نویسنده رمان "لکنت":

اسطوره و سیاست در جهان امروز به هم مرتبط هستند

امیرحسین یزدان‌بد گفت: ساخت اسطوره، مداوم در جهان امروز تکرار می‌شود و نویسنده این الگو را به طور متناوب و تکرار شونده در اطرافش می‌بیند.

امیرحسین یزدان‌بد، نویسنده رمان "لکنت" در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: نوشته‌های رمزی و سمبولیک، سابقه‌ی تاریخی و گسترده‌ای در ادبیات فارسی دارند. تفکر شرقی تا امروز از بیان ما به ازای هر چیزی، ابا کرده و تلاش می‌کند خواننده را به چالش بکشد.
 
وی افزود: به اخفای بخش‌های اصلی متن، در دل نوشته علاقه‌مند هستم. زمان "لکنت" با ژانر سیاسی، هم از تکنیک‌های معما و رمز برای پیشبرد داستان استفاده می‌کند و به احتمال زیاد، رمان بعدی هم از این شیوه تبعیت خواهد کرد.
 
"یزدان بد" در مورد ماندگاری هر اثر اظهار داشت: اثری که بیان‌کننده‌ شرایط زمان خودش باشد، به طور طبیعی در اجتماع گسترش و تکثیر پیدا می‌کند و نویسنده به لحاظ سطح سواد و دانش، نوع نگرش و گستردگی تحلیل او از جامعه و جهانی که در آن زندگی می‌کند، شانس ماندگاری دارد.
 
وی درخصوص ارتباط اسطوره با سیاست بیان کرد: اسطوره پیشنهاد الگوهایی است به رفتار جوامع و افراد.
 
به طور طبیعی، ساخت اسطوره مداوم در جهان امروز تکرار می‌شود و نویسنده این الگو را به تناوب و تکرار در اطرافش می‌بیند.
 
"یزدان‌بد" تأکید کرد: طبیعی است که بعضی کتاب‌ها، گرایش سیاسی داشته باشند، ولی اگر سیاست، موضوع محوری یک اثر باشد، منجر به ژانر سیاسی می‌شود و در بازخوانی‌های این اثر متوجه وجهه سیاسی آن شدم. البته علاقه و مطالعه بسیاری در زمینه سیاست و دیپلماسی دارم.
 
 این نویسنده خاطر نشان کرد: به هیچ وجه برنامه‌ قبلی برای نوشتن این رمان نداشتم در حال نوشتن رمانی بودم که به سختی پیشرفت می‌کرد، مسیر را عوض کردم و "لکنت" از دل و میانه‌ی آن رمان ناتمام، به وجود آمد. عنوان رمان، پرسشی است که تمام کتاب سعی دارد به آن جواب بدهد.
 
"یزدان بد" همچنین افزود: در سطح ادبیات ایران، تجربه‌های ژانر سیاسی، بسیار محدود است و اگر هم آثاری باشد، بیشتر در مورد سیاست داخلی بوده و شاید هنوز هم صحبت در این خصوص، زود باشد، اما به احتمال زیاد، نگاه به مسائل سیاسی در رمان‌های بعدی‌ام مشهود خواهد بود.
 
وی عنوان کرد: به لحاظ لوکیشن‌ها این رمان به مسائل آذربایجان، افغانستان و حمله ناتو و حضور آمریکا در منطقه اشاره دارد و بخش‌هایی از داستان در صحنه‌ی جنگ ایران و عراق شکل می‌گیرد.
 
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار