گزارش/ با حکم دیوان عدالت اداری؛

مجوز ساخت و ساز در "باغ معنوی 22 هزار متری" ابطال شد + سند و تصاویر

در حالی پرونده "باغ‌ معنوی" جمشیدیه در مجلس مطرح و در دستور کار نمایندگان قرار گرفته که قوه قضائیه نیز به این پرونده ورود کرد و بر اساس حکم بدوی دیوان عدالت اداری، باید کاربری این باغ به آنچه در اسناد بالادستی و طرح تفصیلی شهر تهران یعنی فضای سبز بازگردد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ 18 آذر ماه گزارش با عنوان "سایه تخریب بر سر "باغ معنوی" منطقه جمشیدیه (اینجا) منتشر کردیم که به تخریب باغی با مساحت 22 هزار متر مربع در منطقه جمشدیه تهران و تغییر کاربری آن به مسکونی اشاره داشت و 2 روز پس از آن روز یعنی 20 آذر ماه محمد‌علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از تخریب باغ معنوی جمشیدیه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: تا جایی که من خبر دارم، تخریب این باغ از عصر دیروز متوقف شده و هیچ کس حق ندارد حتی یک شاخه درختان این باغ را قطع کند.(اینجا)




واکنش نمایندگان مجلس به تخریب باغ‌معنوی


البته سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند به طوری که محمدحسین میرمحمدی؛ رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری مجلس که به موضوعات این چنینی نیز رسیدگی می‌کنند، در گفتگویی  با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در تمامی مواردی که عملکرد دستگاه‌های مختلف مورد انتقاد و اعتراض مردم قرار بگیرد، وارد عمل می‌شود، گفت: در این کمیسیون گزارش‌هایی که در مورد ضعف عملکرد قوای سه گانه، عدم انجام وظایف قانونی دستگاه‌ها و عدم انجام نظارت‌های قانونی به کمیسیون اصل 90 ارایه شود، مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد.




نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حفظ فضای سبز جزو وظایف انسانی و حقوقی دستگاه‌های ذی صلاح است، گفت: با ارسال شکایت مردمی درخصوص قطع درختان باغ معنوی جمشیدیه  به کمیسیون اصل 90، این موضوع  با جدیت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت تا جلوی تخریب‌های بعدی گرفته شود.

وی گفت: پس از رسیدن شکایت به کمیسیون اصل 90، ما بررسی می‌کنیم چه تخلفاتی صورت گرفته است و باید مشخص شود بر اساس چه منطقی درختان باغ معنوی منطقه جمشیدیه قطع شده‌اند، ضمن اینکه دستگاه‌های ذی‌صلاح هم باید توضیح دهند اگر این منطقه جز پهنه حفاظت ویژه سبز موسوم به جی 323 در طرح تفصیلی تهران است، چطور مجوز ساخت و ساز داده شده است؟

نایب رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس نهم، گفت: کمیسیون اصل 90 باید به اعتراض‌هایی که به نحوه عملکرد قوای سه‌گانه و دستگاه‌های زیر مجموعه آن صورت می‌گیرد، رسیدگی کند و در این راه با کسی تعارف ندارد.



بدون ملاحظه به تخریب باغ معنوی رسیدگی می‌کنیم

میرمحمدی گفت: برای کمیسیون اصل 90 هیچ محدودیتی وجود ندارد و با هیچ دستگاهی عقد اخوت نبسته است، اگر شکایتی از طریق افراد حقیقی یا حقوقی در هر مورد از جمله قطع درختان باغ معنوی جمشیدیه به کمیسیون ما ارسال شود، بدون کوچکترین ملاحظه‌ای به آن رسیدگی می‌کنیم.

نماینده گلپایگان و خوانسار در ادامه با اشاره به آلودگی شدید هوای کشور به ویژه کلانشهرهایی مثل تهران گفت: در هوای فعلی تهران که بزرگترین مشکل آن آلاینده‌ها و دی‌اکسید کربن است از بین بردن فضای سبز و به خصوص درختان با عظمت شهرهیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد.

