گزارش/

شکنجه سیستماتیک، خوراک هر روز زندانیان آمریکا‎

«ابراهیم ادریس»، یکی از دو تن بازداشت شدگان سودانی، پس از 11 سال گذران در زندان گوانتانامو اعلام کرد در تمام این سالها تحت شکنجه سیستماتیک امریکایی ها قرار داشته است. آزادی ادریس پس از گذشت سالها از دستور زندانی شدندش آن هم بدون تشکیل هیچگونه جلسه محاکمه در پایگاه دریایی امریکا در کوبا صورت گرفت.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد، ادریس«ابراهیم ادریس» که توسط مقامات رسمی ایالات متحده امریکا به عنوان یک بیمار روانی شرح داده شده است، تنها چند ساعت پس از بازگشت به خانه‌اش توسط یک هواپیماهی نظامی امریکایی، طی یک نشست در کنفرانس خبری خارطوم شرکت کرد.

وی با قوای جسمانی ضعیف و با کلماتی که به زحمت از گلویش خارج می شد شرح مختصری از دوران حبس‌اش در گیتمو داد.

وی گفت: "ما به صورت روزانه در معرض شکنجه‌ای دقیق و سیستماتیک قرار داشتیم." وی در ادامه افزود: "ما درمانده شده بودیم، آن هم در جزیره ای دور افتاده و احاطه شده توسط انواع سلاح ها."


او تلاش دولت سودان و سازمانهای حقوق بشری به منظور آزادی زندانیان گوانتانامو که لغب "گولاگ زمان ما" توسط سازمان عفو بین الملل برایش انتخاب شده را ستود (گولاگ نام نهادی بود که اردوگاه های کار اجباری در نواحی دور افتاده جماهیر شوروی از قبیل سردسیر و یخبندان سیبری و استپ های قزاقستان، بیابان ‌ای ترکمنستان را در زمان حکومت ژوزف استالین اداره می کرد.)


ادریس عنوان کرد که زندانی دیگر، نور عثمان محمد، که با وی آزاد شده است به دلیل سپری کردن دوران نقاهت در بیمارستان قادر به شرکت در این کنفرانس نبود.

با توجه به اخبار منتشر شده از سوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا در 18 فوریه سال 2011، محمد در یک دادگاه نظامی و بر اساس قانون کمیسیون نظامی سال 2009 به 14 سال حبس محکوم شد. به دلیل اعتراف به جرم و همکاری با دادستانها، دادگاه نظامی از طریق توافقی که پیش از محاکمه حاصل شد، موافقت کرد مجازات محمد به 34 ماه تقلیل یابد.

ادریس که قرار بود از سال 2009 انتقال داده شود گفت: "برخی از زندانیان سابق تنها به دلیل تلاش به منظور تضمین آزادیشان محکوم اعلام شده بودند."

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، در حالیکه باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای انتقال برخی از زندانیان گوانتانامو به کشورهای خودشان تلاش می کند، یک زندانی سودانی از شکنجه های بسیاری که خودش و دیگر زندانیان توسط زندانبانان امریکایی تحمل کرده اند صحبت می کند. عرضه لایحه آزادی زندانیان بر اساس قانون ملی دفاع، روز پنج شنبه توسط مجلس سنا آن هم در شرایط 84 رأی در مقابل 15 رأی صورت گرفت.


به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز پنج شنبه اعلام کرد: "با وجود اینکه با اقدامات مربوط به این لایحه در مجلس به طور کامل صورت نگرفته است، مفاد آن باعث انعطاف پذیری بیشتر دولت در قبال انعطاف پذیری انتقال زندانیان خارج از کشور مطابق منافع امنیت داخلی امریکا خواهد شد."

می‌توان از پنج تن دیگر که همچنان در زندان باقی مانده‌اند نام برد، این پنج تن به اتهام شرکت داشتن در انفجار برجهای دوقلو در 11 سپتامبر 2001 دستگیر شده بودند. در همان زمان اعلام شده بود برخی از 14 تن زندانی "بسیار خطرناک" هستند.

با وجود اینکه قرار بود در سال 2009 نیمی از 158 زندانی در گیتمو آزاد شودند، کنگره مانع اجرای چنین وعده‌ای شد.
 

*** زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند

در اوایل سال 2013 موج جدیدی از اعتصاب غذا در این زندان به راه افتاد. تا ماه ژوئیه 106 نفر از 166 زندانی در اعتصاب غذا به سر می‌بردند و به 45 نفر از آنها به زور غذا خورانده شد.

با توجه به اظهارات ادریس، این زندانیان که در این موج تظاهرات شرکت کرده بودند، "شکنجه مضاعفی" را تحمل می‌کردند.

در ماه نوامبر گزارش 269 صفحه ای یک گروه متشکل از 19 کارشناس با عنوان "بی اخلاقی پزشکی و سوء استفاده از زندانیان" منتشر شد.


 
به گزارش رایا تودی، مقامات گیتمو(گوانتانامو) در اوایل ماه میلادی جاری اعلام کردند، نیروی نظامی ایالات متحده امریکا اجازه افشای خبر اعتصاب غذای زندانیان خلیج گوانتانامو به رسانه ها و عموم مردم را نمی دهد، در این گزارش چنین آمده که علت جلوگیری از افشای چنین حقیقتی این است که به نظر وزارت دفاع آمریکا "انتشار این اطلاعات نفعی برای اهداف عملیاتی ایالات متحده امریکا ندارد."

به گزارش خبرگزاری ای بی سی، مصطفی عبدالمکرم، رئیس گروه کمکهای مدنی و حقوقی سودان قول داد که گروهش برای اعمال حق و حقوق سودانیان بازداشت شده در گوانتانامو بیش از این تلاش خواهد کرد و خواسته آنها پس از آزادی زندانیان سودانی، عذرخواهی آمریکا از سودان است. وی معتقد است امریکا این زندانیان را بی هیچ دلیل  محکمی و از آن مهمتر بدون برگزاری محاکمه در آن زندانها نگه می‌دارد.


به گفته رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، کارل لوین، مصالحه می تواند تاثیرات مهمی بر روی 160 زندانی که هنوز هم در گوانتانامو به سر می‌برند، داشته باشد.

گزارش از مغانی
 

منابع:
http://abcnews.go.com/International/wireStory/sudanese-released-guantanamo-arrive-home-21272912

http://rt.com/news/guantanamo-torture-sudan-detainee-552/

http://www.navytimes.com/article/20131219/NEWS08/312190013/Sudanese-Guantanamo-detainee-says-he-tortured


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار