اصفهان/

مصرف دگزامتازون به كاهش توده عضلاني و ضعف عضلات منجر می شود

دگزامتازون نه تنها باعث افزايش حجم عضلات و توان ورزشكاران نمي شوند بلكه برعكس باعث افزايش تجزيه عضلات، كاهش توده عضلاني و ضعف آن می شود.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان اظهار داشت: با مصرف اين دارو امكان پارگي و آسيب ديدن تاندون ها در ورزشكاران، هنگام انجام حركات ورزشي به شدت افزايش می یابد.

دکتر سارا خوش سرور، با اشاره به اینکه دگزا متازون جزو قوي ترين كورتون ها و شايع ترين داروي تجويزي در كل نسخ دارويي كشور است، گفت: مسئولان وزارت بهداشت معتقدند اين ميزان تجويز دگزامتازون با جمعيت كشور و وضعيت اپيدمولوژيك بيماري همخواني ندارد و مصرف خودسرانه كورتون ها بدون تجويز پزشك متخصص، مي تواند عوارض زيادي را به همراه داشته باشد .

وی افزود: بيشترين موارد سوء مصرف كورتون ها به صورت موضعي مانند كلوبتازول، بتامتازون، فلوئوسينولون و ... به عنوان ضدلك و روشن كننده و به شکل قرص جهت افزایش وزن بدن می باشد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، با بیان اینکه بدون تجویز پزشک نباید مقدار مصرف دگزامتازون را کم و زیاد و یا قطع کرد، تصریح کرد: قطع مصرف ناگهاني دارو مي تواند باعث كاهش اشتها، ناراحتي معده، استفراغ، گيجي و حواس پرتي، سردرد، تب و درد مفاصل و ماهيچه ها، پوسته ريزي و كاهش وزن در بیمار شود.

دکتر خوش سرور ادامه داد: در صورت مصرف دارو به صورت طولاني مدت، پزشك معالج حتماً مصرف آن را به تدريج براي شما كاهش خواهد داد تا زماني كه مقادير مصرف (دوز دارو) كاملاً با بدن سازگار شود.

وی یادآور شد: بیمار باید قبل از مصرف دگزامتازون در صورت داشتن حساسیت به دگزامتازون، آسپرين يا هر داروي دیگر، مبتلا بودن به انواع بیماری ها، مصرف دارو های رقیق کننده خون، انجام اعمال جراحي و سابقه هر گونه زخم (زخم گوارشي ، زخم هاي باز و ... ) پزشک خود را مطلع کند.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، با اشاره به محدوديت رژيم غذايي هنگام مصرف این دارو یادآور شد: بيمار در هنگام مصرف دارو بایستی يك رژيم كم سديم، كم نمك، سرشار از پتاسيم و یا پروتئين داشته باشد و یا در صورت ابتلاء به ناراحتي معده دارو را با غذا يا شير مصرف کند.

وی تاکید کرد: در صورت فراموش كردن يك نوبت از دارو به شرط آنكه فاصله زيادي تا زمان مصرف نوبت بعدي از دارو وجود داشته باشد آن نوبت به محض ياد آوري، مصرف شود و در غير اين صورت تنها نوبت دوم مصرف شود.

این کارشناس اظهار داشت: در هر حال ممكن است بر حسب صلاح ديد پزشك متخصص، نياز باشد درمان با كورتون ها به طور طولاني مدت يا با دوز بالا صورت پذيرد. در اين صورت مصرف اين دارو ها با كنترل وضعيت بيمار از لحاظ عوارض جانبي و در نظر گرفتن موارد احتياط، بلامانع است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.