اولین سری سریال پایتخت، نوروز سال 90 از شبکه یک به مخاطبان تلویزیون ارائه شد. این سریال که داستان مهاجرت یک خانواده مازندرانی به تهران را روایت می‌کرد، بسیار مورد توجه قرار گرفت

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پس از موفقیت سری اول سیروس مقدم از ساخت سری دوم آن خبر داد، اما محسن تنابنده نمی‌توانست با این گروه همکاری داشته باشد؛ در نتیجه سری دوم این سریال نوروز 92 به نمایش درآمد و باز هم با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد. این روزها مقدم در تدارک تولید سری سوم این سریال برای پخش در نوروز 93 است.

 اگر سری سوم این مجموعه بتواند موفقیت دو سری قبل را تکرار کند، می‌توان گفت سریال پایتخت تنها سریال تلویزیون است که به مرحله سوم رسیده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. با سیروس مقدم درباره مولفه‌هایی که به موفقیت سری جدید یک سریال منجر می‌شود، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سریال‌های متعددی در تلویزیون به سری دوم رسیده، اما کمتر پیش آمده که موفق باشد. سریال پایتخت ازجمله سریال‌هایی است که سری دوم آن هم موفق بوده و به ساخت سری سوم منجر شده است. چه مولفه‌هایی باعث می‌شود مرحله دوم و سوم یک سریال موفق از آب دربیاید؟

مهم‌ترین نکته برای موفقیت سری دوم یا سوم یک مجموعه این است که داستان و موضوع سریال گنجایش و ظرفیت لازم برای ساخت سری‌های بعدی را داشته باشد. در این باره می‌توانم یک مثال ساده بزنم؛ یک غذای خوب و خوشمزه را می‌شود دو شب پشت سر هم خورد و هر دو بار هم لذت برد، چون یک غذای خوب حتما توسط یک آشپز خوب طبخ شده است، حتما از مواد درجه یک استفاده شده و حتما برای پخت آن به اندازه لازم و کافی هزینه شده و همه مواد مورد نیازش در اختیار آشپز قرار گرفته است. درباره سریال پایتخت هم این موارد وجود داشته است؛ به عنوان مثال زمانی که سری اول ساخته و تمام شد، هنوز قصه‌های زیادی داشتیم که در 13 قسمت اول فرصت طرح آنها پیش نیامده بود. از طرف دیگر، بازتاب سریال در بین مخاطبان و نتیجه نظرسنجی‌های تلویزیون حاکی از آن بود که مخاطبان از قسمت اول سیراب و اشباع نشده‌اند و پذیرای قسمت دوم آن هستند. مدیران شبکه هم به این نتیجه رسیده بودند پایتخت هنوز می‌تواند حرف‌های تازه برای گفتن داشته باشد، در نتیجه قسمت دوم آن هم ساخته شد.

الان که در حال ساختن قسمت سوم هستید، همه این معیارها و مولفه‌ها وجود دارد؟

واقعیت این است که بعد از ساخت سری دوم، این حس برای همه ما وجود داشت که هنوز این سریال ظرفیت لازم برای تولید یک سری جدید را دارد به همین منظور در درجه اول تلاش کردیم گروه پایتخت را حفظ کرده و قصه‌ها را در فضایی تازه‌تر با موضوعات جدیدتر در مقایسه با دو سری قبل ارائه کنیم که تماشاچی احساس نکند تکرار قصه‌های قبلی را می‌بیند. به همین دلیل به تهیه‌کننده باشعوری نیاز داشتیم که شرایط لازم را فراهم کند و بتواند همه اعضای گروه را دور هم جمع کند تا بتوانیم به نتیجه قابل قبول برسیم.

از همه مهم‌تر این‌که مدیران تلویزیون و شبکه یک، تولید این سریال را از ابتدای سال در دستور کارشان قرار دادند و از ما حمایت کردند؛ بنابراین ما هم به عنوان سازندگان سریال، این انگیزه را پیدا کردیم که یک خوراک خوشمزه برای مخاطب آماده کنیم که از آن لذت ببرد. البته این نکته را نباید فراموش کرد مخاطبان ما هم نقش زیادی در ساخته شدن سری دوم و سوم پایتخت داشتند. در خواست آنها همه ما را سر شوق آورد.

گاهی این احتمال وجود دارد سری دوم یک سریال کیفیت بدی نداشته نباشد، اما در مقایسه با سری اول از جایگاه قابل توجهی برخوردار باشد. برای جلوگیری از افت سری‌ جدید یک سریال چه مواردی را باید مد نظر داشت؟

باید با تمام وجود به نیاز مخاطب احترام بگذاریم و به تمام مواردی که اشاره کردم توجه داشته باشیم؛ مثلا در سریال پایتخت یک خانواده داریم که با هم و در کنار هم کامل می‌شوند، اگر یکی از شخصیت‌ها مثل نقی، بابا پنجعلی، ارسطو و هما را از این خانواده حذف کنیم، حتما یک جای کار خواهد لنگید. بعد از ساخت سری اول، قصد داشتیم سری دوم آن را برای نوروز 91 بسازیم، اما این کار را نکردیم؛ چون محسن تنابنده به عنوان یکی از مهره‌های اصلی سریال به خاطر حضور در فیلم سینمایی حضرت محمد(ص)، نمی‌توانست همراه ما باشد.

یعنی اگر امسال بازیگران اصلی امکان همراهی با شما را نداشتند، سری سوم آن را نمی‌ساختید؟

بله و به همین دلیل امسال برای حضور احمد مهرانفر در نقش ارسطو با آقای میرباقری صحبت‌های بسیاری داشتیم تا بتوانیم همزمان با تولید سریال شاهگوش از حضور این بازیگر در سریال پایتخت هم بهره ببریم. آقای فرجی مدیر شبکه یک، آقای میرباقری، تهیه‌کنندگان سریال شاهگوش و خود احمد مهرانفر، دست به دست هم دادیم تا در نهایت همه اعضای خانواده پایتخت در کنار هم قرار بگیرند.

قصه پایتخت چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی برای ساخت سری دوم و سوم داشت؟

وقتی پیمانه یک فیلمنامه‌ پر می‌شود از آن به بعد چیزی برای گفتن ندارد، جز تکرار تکیه‌کلام‌ها، فضا‌ها، روابط و موقعیت‌های قبل. تمام سریال‌هایی که در سری‌های دوم و سوم به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند، حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته‌اند. سریال پایتخت هر بار ماجرای تازه‌ای روایت کرده است؛ پایتخت 1 به مهاجرت توجه داشت، پایتخت 2 ماجرای انتقال گنبد و گلدسته مطرح شد که حکم ابزاری برای نمایش وحدت مردم کشورمان را داشت و در پایتخت 3 بحث غرور ملی را مطرح می‌کنیم. این بار قصد داریم از ارزش‌های فرهنگی ـ ورزشی مردم خوب مازندران صحبت کنیم و علاقه‌مندان به ورزش کشتی در تمام کشور که این ورزش را نمادی از پهلوانی و جوانمردی و سنت‌های ایرانی می‌دانند. می‌بینید که فضاها کاملا با هم متفاوت هستند.

چقدر به موفقیت سری سوم امیدوارید؟

امیدوارم بتوانیم در مقابل مردم که حامی ما بوده‌اند، مدیرانی که ساخت این سریال را به ما سفارش‌ داده‌اند و منتقدان سربلند باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عوامل پشت صحنه
۱۷:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۲
ماکه ازخدامونه!!!!!!!!!!!!!!!
United States of America
بچه های بالا
۲۳:۵۰ ۱۴ دی ۱۳۹۲
آقای سیروس مقدم انشاالله موفق باشید
آخرین اخبار