رحيم‌پور‌ازغدي:

سبک زندگی اسلامی با قرآن تکمیل می‌شود

عضو شوراي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه سبک زندگي اسلامي با قرآن تكميل مي‌شود، گفت: ‌متاسفانه امروز قرآن به لحاظ معنوي جايگاهي در بيسن مردم ندارد بنابراين اگر مي خواهيم به سعادت برسيم بايد معنويت قران را سرلوحه تمام كارها قرار دهيم.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، حسن رحيم‌پور‌ازغدي ‌در همایش سي‌و‌دومين دوره مسابقات قرآن کريم وزارت دفاع ـ منطقه خراسان‌ با بيان اينكه پيامبر اكرم (ص) ‌قرآن را «نور مبين، حبل متين و عروه الوثقي» مي‌نامند، افزود: نور وقتي معنا پيدا مي‌کند که تاريکي وجود داشته باشد و اين سخن پيامبر اكرم (ص) يعني اينکه انسان در تاريکي زندگي مي‌کند و پيام دوم اين صفت نيز آن است که اگر چيزي روشن نشده ‌ يعني نور در خصوص آن عمل نکرده‌ و وجود نداشته است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه قرآن بايد در زندگي ما حضور جدي داشته باشد، اظهار داشت: قرآن تنها براي قرار گرفتن در سفره عقد نيامده‌ و اصلا فلسفه نزول قرآن نيز اين نيست،‌ بلکه بايد دريافت حقيقي از قرآن را دريابيم.

وي خاطرنشان کرد: اگر جايي روشن شد، يعني قرآن در آن در حال اجرايي شدن است، اگر در زندگي سياسي، اقتصادي و اجتماعي ما قرآن حضور داشته باشد، بايد آنها را روشن کند و اگر تاريکي را در اين عرصه‌ها مي‌بينيم اين به آن معناست که قرآن در آن عرصه حضور ندارد.

رحيم‌پور‌ازغدي با اشاره به تعبير سومي که از نور مبين صورت مي‌گيرد، تصريح کرد: اين به آن معناست که قرآن مجمل سخن نگفته ‌بلکه در خصوص مسائل بشري با تاکيد و دقت زيادي مسائل را روشن کرده ‌و اگر ما حس مي‌کنيم که قرآن چيز جديدي براي ما ندارد و مسائل روز را پيش‌بيني نمي‌کند يعني از قرآن درست استفاده نکرده‌ايم و اگر مدعي هستيم که قرآن اين کار را براي ما کرده ‌بايد فهرستي براساس مسائلي که با تکيه بر قرآن آنها را برطرف کرده‌ايم تهيه کنيم تا نشان ‌دهيم که ‌تا چه ميزان صادق هستيم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با طرح اين سئوال که اگر قرآن نبود آيا ما باز هم همين طور زندگي مي‌کرديم، ادامه داد: ‌بايد به اين سئوال جواب بدهيم و روشن کنيم که چگونه و براساس چه مسائلي مي‌توانيم ادعا کنيم که قرآن در زندگي ما حضور دارد.

وي با طرح اين سئوال كه سبک زندگي ما با جوامعي که قرآن ندارند چه تفاوتي دارد، گفت: ‌ حقيقت آن است که اگر در اين سوال تعمق کنيم مي‌بينيم که در بعضي جاها آن جوامع بيشتر از ما به قرآن عمل کرده‌اند.

عضو شوراي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه پيامبر اسلام (ص) قرآن را نور شکافنده تاريکي مي‌دانند، تاكيد كرد:‌ پيامبر اسلام اعتقاد دارند که زندگي بدون قرآن زندگي در تاريکي است و به همين دليل است که فرمودند اگر حس کرديد زندگي بدون قرآن براي شما سخت است بدانيد که قرآني زندگي کرده‌ايد.

رحيم‌پور‌ازغدي با اشاره به مفهوم «حبل متين» گفت: ريسمان نجات براي بالا رفتن است و حبل متين يعني آنچه که قابل اعتماد است و راه پيشرفت محسوب مي‌شود.

 عضوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه ما بدون قرآن زندگي مي‌کنيم، چرا که اگر قرآن در زندگي ما حضور داشت بايد همه چيز روشن مي‌بود، متذكر شد: ‌اکنون اينگونه نيست و اگر به صورت کلي به فضاي جامعه نگاه کنيم، متوجه اين مسئله مي شويم هرچند که شايد استثنائي هم وجود داشته باشد.

اين پژوهشگر ديني خاطرنشان کرد: بازاري که در آن کلاهبرداري اتفاق مي‌افتد قرآن ندارد و استادي که بي‌مطالعه به کلاس مي‌رود نيز قرآني نيست، متاسفانه امروز شواهد غيرقرآني در زندگي ما بسيار است و اينها نشان مي‌دهد که اگرچه قرآن در بين ما حضور فيزيکي دارد اما حقيقتا از نظر معنوي در بين ما جايي ندارد.

وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار کرد: پيامبر (ص) فرمودند قرآن زندگي کساني را روشن مي‌کند که به دنبال روشنايي باشند نه اينکه قرآن را داشته باشند يا صرفا آن را بخوانند، بايد به قرآن تمسک کرد و به آن چسبيد و در همين راستا پيامبر فرمودند که کساني که به قرآن تمسک بجويند خداوند آنها را هدايت مي‌کند.

رحيم‌پور ازغدي تاکيد کرد: هر که به قرآن به چشم نسخه بيماري نگاه کند قرآن او را شفا مي‌دهد، نه اينکه تنها آن را بخواند.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: حفظ، تجويد، قرائت وتلاوت قرآن همگي مهم هستند اما مقدمه‌اي هستند براي رسيدن به اصل قرآن که همانا محتواي قرآن است. ما نبايد تنها دور اين استخر راه برويم بلکه بايد وارد آن بشويم و در آن غوطه‌ور بشويم و اينکه به آن ورود پيدا نکنيم خوب نيست اما در برخي موارد اين امر را مي‌بينيم.

وي در ادامه تاكيد كرد: ‌‌پيامبر (ص) فرمودند اگر راه‌هاي مختلفي را بلد باشيد و از آن ميان راه قرآن را آگاهانه انتخاب کنيد خداوند دست شما را مي‌گيرد و از سختي‌ها عبور مي‌دهد اما هنگامي که در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که قرآن تنها در آن حضور فيزيکي دارد و در تصميم‌گيري‌ها به آن عمل نمي‌شود خداوند هدايتش را از آن جامعه برمي‌دارد، هر کس قرآن را در مسايل بيروني و دروني خود پيش ببرد خداوند آن فرد و جامعه را در دنيا و آخرت سعادتمند مي‌کند.

وي ‌اظهار کرد: پيامبر فرمودند اگر دو کار را در خصوص قرآن انجام بدهيد من وعده بهشت را به شما مي‌دهم، نخست آنکه قرآن را امام و پيشواي خود بدانيد و به آن اقتدا کنيد و دوم اينکه ‌قرآن را آخرين و اصلي‌ترين پناهگاه خود بدانيد و اگر اينگونه کنيد خدا شما را به زندگي سعادتمند و بهشت آخرت رهنمون مي‌كند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان کرد: پيامبر (ص) معتقدند تمام اين صفات قرآني در دو کلمه آمده است که اين دو کلمه عبارتند از «خدا» و «بشري للمومنين» زيرا قرآن هم راه را به ما نشان مي‌دهد و هم در لحظات نگراني به ما بشارت و چشم روشني مي‌دهد.

 وي ادامه داد: بعضي فکر مي‌کنند که داستان‌هاي پيامبران در قرآن آمده است که به ما اطلاع تاريخي بدهد اما اينگونه نيست بيشترين پيامبري که در قرآن به او اشاره شده حضرت موسي است و شايد دليل اين امر تمدن‌سازي ايشان بوده ‌و اينکه رهبر يک هجرت بزرگ ديني بوده‌اند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان کرد: اما قصص قرآني داستان نيستند و تک تک کلماتشان حق و حقيقت است و به همين جهت است که خداوند در قرآن مي فرمايد اين داستان‌ها، داستان‌هاي گذشته نيست بلکه مسائل روز شما‌ست، زيرا مسئله جديدي در زندگي بشريت وجود ندارد حتي گناه جديدي نيز وجود ندارد و اين امر که بعضي مي‌گويند مدرنيته گناهان جديدي را به وجود آورده ‌‌اشتباه است. مدرنيته هيچ گناه جديدي را به وجود نياورده، ‌همه گناهان از قديم وجود داشته و در قرآن به آن اشاره شده است.

اين پژوهشگر ديني خاطرنشان کرد: اين تجربه و صنعت هستند که تحول پيدا مي‌کنند اما اخلاق تغييري نمي‌کند و هميشه مباني آن ثابت است. کتاب اخلاق هزار سال پيش با امروز هيچ تفاوتي ندارد و هنوز مباني غرب بر پايه افکار ارسطو و افلاطون از 2 هزار و چند صد سال پيش است.

رحيم‌پور‌ازغدي تصريح کرد: خداوند در قرآن مي‌گويد به ياد آوريد روزي را که اندک بوديد  و طبق محاسبات مادي بايستي از بين مي‌رفتيد و در جاي ديگري مي‌فرمايد ما براي هر امتي پيامبري فرستاديم و همه دنيا کلام الهي را شنيده‌اند و با مفهوم خدا، مفهوم نيايش و ... آشنا هستند. به همين دليل است که مباني اخلاقي به لحاظ فطري يکي هستند.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: صرف اعتقاد نظري به خدا کافي نيست بلکه اعتقاد ما به خدا بايستي در سبک زندگي ما نمود داشته باشد و عبادت خدا لازمه زندگي است و عبادت خدا يعني اطاعت از خدا و حال بايد اين سئوال را طرح کنيم که اگر به خدا اعتقاد نداشتيم چگونه زندگي مي‌کرديم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي عنوان کرد: دين، معنويت و عشق و صلح نيست، هرچند که بخش اصلي آن همين‌هاست اما اجتناب از طاغوت نيز در آن هست و اين يعني مبارزه با ظلم و مبارزه با طاغوت.

رحيم‌پور‌ازغدي گفت: اگر کسي مي‌گويد که ما با ظلم درگير مي‌شويم اما الهي نيستيم، قرآن او را قبول ندارد و اگر گفت که خدا را قبول داريم اما با ظلم درگير نمي‌شويم باز هم قرآن مي‌گويد او را قبول ندارد.

اين پژوهشگر ديني خاطرنشان کرد: پيامبر (ص) فرمودند خدا پيامش را به همه بشريت رسانده است اما حق قبول نکردن دعوت الهي را نيز به رسميت شناخته است. ما نيامده‌ايم که حق را به تمام جهان بفهمانيم زيرا اگر خدا اراده مي‌کرد همه مومن بودند اما مومن زوري و اين مسئله بشر را رشد نمي‌دهد.

وي با اشاره به آيه «سيرو في الارض» گفت: اين آيه به معني مطالعه جهان و سرنوشت اقوام است و خداوند مي‌گويد طول تاريخ و ارض جغرافيا را مطالعه کنيد و ببينيد عاقبت آنان که خدا را تکذيب کردند چگونه شد.

در پایان از تعداد 60 نفر از برگزیدگان این مسابقات با اهدای لوح تقدیر شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار