شرمندگي کاخ سفيد از افشاي ماجراي جاسوس آمريکايي

روزنامه گاردين در گزارشی به شرمندگي کاخ سفيد از افشاي ماجراي جاسوس آمريکايي پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگليسي گاردین امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم «اد پيلکينگتون»، «اسپنسر آکرمن» و «سعيد کمالي دهقان» نوشت: خانواده رابرت لوينسون، شهروند آمريکايي که تقريبا هفت سال است در ايران ناپدپد شده است روز جمعه از دولت آمريکا انتقاد کردند.

يک روز پس از انتشار خبر تکان دهنده خبرگزاري آسوشيتدپرس مبني بر اين که در سال 2007 زماني که رابرت لوينسون در ايران ناپدپد شد، براي سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) کار مي کرده است، اين خبر در محافل سياسي و اطلاعاتي به شدت طنين انداز شد.

عوامل کهنه کار سيا از اين عمليات محرمانه ابراز شگفتي کردند و رسانه‌هاي خبري يکي پس از ديگري اعلام کردند سال‌ها است از اين مسئله مطلع هستند اما به درخواست دولت مبني بر منتشر نکردن اين خبر تن داده بودند.

کاخ سفيد با وجود سيل اين افشاگري ها تلاش کرد بر روي اين داستان سرپوش بگذارد. جي کارني، سخنگوي مطبوعاتي کاخ سفيد گفت: «من نمي توانم در مورد اين که وي در ايران چه کار مي‌کرد حرف زيادي بزنم.»

سخنگوي خانواده لوينسون در ابتدا خشم آنها را از افشاگري خبرگزاري آسوشيتد پرس اعلام کرد اما سپس گفت از آن جايي که اين سکوت شکسته شده است، آنها نيز درباره آن چه مي‌دانند سخن خواهند گفت.

بر اساس گزارش ها، پس از ناپديد شدن لوينسون، ده نفر در سازمان سيا توبيخ و سه تحليلگر اخراج شدند. سيا همچنين پذيرفت که مسئول جان لوينسون است و دولت آمريکا نيز 2/5 ميليون دلار به خانواده وي پرداخت کرد. وي يک همسر و هفت فرزند دارد.

در حالي که کاخ سفيد خبرگزاري آسوشيتد پرس را در شکستن اين سکوت به بي مسئوليتي متهم کرد، سوالاتي مطرح شده است مبني بر اين که به چه دليل سازمان سيا در ابتدا در جلسات محرمانه با کنگره هر گونه دخالت در اين مسئله را تکذيب کرده بود.
حتي با وجودي که مقامات از حقيقت داستان مطلع شده اند، دولت سابق بوش و دولت اوباما همچنان ادعا مي کنند اين مامور سابق اف بي آي در زمان ناپدپد شدن در ايران براي يک سفر شخصي تجاري(!) به جزيره کيش سفر کرده بود.

پنج شنبه شب، خبرگزاري آسوشيتد پرس و روزنامه واشنگتن پست اين خبر را براي اولين مرتبه منتشر و اعلام کردند که سال‌ها است از آن خبر دارند. شبکه خبري اي بي سي نيوز نيز روز جمعه اعلام کرد از ارتباط لوينسون با سازمان سيا مطلع بوده است و روزنامه نيويورک تايمز نيز مقاله اي مفصل در اين زمينه منتشر کرد. اين روزنامه نوشت از اواخر سال 2007 در مورد ارتباط لويسنون با سازمان سيا مطلع بوده اما از ترس به خطر انداختن زندگي وي سکوت کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار