معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

وضعیت محیط زیست در کشور نگران کننده است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وضعیت محیط زیست در کشور نگران کننده است،گفت: مجلس با جهت گیری مناسب ، نقش مهمی در حفظ محیط زیست کشوردارد.

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، احمد علی کیخا در نشست تخصصی نقش دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در استقرار رویکرد زیست بومی در مدیریت تالاب ها در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا زمانی که در کانون قدرت، تصمیم گیری و مجلس وزنه سنگین زیست محیطی وجود نداشته باشد نباید انتظار داشته باشیم کشاورزی، آب و محیط زیست همگام با هم توسعه یابند.
 
وی تاکید کرد: اگر افراد متخصص محیط زیست در مراجع تصمیم گیری حضور نداشته باشند قوانینی وضع می شود که به ضرر محیط زیست خواهد بود.
 
کیخا با بیان اینکه وضعیت محیط زیست در کشور بسیار نگران کننده است گفت: خوشبختانه رویکرد این دولت بر حفظ و احیای محیط زیست کشور است. در اصل پنجاهم قانون اساسی به مساله محیط زیست توجه خاص شده و همچنین در آن بر نقش مردم در حفاظت از محیط زیست تاکید شده است. علاوه براین در این قانون به صراحت آمده هرگونه فعالیت اقتصادی و غیره که باعث تخریب محیط زیست می شود ممنوع است.
 
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست که مجری این قانون است باید در اجرای این بندها تلاش کند و تا حدی قوی شود که انجام فعالیت هایی که مخرب محیط زیست است را به موقع تشخیص و مانع از اجرای آن شود.
 
کیخا افزود: این امر به تنهایی از عهده سازمان حفاظت محیط زیست بر نمی آید و یک وظیفه ملی است.
 
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت  محیط زیست گفت: برای تدوین یک برنامه توسعه باید تمام سازمان ها و نهادهای مرتبط در کنار هم آن برنامه را ارزیابی و تمام جوانب را بررسی کنند و در صورت آسیب نرساندن به هر بخشی از کشور آن را تدوین کنند.
 
وی در ادامه به کاربرد علم در حفظ محیط زیست تاکید کرد و گفت: متاسفانه کاربرد علم در دستگاه های اجرایی ما نهادینه نشده است و باید بر روی این موضوع بیشتر کار شود.
 
وی به حفاظت از تالاب ها به عنوان یک اکوسیستم طبیعی تاکید کرد و گفت: باید برای هر تالاب با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و کاربرد آن نسخه و برنامه صحیحی تهیه شود تا نتیجه مطلوب به دست آید.
 
کیخا گفت: در مناطقی که زیستگاه ها و تالاب ها دچار مشکل هستند باید سازمان های مردم نهاد شکل گیرد تا مشکلات آسان تر بیان شود. بهتر است در جمع این سازمان ها افراد دانشگاهی و متخصص نیز حضور داشته باشند.
  انتهای پیام/
 
 
برچسب ها: زیستی ، نگران ، مجلس ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.