مطرح شدن مجدد ماجرای ارسال خون های آلوده از فرانسه به خاور میانه

ماجرای ارسال خون های آلوده به ویروس ایدز از فرانسه به برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بار دیگر از طریق برگزاری جلسه بحث و گفتگو درباره فیلمی که در این باره تهیه شده است، مطرح شد.

به نقل از العالم، با وجود آن که حدود سه دهه از رسوایی ارسال خونهای آلوده از فرانسه به کشورهای عرب خاورمیانه می گذرد، این مسئله بار دیگر مطرح می شود. بر همین اساس کارگردان فیلم "بهار خون عربی" که حوادث آن درباره ارسال خون آلوده از فرانسه به این کشورهاست، جلسه ای برای بحث و تبادل نظر درباره فیلم برگزار کرده است.

زینه جمال خبرنگار این شبکه در پاریس در گزارشی در این باره گفت: ماری آنژ پوایه کارگردان فرانسوی جلسه ای برای بحث و گفتگو درباره فیلم خود با عنوان "بهار خون عربی" که به رسوایی ارسال حدود نه هزار و هشتصد کیسه خون آلوده از آزمایشگاه مریو در فرانسه به تونس، لیبی، عراق و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه می پردازد، برگزار کرد. این خون ها در حالی به این کشورها ارسال می شود که توزیع آنها در فرانسه در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج ممنوع اعلام شده بود.

پوایه می گوید: به نظر من شمار مبتلایان به ایدز در یونان به پنجاه نفر، عراق بین سیصد تا چهارصد نفر و لیبی حدود چهل مورد رسید اما درباره تونس آمار و ارقامی در دست نداریم. اگر همه قربانیان را در نظر بگیریم شمار آنها به حدود یک هزار مورد درگذشت ناشی از ابتلا به این بیماری می رسد که بیشتر آنها از کودکان بودند. در همین خصوص هشتصد مورد شکایت علیه آزمایشگاه مریو مطرح شده که هیچ یک از آنها به نتیجه نرسیده است زیرا آزمایشگاه هر بار توانسته است خود را نجات دهد.

در ادامه گزارش آمده است: این فیلم درباره برخی از قربانیان عرب است که بر اثر دریافت خون آلوده که آزمایشگاه مریو مقادیری از آن را در سال هزار و نهصد و هشتاد و شش، به عراق ارسال کرد، به ایدز مبتلا شدند. بارزترین آنها خانواده ای عراقی بود که پنج تن از کودکان خود را بر اثر دریافت خون آلوده از دست داد.

پوایه می گوید: ما از سال هزار و نهصد و هشتاد و سه می دانستیم که خونها آلوده اند و می دانستیم که خونها باید گرم می شدند زیرا گرم شدن آن باعث کشته شدن ویروس می شود. آزمایشگاه های خارجی دیگر خون ها را گرم کردند ولی ما این کار را در فرانسه نکردیم و همین امر باعث شد نهصد و هشتاد نفر بر اثر خونریزی جان خود را از دست بدهند.

خبرنگار ادامه داد: آزمایشگاه مریو در فرانسه تا امروز محاکمه نشده است و این در حالی است که باعث انتقال ویروس ایدز به فرانسوی ها در دهه هشتاد قرن گذشته شده است که در آن زمان خشم فرانسوی ها را به دنبال داشت به گونه ای که سیاستمداران سوسیالیست از جمله لوران فابیوس نخست وزیر سابق را مسئول این حادثه دانستند اما دادگاه فرانسه آنها را تبرئه کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرانسه ، خون ، آلوده ، ارسال ، خاور ، میانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار