علت "خارش پوست" چیست؟

خارش‌ها می‌توانند علت‌های مختلفی داشته باشند که یکی از شایع‌ترین آن‌ها "بیماری‌های پوستی" است.

سید مسعود داوودی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: " خارش پوست "همیشه به دنبال یک التهاب یا علتی ایجاد می‌شود و معمولا این حس را در فرد ایجاد می‌کند که آن موضع را با خارش تسکین می‌دهد. البته بعد از مدتی بیمار رضایت‌مندی را پیدا می‌کند و خارش موقتا تمام می‌شود.

داوودی در پاسخ به پرسش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران مبنی بر علل‌های بوجود آمدن خارش گفت: خارش می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها، بیماری پوستی است و گاهی هم دلیل داخلی موجب ایجاد خارش می‌شود. حال اگر بخواهیم به عواملی که مربوط به بیماری‌های پوستی است اشاره کنیم.

مهم‌ترین آن اگزما و حساسیت‌های پوستی است که گاهی از بدو تولد ظاهر می‌شود و معمولا این بچه‌ها از سن 5-3 ماهگی دچار این ضایعات می‌شوند. اما در سنین بالاتر حساسیت‌های پوستی را به عنوان واکنشی به عوامل حساسیت زا که در اطرافیان هست ربط می‌دهیم.

 از شوینده‌های بهداشتی لباس و ظروف گرفته تا انواع مواد شیمیایی که به شکل پوشیدنی، تزئینی و زینتی استفاده می‌شود. علت‌هایی که از داخل ممکن است ایجاد خارش کند، واکنش بدن به غذا و یا داروها است و این نوع خارش از نظر تظاهر بالینی به شکل کهیر محدود یا وسیع است.

در مورد بیماری‌های دیگر می‌توان به اختلالات و نارسائی‌های کبد، کلیه و بیماری‌های هورمونی که در راس آن‌ها پر‌کاری و کم کاری تیروئید است اشاره کرد، که تیروئید به طور مستقیم با افزایش خشکی و التهاب پوست ممکن است باعث خارش شود. دلیل دیگر نادر و البته مهم خارش‌ها، سرطان‌ها هستند.

خارش‌هایی که به علت بیماری‌ها ایجاد می‌شود، "خارش در پوست" به ظاهر سالم اتفاق می‌افتند و به دنبال تحریک پوست زخم می‌شود اما در حساسیت‌های پوستی، ضایعاتی هم در روی پوست دیده می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: پوست ، کهیر ، خشکی ، حساسیت ، ضایعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار