حادثه بنغازي مي‌تواند به عنوان سوژه انتخاباتي درآمريکا مطرح شود

خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری دوهزار و شانزده در آمریکا به عنوان یک سوژه ی انتخاباتی مطرح شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ جیل دورتی در گفتگوی زنده با این شبکه تلویزیونی درباره ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی که باعث کشته شدن کریس استیونس سفیر آمریکا در لیبی شده بود گفت: در مقاله تحقیقی نیویورک تایمز درباره ماجرای بنغازی، ادعاهای جمهوریخواهان و نیز کاخ سفید درباره حمله ی یازدهم سپتامبر سال دوهزار و دوازده به کنسولگری آمریکا در بنغازی زیر سئوال برده شد.

این روزنامه با انتقاد و ایراد گرفتن از استدلال جمهوریخواهان نوشت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که القاعده در حمله به بنغازی نقش داشت بلکه شبه نظامیان محلی و غارتگران در این حمله نقش داشتند. این روزنامه نوشت انتشار یک فیلم ضد اسلامی ، در ایجاد انگیزه برای مهاجمان تاحدی تاثیر داشت. این روزنامه همچنین نوشت که این حمله طراحی شده نبود اما خودجوش هم نبود.

خبرنگار سی ان ان گفت: یک جمهوریخواه برجسته ی آمریکا اصرار دارد که اطلاعات نشان می دهد القاعده در حمله نقش داشت.

مایک راجرز رئیس جمهوریخواه کمیته ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است: القاعده و نیروهای وابسته ی آن آروز داشتند که در لیبی دست به حمله بزنند و ما این مسئله را می دانیم. افرادی که در لیبی بودند درباره ی اقدام تاکتیکی در مقر آمریکا صحبت کرده بودند.

این گزارش می افزاید: یک دمکرات ارشد در کمیته ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفته های جمهوریخواهان را قبول دارد اما تاکید می کند که تصویر پیچیده ای پیش رو قرار دارد.

آدام شیف عضو کمیته ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت:  اطلاعات نشان می دهد که القاعده در حمله نقش داشت اما در عین حال افراد و شبه نظامیان زیادی هم بودند که هیچ ارتباطی با القاعده نداشتند.

خبرنگار سی ان ان گفت: روزنامه نیویورک تایمز همچنین نوشت که حمله به بنغازی ، تقلید تظاهرات خیابانی مصری ها علیه فیلم ضد اسلامی آمریکایی نبود. در آن زمان سوزان رایس سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود که ارزیابی آمریکا نشان می دهد واقعه بنغازی در آغاز واکنشی خود جوش به رویدادهای چند ساعت پیش از آن در قاهره بود. کاخ سفید هیچ اظهارنظری درباره گزارش نیویورک تایمز نداشت. در این گزارش، نیویورک تایمز از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ی وقت آمریکا نام نمی برد. تامی ویتور سخنگوی سابق امنیت ملی کاخ سفید در صفحه ی توئیتر خود

از درخواست جمهوریخواهان در مورد بررسی ماجرای بنغازی در کنگره ی آمریکا و نیز ادعاهای آنها مبنی بر دروغگو بودن دولت اوباما، انتقاد کرد.

خبرنگار سی ان ان گفت: یکی از پیچیدگی ها این است که مقاله ی نیویورک تایمز از واژه ای پر ابهام استفاده می کند. این روزنامه نوشت تصویر ارائه شده در این روزنامه از ماجرای بنغازی تصویری سیاه یا سفید نیست بلکه خاکستری است که براساس آن نه گفته های کاخ سفید و نه گفته های جمهوریخواهان هیچ کدام کاملا درست نیست. پس وقتی رنگ خاکستری است پی بردن به واقعیت سخت می شود.

این خبرنگار درباره تاثیر ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری سال دوهزار و شانزده در آمریکا گفت:  من در گزارش خود گفتم که هیلاری کلینتون در زمان ماجرای بنغازی وزیر امور خارجه ی آمریکا بود و هدف انتقاد قرار گرفت و مطرح شد که چرا برای محافظت از دیپلمات های آمریکایی اقدام کافی نکرد. در این گزارش به هیلاری کلینتون اشاره نشد. می توان گفت که اگر هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود موضوع بنغازی می تواند به عنوان یک موضوع برای جمهوریخواهان و نیز برای برخی رأی دهندگان مطرح باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار