پر‌خوری در "شب یلدا" ترکیدن "آپاندیس" را به دنبال دارد

پر‌خوری در "شب یلدا" و مصرف آجیل‌های نا‌مرغوب مشکلات گوارشی و ترکیدن "آپاندیس" را در پی دارد.

کوروش جعفریان متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان کرد: به طور طبیعی "شب یلدا" یکی از شب‌های سنتی در فرهنگ ایرانیان است که مسئله خوردن و تغذیه در این مراسم پررنگ تر است. بنابراین باید توجه کنیم که مواد غذایی انتخاب شده مخصوص این شب مشکل خاصی ندارند و بیشتر آن‌ها به خصوص انار و هندوانه پر‌خاصیت هستند.

وی افزود: همین انتخاب‌های خوب هم اگر زیاد از حد و کنترل نشده مصرف شوند، خطرساز هستند.

جعفریان خاطرنشان کرد: انتخاب نامناسب در این شب شیرینی است که نباید زیاد مصرف شود. پر‌خوری مشکلات گوارشی نفخ و خطر ترکیدن "آپاندیس" را در این شب افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که این شب مهم را با شادی همراه با خانواده بگذرانیم، تصریح کرد: آنقدر تنقلات و میوه بخوریم که هنوز کامل سیر نشده باشیم.

وی گفت: افزودن غذای کم ارزش مانند فست‌فود‌ها به "شب یلدا" کار درستی نیست. بهتر است هماهنگ با فرهنگ و نسبت غذاهای سنتی سر سفره شب یلدا باشد.

 وی در خصوص مصرف تنقلات افزود: تنقلات مانند مغزها و میوه‌جات مشکی ندارند، اما شیرینی و شکلات موادی هستند که فرد را دچار مشکل می‌کند. بنابراین به بیماران دیابتی توصیه‌ می‌شود بیشتر از سبزی‌ها و میوه‌های این شب مصرف کنند تا خطر بالا رفتن قند خون آن‌ها را تهدید نکند.

جعفریان با اشاره به این‌که مغزهای تازه مصرف شود گفت: بسیاری از مغزهای موجود در بازار نا‌مرغوب بوده و با استفاده از رنگ‌های غیر مجاز و مراحل شور‌سازی و طعم دهی، اصول بهداشتی رعایت نشده و مشکلات کلیوی و ورم بدن را به دنبال دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آپاندیس ، یلدا ، تنقلات ، غذا ، آجیل ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار