اينديپندنت: اولاند يک بزدل در داخل و يک جنگجو در خارج است

روزنامه اينديپندنت نوشت: رئيس جمهور فرانسه به علت مداخله در مالي و جمهوري آفريقاي مرکزي مورد انتقاد قرار گرفته است اما تاکيد دارد اقدامات وي مداخله نيست بلکه تلاشي براي نجات جان انسان ها است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگليسي ایندیپندنت امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم «جان ليچفيلد» نوشت در پنجاه سال گذشته که فرانسه شروع به آزاد کردن مستعمرات آفريقايي سابق خود کرده است، نيروهاي فرانسوي تقريبا سالي يک مرتبه در امور اين قاره مداخله کردهظ اند.

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه که در سال 2012 به قدرت رسيد، اعلام کرد سياست پدرسالارانه و منفعت طلبانه قديمي اين کشور ديگر وجود ندارد و اين الگو را تغيير خواهد داد.

وي در مدت رياست جمهوري اش، اين الگو را شکسته و سر حرف خود مانده است. البته به اين شکل که در يک سال گذشته نه فقط يک بار بلکه دو مرتبه نيروهاي فرانسوي را براي مداخله در درگيري هاي داخلي آفريقا به اين قاره اعزام کرده است. يک مرتبه در ماه ژانويه براي مقابله با شورشيان در مالي و مرتبه ديگر در همين ماه براي جدا کردن جوامع مسلمان و مسيحي در جمهوري آفريقاي مرکزي.

در اين بين، رئيس جمهور فرانسه تنها رهبر غربي بود که با اختيار خود، خود را به مجازات کردن اسد در سوريه به علت حمله شيميايي در منطقه اي در نزديکي دمشق در 21 اوت متعهد کرد. 

فرانسه ماه گذشته در مقابل ايران، آمريکا و شرکايش در اتحاديه اروپا در مذاکرات هسته اي که منجر به توافق موقت در مورد سياست هسته اي ايران شد ايستاد. 

اولاند ثابت کرده است که يک بزدل و در عين حال يک جنگجو است. وي در داخل کشور به شکل نااميد کننده اي يک اصلاح طلب محافظه کار است اما در عرصه جهاني مثلا فرد شجاعي است. 

وي در کشور به علت وجود چپ گرايان مرتجع که بسياري از آنها متعلق به حزب سوسياليست هستند، فردي بسيار محتاط است. اما در خارج از کشور وي مي‌تواند فردي قاطع باشد زيرا قانون اساسي فرانسه به رئيس جمهور اين کشور قدرت مستقل و قابل توجهي در امور خارجي و دفاعي مي‌دهد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار