مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد گفت: تمامي پروژه‌هاي "مسکن مهر" تا پايان سال 93 به متقاضيان با تمامي امکانات زيرساختي تحويل داده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محسن نريمان در نشست خبري با بيان اينکه مکان‌يابي 25 شهر جديد با سقف جمعيتي 6.7 ميليون نفر تصويب شده است، گفت: از اين 25 شهر 20 شهر جديد طرح جامعي براي اسکان آنها مصوب شده و17 شهر با مجموعه جمعيتي 4.3 ميليون نفر مصوب شده و در مرحله اجرا قرار دارد.

نريمان افزود: از 17شهر موجود 15 شهر جديد جزو شهرهاي جمعيت پذير شناخته شده‌اند. 

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: تا سال 90 ، 430 هزار نفر در شهرهاي جديد اسکان داده شده‌اند. 

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد توضيح داد: استان‌هاي تهران، البرز، فارس، آذربايجان شرقي، خراسان رضوي، سيستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، مرکزي، قم و سمنان از جمله استان‌هايي هستند که شهرهاي جديد در آنها مستقر شده‌اند.

نريمان با بيان اينکه پرديس، انديشه و پرند از مهمترين شهرهاي جديد در استان تهران به شمار مي‌رود افزود: هشتگرد نيز در استان البرز از جمله شهرهاي مهم به شمار مي‌رود. 

***رويکرد در دولت جديد واگذاري شهرهاي جديد و ايجاد شهرک به بخش خصوصي است

وي در ادامه گفت: شهر جديد شريف آباد از جمله شهرهاي جمعيت پذير به شمار مي‌رود که مراحل اوليه سرريز جمعيت به تصويب رسيده است.

نريمان با اشاره به اينکه رويکرد ما در دولت جديد واگذاري شهرهاي جديد و ايجاد شهرک به بخش خصوصي است، گفت: سعي داريم با واگذاري شهرهاي جديد به بخش جديد شهرک‌هايي از جمله شهرک علمي سلامت تفريحي و توريستي در ايجاد کنيم. 

وي در ادامه يادآور شد: مصوبات شوراي عالي در خصوص واگذاري طرح‌هاي جديد به بخش خصوصي اجرايي شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: در بخش‌هايي نيز سعي داريم واحدهايي را به صورت ويلايي ايجاد کنيم و اقدام به ويلاسازي در بخش‌هايي از شهرها کنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: شهرک جديدي به نام پرنيان در قم ايجاد شده بود که اين شهر مشکل کاربري مواجه شد و تغيير محل پرنيان را در دستور کار قرار داديم.

***شهرهاي جديد در قم و همدان


مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در ادامه اظهار داشت: در قم، همدان شهرهاي جديدي ايجاد شده که در اين شهرها مسکن مهر وجود ندارد و تمامي آن به صورت خودمالکي هستند. 

نريمان با اشاره به اينکه 416 هزار واحد مسکن مهر در کل شهرهاي جديد ايجاد شده است، گفت: سهميه مسکن مهر در شهرهاي جديد 400 هزار واحد بوده که با پالايش سعي خواهيم کرد تعدادي از اين واحدها را کم کنيم.

وي در ادامه افزود: تعدادي از متقاضياني که داراي شرايط مسکن مهر نيستند در اين پروژه‌ها ثبت نام کرده‌اند که با حذف آنها سهميه مسکن مهر را به 400 هزار واحد مي‌رسانيم.

نريمان پيشرفت فيزيکي واحدهاي مسکن مهر را 70 درصد دانست و گفت: تاکنون پروژه‌هاي مسکن مهر ميانگين 70 درصد پيشرفت فيزيکي داشته‌اند که تا پايان سال 93 تمامي آنها به بهره‌برداري مي رسد.

نريمان در ادامه تصريح کرد: حدود 305 هزار واحد مسکن مهر در قالب تفاهم سه جانبه توسط متقاضيان ثبت نام شده است. 

مديرعامل شرکت عمران شهرک‌هاي جديد افزود:  تعداد 774 هزار مسکن مهر توسط تعاوني‌ها 36 هزار توسط خودمالکي در شهرهاي جديد مسکن مهر ساخته شده است.

نريمان سخت‌ترين ساخت پروژه مسکن مهر را توسط تفاهم نامه سه جانبه دانست و گفت: واحدهاي مسکن مهري که توسط تفاهم نامه سه جانبه ساخته شده‌اند پيشرفت فيزيکي 74 درصدي داشته اند. 

وي در ادامه افزود: پروژه‌هاي تعاوني ها 73 درصد و خودمالکي‌ها 70 درصد پيشرفت داشته‌اند. 

***16 هزار و 376 واحد مسکن مهر داراي امکان زيرساختي هستند

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: از 400 هزارو احد مسکن مهر 166 هزار واحد به مرحله نازک کاري رسيده و 78 هزار واحد را نيز به بهره‌برداري رسيده است.

نريمان با اشاره به اينکه 16 هزار و 376 واحد مسکن مهر داراي امکان زيرساختي هستند، افزود: تمامي اين واحدها تکميل شده و آماده تحويل به متقاضيان است.

***وزارت راه و شهرسازي مسئول آب و برق نيست

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در خصوص عدم تکميل زيرساخت‌هاي واحدهاي مسکن مهر گفت: 72 هزار واحد مسکن مهر به دليل نداشتن آب و برق و گاز به بهره برداري نرسيده است که مسئول اين واحدها وزارت راه و شهرسازي نيست.

وي با اشاره به اينکه حق انشعابات آب و برق واحدهاي مسکن مهر پرداخت شده است، گفت: وزارت راه و شهرسازي پيگير تأمين خدمات زيرساختي واحدهاي مسکن مهر است اما ساير دستگاه‌ها از جمله وزارت نيرو مسئول تأمين خدمات زيربنايي اين واحدها است.

نريمامن در ادامه توضيح داد: پيشرفت فيزيکي مسکن مهر در عالي شهر 91 درصد، در سهند 89 درصد، پرند 81 درصد، صدرا84 درصد، هشتگرد 79 درصد است.
 
وي در ادامه گفت: سعي خواهيم کرد با ايجاد شهرک‌هاي جديد و ايجاد شهرهاي جديد مشکلات شهرهاي بزرگ را با مهاجرت خود به خود مردم برطرف کنيم.

مديرعامل عمران شرکت‌هاي جديد در خصوص امکانات صد روزه اين شرکت گفت: نظارت بر تهيه و بازنگري 10 طرح جامع شهر جديد ضرورت تدوين دستورالعمل اسکان پايدار در مسکن مهر و تدوين دستورالعمل سرمايه‌گذاري در شهرهاي جديد، تدوين راهنماي احداث فضاي سبز در شهرهاي جديد از جمله اقدامات اين شرکت در طول 100 روز بوده است.

***مخالف افزايش قميت مسکن مهر هستم


معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص افزايش قيمت مسکن توسط انبوه سازان گفت: قراردادهاي مسکن مهر نيز همانند قراردادهاي ديگر است و انبوه‌سازان هنگام منعقد شدن اين قراردادها تمامي متن آن را خوانده و روند افزايش تورم را بررسي کرده‌اند بنابراين نيازي به افزايش قيمت مسکن مهر نيست و من مخالف اين افزايش قيمت هستم. 

وي در ادامه توضيح داد: در صورتي که انبوه‌سازان پروژه‌هاي مسکن مهر را کامل تحويل دهند از سوي وزارت راه و شهرسازي پاداش‌هايي براي اين انبوه‌سازان در نظر خواهيم گرفت. 

وي در ادامه تصريح کرد: متقاضياني که در قراردادهاي آنها ميزان آورده علي‌الحساب منعقد شده باشد امکان پرداخت بيشتر آورده وجود دارد. 

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در ادامه در خصوص افزايش تسهيلات مسکن مهر گفت: تسهيلات مسکن مهر از 18 ميليون آغاز شده و در حال حاضر به برخي از پروژه‌ها تا 30 ميليون تومان تسهيلات ارائه مي‌شود.

وي در ادامه افزود: در حال بررسي افزايش سقف تسهيلات هستيم. 

نريمان در ادامه توضيح داد: با آزادسازي بازار ثانويه مسکن و ملکي کردن پروژه‌هاي مسکن 99 ساله سعي خواهيم کرد کارگاه را کنترل کنيم. 

***دو ميليون واحد مسکن مهر در کشور در حال ساخت است

وي در ادامه گفت: سعي خواهيم کرد با کمتر شدن مشکلات مسکن مهر و حل مشکلات پيمانکاران واحدهاي مسکن مهر را سريعتر به متقاضيان تحويل دهيم.

وي با اشاره به اينکه دو ميليون واحد مسکن مهر در کشور در حال ساخت است گفت: تنها 25 درصد از اين واحدهاي مسکن مهر توسط شهرهاي جديد ساخته مي شود. 

وي در خصوص پيگيري ايجاد شهرهاي جديد گفت: ايجاد شهرهاي جديد نياز به مکان يابي مجدد دارد و بايد در نقاط جمعيت پذير کشور ساخته شود تا مورد مهاجر پذير شدن مردم قرار گيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در مورد اتمام واحدهاي مسکن مهر گفت: به طور متوسط پروژه هاي مسکن مهر پيشرفت 70 درصدي داشته اند که سعي خواهيم کرد تا پايان سال 93 تمامي پروژه ها را به اتمام برسانيم. 

وي در خصوص مسکن مهر ويلايي گفت: تعداد محدودي مسکن مهر ويلايي در شهرهاي جديد داشته ايم که اغلب آنها در هشتگرد بوده اند. و سعي خواهيم کرد تا پايان سال 93 اين پروژه ها را نيز به متقاضيان تحويل دهيم.

نريمان در ادامه افزود: در برخي از استان‌ها از جمله شهرهاي شمالي و مرکزي کشور نيز مسکن مهر ويلايي خواهيم ساخت.
وي در ادامه در خصوص قطع ثبت نام مسکن مهر گفت: ثبت نام مسکن مهر به دليل ارائه نکردن وام توسط بانک مرکزي متوقف شده است.

*** ثبت نام مسکن مهر به دليل نداشتن تسهيلات متوقف شد

نريمان در ادامه افزود: وزارت اقتصاد و دارايي و بانک مرکزي اعلام کرد ما هيچ بودجه اي براي ارائه تسهيلات به مسکن مهر نداريم. 

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه خاطرنشان کرد: سقف تسهيلات ما براي ارائه تسهيلات 48 هزار ميليارد تومان بوده است و ما هيچ تسهيلات جديدي براي ساخت مسکن مهر جديد نداريم.

*اجراي طرح مسکن اجتماعي، حمايتي و مشارکتي در تمامي شهرهاي جديد
 
محسن نريمان درنشست خبري خود با بيان اينکه تمامي پروژه‌هاي مسکن اجتماعي، حمايتي و مشارکتي در شهرهاي جديد اجرايي مي‌شود، گفت: مسکن اجتماعي يک پله از مسکن مهر جلوتر است و براي متقاضياني است که حتي قدرت پرداخت قسط را ندارد.
 
وي در ادامه افزود: وزارت رفاه و تامين اجتماعي، کميته امداد و وزارت راه و شهرسازي در يک هماهنگي و با تشکيل کارگروه  سعي در بررسي متقاضيان مسکن اجتماعي هستند.
 
نريمان در ادامه به مسکن مشارکتي اشاره کرد وگفت: در مسکن مشارکتي زمين در اختيار سرمايه‌گذاران قرار داده مي‌شود و با مشارکت متقاضيان و سرمايه‌گذاران مسکن مشارکتي ساخته مي‌شود. 
 
معاون وزير راه و شهرسازي به مسکن حمايتي اشاره کرد و گفت: در اين طرح دولت تسهيلاتي تا مرز 150 ميليون تومان در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهد و با اين ميزان تسهيلات اقدام به خريد مسکن مي‌کنند.
 
نريمان در ادامه تصريح کرد: تمامي طرحهاي مسکن حمايتي و مسکن مشارکتي و مسکن اجتماعي در حال بررسي است و در آينده نزديک تدوين و ابلاغ مي‌شود.
 
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با اشاره به اينکه سعي در افزايش قدرت خريد مردم هستيم، گفت: با اجراي طرحهاي گفته شده سعي در حفظ حقوق شهروندان و متقاضيان داريم.
 
 معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: در شهرهاي جديد تمامي سه طرح مسکن مشارکتي، مسکن حمايتي و مسکن اجتماعي اجرايي مي شود و در برخي از شهرها ميزان طرح مسکن مشارکتي بيشتر خواهد بود.
 
نريمان در ادامه به مترو شهرهاي جديد اشاره کرد و گفت: قطار شهري در پرند پيشرفت بسياري کرده و اقدامات بسياري در اين خط مترو صورت گرفته است.
 
وي به مترو هشتگرد که بيشترين پيشرفت را داشته است اشاره کرد و گفت: در اين خط مترو هشتگرد به کرج وصل مي شود و از کرج به تهران متقاضيان مي‌توانند به سهولت رفت‌وآمد کنند. 
 
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه يادآور شد: خط مترو هشتگرد پيشرفت فيزيکي 60 درصدي داشته و با تامين اعتبارات تا پايان سال 93 به بهره‌برداري مي‌رسد.
 
وي در ادامه افزود: خط مترو شهرهاي جديد فولاد شهر، مجلسي و بهارستان پيشرفتهاي فيزيکي بسياري داشته‌اند.
 
نريمان در ادامه خاطرنشان کرد: با واگذاري شهرهاي جديد به بخش خصوصي و ايجاد شهرک سازي سعي در کنترل جمعيت‌پذيري در کلان شهرها داريم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: تحویل ، مسکن ، مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Singapore
asal
۰۱:۰۶ ۱۰ تير ۱۳۹۳
من میخوام یه شصت متری بخرم.باید از کجا اطلاعات بگیرم؟
آخرین اخبار