زاهدان/

علت اصلی خشکیدن تالاب هامون نبود مدیریت صحیح منابع آب است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: بطور تقریبی حدود 40 مورد از تالاب های مهم کشور بین 20 تا 100 درصد خشک شده اند که بخش زیادی از آن ناشی از نبود مدیریت صحیح بر روی منابع آبی بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان .، احمدعلی کیخا با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب تالاب ها در حوزه کشاورزی و سایر مصارف استفاده می شود، افزود: به طور نمونه در حوزه دریاچه ارومیه بخش کشاورزی به شدت توسعه پیدا کرده است و سطح زیر کشت از 150 هزار هکتار در اوایل انقلاب به 450 تا 700 هزار هکتار در زمان حاضر رسیده است.

وی اظهار داشت: در نشست اخیر شورای عالی آب (به ریاست دکتر روحانی) با موضوع زاینده رود اعلام شد بر اساس آمار آب پشت سد زاینده رود در طول سال های گذشته از متوسط 5/1 میلیارد متر مکعب به یک میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه جریان آب رودخانه زاینده رود کم شده اما مصرف از این رودخانه همچنان با همان شدت گذشته ادامه دارد و حتی طرح های توسعه بخش کشاورزی در منطقه با رشد روزافزون در حال اجرا است.

معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: با مشاهده آمار به این حقیقت می رسیم که در طول 20 سال گذشته تالاب گاو خونی بیشتر از همه مورد ظلم و بی مهری قرار گرفت و حق آبه رودخانه زاینده رود به شدت کاهش پیدا کرده است./س

انتهای پیام/


برچسب ها: خشکی ، تالاب ، هامون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.