مرکز اسناد وزارت امورخارجه بیش از پنجاه میلیون برگ اسناد سیاسی تاریخی دارد

مرکز اسناد وزارت امورخارجه با دارا بودن بیش از پنجاه میلیون برگ اسناد سیاسی تاریخی یکی از بزرگترین مراکز آرشیوی کشور و منطقه است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ "دامن پاک" معاون پژوهشی مرکز آموزش‌و پژوهش وزارت امورخارجه، در مراسم گرامیداشت هفته عکس تاریخی تا عصر امروز در ارگ آزادی برگزار شد گفت: این رویداد فرصتی را برای من به نمایندگی از مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه فراهم می‌کند تا ضمن معرفی یکی از بزرگترین آرشیوهای اسنادی کشور و به تعبیری قدیمی ترین آنها و مهم‌ترین آرشیو تاریخ دیپلماتی در خاورمیانه به گشوشه‌هایی از گنجیه ارزشمند عکس‌ها و تصاویر تاریخی این آرشیو اشاره کنم.
 
وی افزود: گنجینه ای که امروز برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شود تعدادی از عکس‌های تاریخی درباره رجال، نظامیان، مردم و مناظری از معابر شهری و روستایی اواخر دوره قاجار همچنین اوایل پهلوی اول است.
 
دامن پاک تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در اتخاذ موضع‌گیری‌های سیاسی و ارائه راهکار در موضوعات سیاست خارجی توانایی درک صحیح وقایع گذشته و پردازش دانسته‌های موجود است.
 
معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه بیان کرد: امروزه یک پژوهشگر یا کارگزار سیاست خارجی باید بتواند هر واقعه‌ای را به مقیاس طبیعی و بنیادی‌اش درک کرده و با بررسی احتمالات و ارزیابی پیشینه‌ی تاریخی موضوع تصویری از پیامدهای احتمالی آن را در ذهن ترسیم کند و آنگاه به ارائه‌ی راه حل یا اتخاذ موضع بپردازد.
 
وی افزود: یک سیاستمدار یا پژوهشگر کارآزموده باید بتواند بر اساس پاره‌ای از اطلاعات پراکنده به بازآفرینی موضوعی پرداخته و با دقت زوایای مبهم موجود را بررسی کند در این بررسی باید اسناد و مدارک از هر نوعی را مورد توجه قرار دهد تا بتواند به حکمی قابل قبول
 
درباره حوادث و اتفاقات سیاسی و بستگی آن با جریان کلی تاریخ دست یابد.
 
دامن پاک تصریح کرد: آرشیو اسناد وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران از 113 سال قبل به اتکای امیرکبیر شکل گرفت. مرکزی‌ست که بررسی و پردازش اطلاعات منحصر به فرد موجود در آن می‌تواند راه‌گشای اصول و تدوین خط مشی سیاست خارجی کشور باشد.
 
معاون پژوهشی مرکز آموزش پژوهش وزارت امورخارجه اظهار داشت: این مکان در برگیرنده اسناد سیاسی تاریخی بوده که قدیمی‌ترین آنها متعلق به 868 هجری شمسی است.
 
وی ادامه داد: این اسناد مجموعه‌ای از فرامین، احکام، رقم، دست‌خط، پروانچه، دیوانیات، اخوانیات، سیاهه‌ها، تصدیق‌ها، نقشه‌ها، عکس‌ها و معاهدات که به همت پیشینیان جمع آوری شده است.
 
دامن پاک درباره اهمیت تاریخی اسناد قدیمی موجود در آرشیو وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: صرف نظر نفیس بودن هر برگ از آنچه این اسناد را از دیگر اسناد آرشیوی متمایز می‌کند نقشی است که می‌تواند در تصمیم گیری‌های سیاست خارجی داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: تا ساماندهی مرکز اسناد وزارت امورخارجه در سال 1380 و انتقال کلیه اسناد و مدارک آرشیوی از بخش‌های مختلف وزارت خانه به ساختمانی مجهز و منطبق با استانداردهای روز جهانی در زمینه حفظ و نگهداری اسناد در سال 1382 اکنون این مرکز به یکی از بزرگترین و پر مراجعه‌ترین مرکز آرشیوی کشور و منطقه تبدیل شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار