شهرکرد/

درخشش دانش آموزان گندمانی در پانزدهمين جشنواره بين المللي جوان خوارزمي

چهار دانش آموز گندمانی با ساخت دستگاه تولید ذرات نانو به روش رسوب گذاری، در بخش اختراعات دانش آموزی پانزدهمين جشنواره بين المللي جوان خوارزمي، رتبه سوم کشوری را به دست آورند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

چهار دانش آموز نخبه و مبتکر شهر گندمان استان چهارمحال و بختیاری، موفق به ساخت دستگاه تولید ذره نانو به روش رسوب گذاری شدند که این ابتکار، رتبه سوم کشوری در بخش اختراعات دانش آموزی پانزدهمين جشنواره بين المللي جوان خوارزمي در زمینه علمی نانو تکنولوژی، را به دست آورد.

مدیر پژوهش سرای ابوریحان بیرونی شهر گندمان گفت: حشمت الله زمانی، علی عظیمی، مهدی عظیمی ( فرزند ناصر ) و مهدی عظیمی ( فرزند حیاتقلی )؛ چهار دانش آموز نخبه مقـطع متوسطه بخش گندمان، به سرپرستی مرتضی رسولیان؛ دانشجوی دکترای رشته مهندسی پزشکی، برای ساخت این دستگاه، از دی ماه سال گذشته ( 1391 )، به مدت دو ماه، 6میلیون ریال هزینه کرده اند.

بیژن بختیاری افزود: این دستگاه به روش اسپری در ایر، هر نوع مایعی را تبخیر و به ذرات پودر مانند تبدیل می کند که به صورت پلیمر و پودر در صنایع پزشکی، داروسازی، مهندسی و صنایعی که به مواد اولیه پودر مانند نیاز دارند، به کار می رود.

وی گفت: فناوری تولید دستگاه ذره نانو به روش رسوب گذاری، قبلاً تنها در انحصار کشور آمریکا بوده است.

بختیاری، با بیان اینکه مرحله آزمایشگاهی این طرح با موفقیت اجرا شده و نمونه های آن مورد تایید مراجع علمی از جمله دانشگاه امیر کبیر قرار گرفته است، افزود: این ابتکار در مراحل ثبت قرار دارد.

مدیر پژوهش سرای ابوریحان بیرونی شهر گندمان گفت: این دانش آموزان نخبه و مبتکر، در زمینه علمی نانو تکنولوژی در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی شرکت نمودند که پس از داوری طرح ها توسط داوران استانی و کشوری، رتبه سوم کشوری را از آن خود کردند.

شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، با بیش از 12 هزار نفر جمعیت، در فاصله 14 کیلومتری مرکز این شهرستان ( شهر بروجن ) واقع شده است.

شهرستان بروجن، با 119 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر بروجن، با بیش از 52 هزار نفر جمعیت ) در فاصله 62 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.