وی با تاکید براینکه نسبت به حفظ محیط زیست، حمایت از فضای سبز وتلاش برای کاهش آلودگی هوا، حساسیت شدیدی داریم گفت: مطمئن باشید که پس از بررسی‌های دقیق و بازدید میدانی با یک  حساسیت ویژه، اگر قطع درختان باغ معنوی جمشیدیه برای ساخت و ساز اثبات شود، کوتاه نمی‌آییم و برای مجازات متخلف و اصلاح وضعیت به منظور برگرداندن شرایط به حالت زیست محیطی ، پیگیری‌های لازم را به عمل می‌آوریم.




وی در پاسخ به اینکه با متخلفان قطع این درختان چگونه برخورد خواهد شد، گفت: اگر تخلف در حد وقوع جرم و بزه باشد، به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد و اگر هم اشکالی در سیستم مدیریت دستگاهی باشد و فرایندهای قانونی ناصحیح بوده و یا کامل نبوده، تذکرات لازم را به دستگاه‌های مربوطه خواهیم داد تا آن معایب را رفع کنند.

تخریب اشجار در قانون، عنوان مجرمانه دارد و مجازات آن هم زندان است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حفظ فضای سبز منطقه جمشیدیه خاطرنشان کرد: تخریب اشجار در قانون، عنوان مجرمانه دارد و مجازات آن هم زندان است که البته میزان آن بستگی به نوع درخت، میزان فضای سبز تخریب شده و تعداد درختانی دارد که ریشه کن شده است، ضمن اینکه وقتی مقام معظم رهبری در هفته درختکاری می‌فرمایند "من گلایه‌ای که باید بکنم از مجموع مسئولان مسأله‌ درخت و درختکاری و جنگل ، این است که ما اینجا دانه دانه درخت می‌کاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهایی که نباید قطع شود، بی‌جهت قطع می‌شود؛ این خیلی اشکال بزرگی است که وجود دارد " آن وقت چطور برخی‌ها برای ساخت و ساز اقدام به قطع درخت می‌کنند!




همچنین مهرداد بائوج لاهوتی نیز در گفتگویی در این رابطه اظهار داشت: در حال تهیه قانون جدیدی هستیم که باید یک متر به سرانه فضای سبز شهرها اضافه شود، آنگاه شاهد هستیم که در کلان شهرهای کشورمان باغ‌هایی همچون باغ معنوی جمشیدیه را اینطور تخریب می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه پرونده باغ معنوی جمشیدیه علاوه بر طرح شدن در شورای شهر تهران و کمیسیون اصل نود ، در قوه قضاییه نیز در حال بررسی است ، گفت : باید به صورت دقیق این پرونده بررسی شود که چگونه به این راحتی دستور به قطع درختان صدساله داده شده است.
 
وی گفت: متاسفانه با یک موضوع تکراری روبرو شده‌ایم که عوامل تخریب می‌کوشند تا ابتدا فضای سبز را از بین ببریند و باغ را به یک زمین بایر تبدیل کنند؛ درخت‌ها را خشک می‌کنند یا ریشه‌کن می‌کنند و بعد شهرداری می‌گوید اینجا دیگر فضای سبز نیست و مردم و مسوولان هم می‌ببینند که آثاری از فضای سبز وجود ندارد.
 


فوت 2700 تهرانی براساس آلودگی


وی با اعلام اینکه امروزه در همین شهر تهران بیش از 2700 نفر بر اساس آمار رسمی به علت آلودگی هوا می‌میرند، گفت: خیلی از مردم ما در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و پس از معاینات زیاد متوجه می‌شوند که به علت آلودگی هوا بستری شده‌اند و به همین علت هم می‌میرند و کسی خبردار نمی‌شود.
 
لاهوتی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست هم باید به صورت جدی‌تر وارد عمل شود ، گفت: هفته آینده بعد از تعطیلات مجلس ، به صورت جدی‌تر وارد عمل خواهیم شد، چراکه با این همه پیگیری و تذکر ، اخبار مختلف نشان می‌دهد نه تنها این تخریب متوقف نشده بلکه رفت و آمد لودرها به این منطقه بیشتر نیز شده است.
 
نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به برخی تخلف‌های صورت گرفته در تغییر کاربری این باغ گفت : در حالیکه براساس طرح تفصیلی پایتخت، این منطقه در پهنه حفاظت ویژه سبز موسوم به G۳۲۳ واقع شده ؛ پهنه‌ای که طبق این سند بالادستی برای شهرداری، نمی‌تواند هیچ‌گونه ساخت و سازی داشته باشد ، اما چطور برای آن چهل و دو هزار متر مربع مسکونی ، جواز ساخت صادر شده است؟ این موضوع قابل بررسی و برخورد است.



راهی جز ورود دستگاه قضایی به پرونده باغ معنوی وجود ندارد

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید بررسی شود چه دست‌هایی پشت پرده قرار دارد که بازهم تخریب این باغ ادامه دارد ، اظهار داشت : اگر این تخلفات ادامه پیدا کند ، راهی جز ورود جدی دستگاه قضایی به پرونده وجود ندارد و حاضریم همه اسناد را در اختیار دستگاه قضایی قرار دهیم.

همچنین محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داد و با بیان اینکه با تخریب‌کنندگان باغها برخورد شدیدی خواهد شد، گفت: قوه قضاییه برای از بین بردن درختان جرایم سنگینی در نظر گرفته است، ضمن اینکه  حتی اگر درختی خشک شده باشد، باید ابتدا خشک بودن آن درخت به وسیله کارشناسان اثبات شده و سپس آنرا ریشه‌کن کرد و اگر ثابت شود که فردی عمدی درخت را خشک کرده، با آن فرد نیز برخوردهای قانونی می‌شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان، تاکید کرد: اقدام به تغییر بافت باغی جرم محسوب می‌شود، به خصوص در شهری مانند تهران که هر یک سانتیمتر مربع فضای سبز، تاثیر مثبتی بر هوای آلوده تهران می‌گذارد و از بین بردن فضای سبز، تاثیر منفی برهوای تهران خواهد داشت بنابراین تخریب فضای سبز به هیچ عنوان کار معقولی نیست.

وی گفت: باید بررسی شود که در مورد باغ معنوی جمشیدیه مجوز قانونی صادر شده یا بدون مجوز اقدام به تخریب کرده‌اند؟

باید برسی شود چه افرادی از تخریب باغ معنوی نفع می‌برند

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی تصریح کرد: اگر هم برای تخریب باغ معنوی منطقه جمشیدیه و از بین بردن این همه فضای سبز مجوز صادر شده باشد، باید بررسی شود که دستگاه ذی‌ربط چگونه به خود اجازه داده دستوری صادر کند که این همه فضای سبز را تخریب کنند و چه افرادی از این تخریب نفع می‌برند و چه تخلفی در این مورد وجود دارد؟ با توجه به اینکه این منطقه به عنوان پهنه حفاظت سبز معرفی شده با چه مبنایی مجوز ساخت گرفته است؟

اسفنانی ادامه داد: با توجه به شناختی که از قوانین مرتبط با فضای سبز داریم، قائل بر این هستیم که الزاما اگر مجوزی بر تخریب یا تغییر کاربری فضای سبز و باغات به خصوص در نقطه‌ای مانند باغ معنوی منطقه جمشیدیه صادر می‌شود، یا رعایت قانون نشده یا فسادی در کار بوده زیرا بسیاری از تصمیم‌هایی که در برخی جلسات گرفته می‌شود، به دلایل و ملاحظات گوناگون یا زیاده خواهی برخی افراد است.

وی گفت: در زمینه حفظ فضای سبز قانون کم نداریم، بنابراین فقط باید قانون رعایت شود و اگر جایی قانون رعایت نمی‌شود، گزارش آن با دلایل و مستندات باید به مبادی نظارتی بالاتر و کسانی که حق نظارت بالاتری دارند، منعکس شود تا با متخلفان احتمالی برخورد شود، ضمن اینکه قطعا با بررسی این پرونده در  کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، جلوی هرگونه بی قانونی گرفته می شود.



پیگیری‌ها جواب داد/ ورود قوه قضائیه

اما با پیگیری‌های رسانه‌ها، توده‌های مردم، فعالان محیط زیست، قوه قضاییه هم برای حفظ میراث طبیعی تهران ورود پیدا کرد و دیوان عدالت اداری حکم به "بازگشت به کاربری فضای سبز " برای باغ معنوی منطقه جمشیدیه صادر کرد.

دیوان عدالت اداری قوه قضاییه با توجه به دادنامه شماره 920997090400107 و شماره پرونده 9209980900024666 و 9209980900024500 در خصوص شکایت صورت گرفته به دلیل " تغییر کاربری باغ معنوی جمشیدیه از فضای سبز به مسکونی "و تخریب درختان کهنسال برای ساخت برج، شکایت را وارد دانسته و اعاده به کاربری سابق را اعلام کرد.

در متن رای بدوی دیوان عدالت اداری آمده است‌: "به موجب طرح جامع شهر تهران مصوب 1386 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (بند 3-2 ) یکی از اهداف طرح مذکور تثبیت سطوح اراضی از نظر کاربری و تداوم و استفاده مناسب از اراضی به منظور گسترش فضاهای عمومی و خدماتی قید شده است لذا شرط تحقق این هدف ضابطه‌مند شدن تغییرات در کاربری‌های مصوب بوده و این ضوابط در طرح تفصیلی بیان شده است."

در ادامه این رای مطرح شده است‌: "با در نظر گرفتن این موضوع که پلاک‌های موضوع شکایت‌، بر اساس طرح تفصیلی تهران در پهنه G (پهنه حفاظت سبز و باز ) قرار دارند ملاحظه می‌شود در بند 4-3-5 از طرح جامع شهر تهران با توجه به اهمیت این پهنه در ارتقای کیفیت محیط و سیمای شهری‌، ساخت و ساز در آنها بسیار محدود و یا ممنوع اعلام نموده است."

در بخش دیگری از رای دیوان عدالت اداری آمده است‌: "به موجب بند 4-1 طرح تفصیلی شهر تهران که اختصاص به پهنه حفاظت سبز و باز دارد مجددا تاکید به محدودیت ساخت و ساز در این پهنه آن هم به منظور گردشگری‌، تفرج و آموزشی دارد و نهایتا در تبصره‌های 6 و 7 ذیل قسمت 1-2-4-1 به صراحت احداث ساختمان مسکونی را در زیر پهنهG32 مطلقا ممنوع دانسته و متعاقبا کلیه زیر پهنه‌های این پهنه (G) را مشمول کاربری‌های تثبیت شده اعلام و هرگونه تغییر کابری را ممنوع اعلام نموده است، بنابراین اگرچه کمیسیون ماده 5 قانونی تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری صلاحیت تصویب و تغییر کاربری‌ها را دارد لیکن به دلالت موارد فوق‌الذکر و به منظور تحقق بخشیدن به اهداف مذکور در طرح راهبردی – ساختاری (طرح جامع ) شهر تهران در مواردی حدود این اختیار تمدید گردیده است ."

دیوان عدالت اداری در نهایت اینگونه رای صادر کرد : " بنا به مراتب مذکور شکایت مطروحه موجه تشخیص و به استناد بند 2 ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ابطال بند 2 صورتجلسه شماره 507 مورخ 22/12/90 کمیسیون طرف شکایت ( تغییر کاربری ملک از فضای سبز به مسکونی ) و اعاده به کاربری سابق صادر و اعلام می‌گردد."

بدین ترتیب بر اساس حکم بدوی دیوان عدالت اداری باید کاربری این باغ به آنچه در اسناد بالادستی و طرح تفصیلی شهر تهران است‌، یعنی فضای سبز بازگردد.

گفتنی است با اطلاع یافتن فعالان زیست محیطی و خبرنگاران از تخریب درختان کهنسال باغ معنوی جمشیدیه‌، موضوع در مجلس شورای اسلامی و صحن علنی شورای شهر تهران نیز مطرح شد و اگر حکم دیوان به تایید نهایی برسد‌، یکی از روزنه‌های تنفسی پایتخت از خطر تخریب قطعی نجات خواهد یافت.

انتهای‌ پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار