رئيس انجمن راه و ساختمان خبر داد:

کاهش 50 درصدي "گودبرداري" هاي غير اصولي/ پارکینگهای عمیق علت اصلی تلفات ناشی از گودبرداری ها است

ميزان گودبرداريهاي غيراصولي در نيمه اول سال 92 نسبت به پنج سال گذشته کاهش 50 درصدي داشته است.

به گزارش خبرنگار اقنصادي باشگاه خبرنگاران، تهراني‌زاده رئيس انجمن مهندسان راه و ساختمان در نشست خبري روز گذشته خود با بيان اينکه مسئله گودبرداري و تلفات ناشي از آن طي چند سال اخير به اوج خود رسيده است، گفت: همين امر باعث برگزاري سلسه همايشهاي گودبرداري و ايمني طي چند روز آينده شد.

وي با اشاره به اينکه در کشورهاي خارجي وقوع زلزله و يا گودبرداريهاي اشتباه موجب برگزاري همايشهاي علمي  در جهت جلوگيري از وقوع چنين حادثه‌هايي در آينده شود، افزود: در ايران نيز به دليل افزايش تلفات ناشي از گودبرداريهاي اشتباه سلسله همايشهايي با همکاري متخصصان و مسئولان برگزار مي‌شود.

*گودبرداريهاي غيراصولي تهران به اوج خود رسيد

تهراني‌زاده در ادامه تصريح کرد: آمارهاي حاکي از گودبرداريهاي اشتباه از سوي آتش نشاني نشان مي‌دهد که در سال 87، 360 مورد به دليل گودبرداريهاي غيراصولي جان خود را از دست داده‌اند و همچنين در سال 88، 242 مورد، در سال 89، 198 مورد و درسال 90 تعداد تلفات به 393 مورد رسيده است.

رئيس انجمن مهندسان راه وساختمان در ادامه اظهار داشت: در سال 91 تعداد گودبرداريهاي اصولي به بيش از 393 مورد رسيده است.

وي در ادامه تاکيد کرد: خوشبختانه با تمهيدات لازم ميزان گودبرداريهاي غيراصولي درنيمه اول سال 92 نسبت به سال 91 کاهش 50 درصدي داشته است.

تهراني‌زاده با بيان اينکه عمده عملياتهاي گودبرداريهاي غيراصولي در طي سالهاي اخير به علت تراکم ساخت و سازها بوده است، افزود: ساخت وسازها به گونه‌اي است که تماما داراي پارکينگهاي عميق است و همين امر ميزان تلفات ناشي از گودبرداريها را چند برابر کرده است.

رئيس انجمن مهندسان راه وساختمان در ادامه گفت: ساختمانها در حال حاضر داراي پنج طبقه روي زمين وسه الي چهار طبقه داخل زمين بوده که همين امر زمينه‌ساز گودبرداريهاي غيراصولي مي‌شود.

وي در ادامه افزود: گودبرداري نياز به طرح مهندسي دارد و در صورتي که براساس اين طرح مهندسي ساخته نشود زمينه‌ساز افزايش تلفات ساختماني مي‌شود.

رئيس انجمن مهندسان راه و ساختمان در خصوص ضعف‌هايي که زمينه‌ساز ريزش ساختمان مي‌شود، گفت: خاک زمين ساختمان و ضعيف بودن ساختمانهاي اطراف بنا و همچنين آبهاي سطحي که در روي زمين قرار دارد از جمله مسائلي است که باعث ايجاد گودبرداريهاي غيراصولي مي‌شود.

تهراني‌زاده در ادامه اظهار داشت: تمامي مسائل مهندسي از قبل قابل پيش‌بيني است بنابراين، نمي‌توان گودبرداري غيراصولي را حادثه دانست بلکه اين امر به دليل اجرايي نکردن اصول مهندسي ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر روشهاي نويني جهت جلوگيري از آسيبهاي گودبرداري ايجاد شده است، گفت: مبحث هفت مقررات ملي ساختمان در خصوص تمامي ضوابط ايمني ساختمان و روشهاي صحيح گودبرداي اشاره کرده است.

تهراني‌زاده در ادامه در خصوص سلسله همايشهاي گودبرداري و ايمني گفت: در اين همايش تمامي جوانب مربوط به اصول گودبرداري اشاره شده و مسئوليتهاي سازنده مالک ساختمان ومهندس ناظر اشاره شده است.

وي در ادامه افزود: فرق اين همايش نسبت به همايشهاي ديگر ارائه مقالات سفارشي از سوي متخصصان بوده است.

تهراني‌زاده در ادامه يادآور شد: در اين همايش چهار کارگاه آموزشي براي علاقه مندان و متقاضيان ايجاد مي‌شود.

