آيت‌الله هاشمي رفسنجاني:

افكار عمومي ملت‌هاي منطقه پذيراي صهيونيست‌ها نيست

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تكنولوژي و سلاح قدرت نمي‌آورد و حاكمان كشورهاي بزرگ بايد بپذيرند كه افكار عمومي ملت‌هاي منطقه پذيراي صهيونيست‌ها نيست و مي‌بينيد كه لابي آنها چگونه شيطنت مي‌كند تا فضاي همكاري جهاني را دوباره آلوده كنند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "آيت‌الله هاشمي رفسنجاني" صبح امروز در ديدار نخست وزير و امور خارجه اسبق ايتاليا، با اشاره به سوابق جمهوري اسلامي ايران در پايبندي به تعهدات بين‌المللي و ديپلماتيك، اظهار داشت: انتظار ملت هايي كه تفاهمات حاكمان خود را مي‌بينند، پرهيز از پيمان‌شكني و تضاد در رفتار و گفتار است كه از مسؤلان آمريكايي بروز كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افكار عمومي جهاني را در سايه انفجار اطلاعات، رو به رشد و هوشيارانه خواند و افزود: ملت‌ها، مخصوصاً در آفريقا و خاورميانه آگاه شدند، تاريخ‌ساز مي‌شوند.

وی به موفقيت‌هاي علمي ايران در شرايط تحريم‌هاي ناجوانمردانه و تدبير سياسي مردم براي انتخاب مسير اجرايي كشور اشاره و تصریح کرد: ملت ایران در دانش، موجود زنده به فضا مي‌فرستند و در مسايل سياسي، مسؤلان را با انتخاب تفكر اعتدالي، به سوي تعامل سازنده با ملت‌ها و دولت‌ها سوق مي‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با ارائه تحليلي از رقابت‌هاي اقتصادي قدرت‌هاي سياسي، به افزايش تدريجي حضور چين در عرصه‌هاي مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: سرمايه‌گذاري كشورها در قاره آفريقا ، شرايط مناسبي را براي آينده آنها فراهم مي‌كند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آينده سياسي چين، شوروي، آمريكا و مجموعه اروپا را در گروي نگاه احترام‌آميز به ديگر ملت‌ها دانست و گفت: ملت‌ها و حتّي بسياري از حكومت‌ها، مثل جمهوري اسلامي در مقابل شيوه‌هاي استعماري گذشته بيدار شدند.

وی با ارائه تحليلي از نتايج رفتار غيرمدبرانه غرب و آمريكا در عراق، افغانستان، ليبي و سوريه گفت: شتاب در اشغال كشورها و عدم توجه به اهداف انساني سقوط ديكتاتورها و بي‌برنامگي‌ براي دوران پس از اشغال، باعث تعميق وحشت مردم از تروريست‌ها و ميدان‌داري گروه‌هاي افراطي شده است.

رئیس تشخیص مصلحت نظام صداقت را شرط اوّل هر گفتار و رفتار سياسي دانست و با بيان نمونه‌هايي از بي‌صداقتي غرب و آمريكا در منطقه خاورميانه و عدم توجه به افكار عمومي، تاکید کرد: تكنولوژي و سلاح قدرت نمي‌آورد و حاكمان كشورهاي بزرگ بايد بپذيرند كه افكار عمومي ملت‌هاي منطقه پذيراي صهيونيست‌ها نيست و مي‌بينيد كه لابي آنها چگونه شيطنت مي‌كند تا فضاي همكاري جهاني را دوباره آلوده كنند.

در ادامه "ماسيمودالما"نخست‌وزير و امور خارجه اسبق ايتاليا نيز در اين ديدار، سفرش را در راستاي سفر هيأت‌هاي اروپايي به ايران دانست و گفت: مذاكرات ديپلماتيك در هر سطحي منتج به تفاهمات اساسي‌تر مي‌شود.

وي با تشريح كارهاي فرهنگي خود در بنياد فرهنگي پيشروان اروپايي، گفت: مسؤوليت ما بررسي آينده اروپاست و مي‌دانيم دورنماي خوب اروپا در گروي همكاري با ديگر كشورهاي جهان و به ويژه ايران است.

نخست‌وزير و امور خارجه اسبق ايتاليا به دستاوردهاي سياسي جمهوري اسلامي در شرايط كنوني اشاره و تصریح کرد: بسياري نمي‌خواهند توانايي‌هاي ايران به منصه ظهور برسد، امّا عقلاي اروپا جزو اين گروه نيستند و خود را شريك اصلي ايران در مسير حركت به سوي دانش و شكوفايي اقتصاد مي‌دانند.

وی نقش ايتاليا براي مسايل ايران را در اروپا برجسته خواند و گفت: به خاطر اين نقش ما در تحريم‌هاي عليه ايران، بيشتر از ديگران متضرر شديم.

ماسيمودالما به چرايي و چگونگي مذاكرات ژنو، دستاوردهاي سياسي آن براي كشور 1+5 و دورنماي آن در شش ماه آينده اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از دولت‌ها تحت تأثير تندروها نقض پيمان كرده اند و تصميمات ديروز شوراي اروپا را مثبت ارزيابي مي‌كنيم تا اعتماد متقابل،  پايه و اساس مذاكرات آينده باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، هاشمی ، مجمع ، مصلحت ، نظام ، غرب ، تحریم ، آمریکا ، usa ، yjc ، iran
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار