یک نویسنده شهرکردی:

روند چاپ و نشر در شهرستان‌ها ضعیف است

ناشران شهرستانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه ادبیات داستانی و همچنین کار اولی‌ها نیستند.

فرهاد خاکیان دهکردی نویسنده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: ناشران شهرستانی درخصوص چاپ و نشر بسیار ضعیف عمل می‌کنند و درحوزه‌های ادبیات داستانی در موارد خاصی چون آثار بومی تمایلی به چاپ و نشر ندارند.
 
وی ادامه داد: گرفتن مجوز چاپ و نشر به صورت حرفه‌ای در برخی از شهرها مثل تهران، مشهد و اصفهان انجام می‌شود و وقتی ناشران به کار اولی‌ها توجه نمی‌کنند ناچار می‌شوند از حمایت ناشران حرفه‌ای در شهرهای دیگر استفاده کنند.
 
خاکیان افزود: در استان چهارمحال بختیاری ناشرانی چون مرید، چشمه آفتاب، انوشه، آهنجیده و سامان دانش فعال هستند اما کار جدی در حوزه ادبیات داستانی منتشر و نکرده‌اند.
 
این نویسنده ادامه داد: شهرکرد از حداقل امکانات چاپ و نشر هم بی‌بهره است امکاناتی چون کتاب فروشی‌ای که آثار به روز داشته باشد یا بخش خصوصی که در این حوزه مدون و با برنامه عمل کند.
 
این نویسنده در خصوص روند داستان نویسی در شهرکرد عنوان کرد: سال‌ها قبل غلامرضا صفار با حمایت خانه هنرمندان جلسات داستان نویسی برگزار می‍‌کرد و همچنین احمد بیگدلی بعدتر حسین قطره سامانی طراحی نو در ا؟ نویسندگان را با جریان تازه‌ای آشنا کرد.
 
وی تصریح کرد: این انجمن‌ها نویسندگان خوبی چون شیدا حیدری و احمد مولوی را به جامعه ادبیات معرفی کرده‌اند گروهی از نویسندگان هم فعالیتی چشم‌گیر در نقد کتاب دارند که من پایه گذاران آن بوده‌ام.   
 
خاکیان در مورد فعالیت انجمن‌های ادبی در شهرهای دیگر بیان کرد: انجمن‌های ادبی در شهرهایی چون بابلسر، ساری و محمودآباد بدون حمایت دولتی و با دردسرهای بسیار در حال فعالیت هستند البته بازده خوبی دارند و مخاطبان فرهیخته‌ای را تربیت می‌کنند.

وی در مورد نویسندگان و تمرکز انجمن‌های ادبی اظهار داشت: بسیاری از آثار حوزه ادبیات را نویسندگان شهرستانی قلم زده‌اند این نویسندگان از آداب و رسوم، مردم شناسی خاص، تاریخ بومی، گویش و لهجه‌های خود بهره زیادی برده‌اند. تنوع در فرم و محتوا در آثار این نویسندگان مشهورتر است اما از دیرباز تهران محل گردهمایی ادبی بوده و باعث رشد این توانمندی‌ها شده است.

خاکیان درخصوص اعمال ممیزی خاطرنشان کرد: نویسنده باید با فکری آزاد و ذهنی بی‌دغدغه بنویسد اگرچه رسانه‌های ملی می‌توانند پشتیبان خوبی برای او باشند اما ممیزی‌ها اجازه تولید آثار جهان شمول را از نویسنده می‌گیرد دولت باید با بودجه و توان مالی و بی‌حاشیه هر هنرمندی را حمایت کند.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.