در ادامه اين نشست شيباني دبير انجمن مهندسان راه و ساختمان با اشاره به اينکه انجمن مهندسان راه و ساختمان با رسالت علمي و حرفه‌اي خود اقدام به برگزراي سلسله همايشهاي بين‌المللي گودبردراي و ايمني کرده است، گفت: در انتهاي اين همايش منشوري با نظر متخصصان و صاحب نظران تدوين شود و به دستگاههاي اجرايي در جهت پيشگيري از حوادث ناشي از گودبرداريهاي غيراصولي ارائه مي‌شود.

وي در ادامه افزود: خاک به عنوان بخشي از سازه ساختمان به شمار مي‌رود و شناسايي خاک امروزه به عنوان يک علم مطرح است.

شيباني در ادامه يادآورشد: دانش شناسايي خاک در حال حاضر پيشرفت گسترده‌اي کرده است.

عضو هيئت مديره انجمن راه و ساختمان در ادامه تصريح کرد: تخريب ساختمان به ظاهر کار ساده‌اي به نظر مي‌رسد اما اين اقدام بسيار تخصصي و مهندسي بوده و در حال حاضر در کشورهاي خارجي از روشهاي مدرن استفاده مي‌شود و نيازمند توجه ويژه‌اي است.

وي با اشاره به اينکه يکي از بزرگترين مشکلات گودبرداريهاي غيراصولي ورود کارگران غيرحرفه‌اي و متخصص است، گفت: بايد در مهندسي ساختمان از کارگران حرفه‌اي داراي پروانه اشتغال استفاده شود.

شيباني در ادامه توضيح داد: جلوگيري از حوادث گودبرداري نيازمند تفکر سيستمي بوده وبايد تمامي افراد از جمله سازنده، مهندس ناظر و مالک با يکديگر هماهنگ و به صورت پيوسته عمل کنند.

*گودبرداري حادثه نيست

وي درخصوص شعار اين همايش گفت: گودبرداري حادثه نيست شعار امسال سلسله همايشهاي گودبرداريها است.

شيباني در ادامه افزود: رفتار نامناسب و عدم اجراي صحيح مباحث قانون مقررات ملي ساختمان زمينه‌ساز افزايش تلفات مي‌شود بنابراين، بايد با درست کردن رفتارهاي خود ميزان تلفات را کاهش دهيم.

دبير انجمن راه و ساختمان در خصوص شناسنامه فني و ملکي ساختمان گفت: کنترل طراحي، معرفي ناظر و عملکرد و انجام تمامي عمليات ساختمان توسط سازنده در شناسنامه فني و ملکي ساختمان قيد مي‌شود.

شيباني در ادامه افزود: در صورتي که ضوابط شهرسازي و نقشه‌هاي مصوب شده در ساخت و سازها رعايت نشود شناسنامه فني و ملکي جز چند برگه کاغذ در پوشه است ارزش ديگري ندارد.

وي در ادامه گفت: بايد تمامي مقرارات ملي ساختمان و فرآيندهاي آن در اين شناسنامه قيد شود.

*ويرايش جديد مباحث قانون مقررات ملي ساختمان

شيباني با اشاره به اينکه اغلب مبحثهاي ملي ساختمان در سال 92 تجديد نظر و ويرايش شده اند، افزود: امسال مبحث هفت و 12 که مربوط به پي سازي و ايمني ساختمان است تجديد نظر شده و تمامي موارد آن الزام‌آور است.

دبير انجمن راه و ساختمان در ادامه توضيح داد: در حال حاضر دانش فني بسيار قوي داريم که متاسفانه به دليل ضعف اجراي آن موجب افزايش تلفات ساختماني مي‌شويم.

وي در ادامه تصريح کرد: در خصوص مقاوم‌سازي ساختمان هيچ نقشه‌اي وجود ندارد که ضعفها و مشکلات ساختمان مشخص شود بنابراين، بازنگري و اجراي  شناسنامه فني و ملکي ساختمان ضروري مي‌شود.

شيباني در ادامه اظهار داشت: فرهنگسازي و آموزش کارگران درخصوص گودبرداريهاي اصولي بايد تبديل به برنامه مدون شود.

*مبحث 22 تبديل به امضا فروشي نشود

وي با اشاره به اجرايي شدن مبحث 22 قانون مقررات ملي ساختمان گفت: نگهداري خانه پس از ساخت آن بايد ضروري و الزام‌آور شود و نبايد همانند ساير مباحث تبديل به امضا فروشي شود و بايد به صورت درست اجرا شود.

وي در ادامه يادآور شد: ميزان گودبرداري غيراصولي در استان خراسان رضوي نسبت به شهر تهران بسيار بالا است.

گفتني است، سلسله همايشهاي گودبرداريهاي غيراصولي در تاريخ 27، 28 و 29 آذر ماه در مرکز همايشهاي دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار مي شود.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار