ورلد سوسياليست ؛

چرا امپرياليسم به سوگ ماندلا نشسته است ؟

پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي تحت عنوان " چرا امپرياليسم به سوگ ماندلا نشسته است " به بررسی رویکرد دوگانه آمریکا و غرب درباره ماندلا پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي به قلم بيل ون اوکن تحت عنوان " چرا امپرياليسم به سوگ ماندلا نشسته است " نوشت: مرگ نلسون ماندلا رهبر مبارزه با آپارتايد و رئيس جمهوري سابق آفريقاي جنوبي در سن 95 سالگي ، جهان را در سوگ فرو برده است.

بدون شک ، مردم آفريقاي جنوبي و سراسر جهان براي شجاعت و فداکاري ماندلا که سال‌ها در دوران رژيم آپارتايد زنداني بود و مورد شکنجه قرار گرفت ، احترام زيادي قائلند.

اما در اين ميان دولت هاي سرمايه دار و رسانه‌هاي تحت کنترل آنها در سراسر جهان بلافاصله پس از مرگ ماندلا پيام تسليت فرستادند.

سران اين دولت‌ها زماني از رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي حمايت مي‌کردند و حدود نيم قرن پيش در دستگيري و حبس ماندلا به اين رژيم کمک کردند.

باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا که بر زندان گوانتانامو و ساير زندان‌هاي آمريکا با بيش از يک ميليون و 500 هزار زنداني نظارت دارد با صدور بيانيه‌اي خود را يکي از ميليون‌ها نفري اعلام کرد که از ماندلا الهام گرفته است.

ديويد کامرون نخست وزير انگليس دستور داد پرچم‌ها در خيابان داونينگ استريت به حالت نيمه افراشته درآيد و ماندلا را شخصيتي بلند مرتبه و قهرماني جهاني خواند.

ثروتمنداني چون مايکل بلومبرگ که دستور داد پرچم ها در شهر نيويورک به حالت نيمه افراشته درآيد و بيل گيتس پيام هاي تسليت دادند.

دستگيري ماندلا در سال 1962 ميلادي که موجب شد وي 18 سال از دوران 27 ساله حبسش را در رابينز آيلند سپري کند کار سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا ( سيا ) بود.

سيا و سازمان امنيت ملي آمريکا با ارتش و سرويس‌هاي اطلاعاتي رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي همکاري مي کردند.

ماندلا رهبر کنگره ملي آفريقا بود که مبارزات مدني و مسلحانه را بر ضد رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي سازماندهي مي‌کرد.

آمريکا و ساير دولت هاي سرمايه دار غربي از اين رژيم نژاد پرست و فاشيست حمايت مي‌کردند.

آمريکا همچنين به ماندلا برچسب تروريست زد و در سال 2008 ميلادي ماندلا و مقامات کنگره ملي آفريقا را از سفر به اين کشور منع کرد زيرا وي و کنگره در فهرست تروريسم بودند.

مبارزات کنگره ملي آفريقا براي حاکميت اکثريت سياهپوست و انحلال آپارتايد از حمايت کوبا ، اتحاد جماهير شوروي و ساير کشورهاي سوسياليست برخوردار بود.

اين کنگره ائتلاف فعالي با حزب کمونيست آفريقاي جنوبي داشت که براي حاکميت اکثريت سياهپوست مبارزه مي‌کرد.

حتي پس از فروپاشي رژيم آپارتايد ، اعضاي اين کنگره که براي سفر به آمريکا درخواست رواديد کرده بودند از سفر به اين کشور منع شدند. درخواست رواديد رئيس سابق کنگره ملي آفريقا در سال 2002 ميلادي رد شد.

با همه اينها ، بسياري از سران و مقامات بلند پايه دولت امپرياليستي آمريکا وانمود کرده‌اند که همواره با حبس ماندلا مخالف بودند.

باربارا ماسکلا سفير آفريقاي جنوبي در آمريکا تا چند سال پيش موفق نشد براي عيادت يکي از بستگان نزديکش که در آمريکا زندگي مي‌کرد رواديد بگيرد. امپرياليسم آمريکا دشمن آزادي آفريقا بود.

سازمان سيا و سازمان امنيت ملي آمريکا با شرکت‌هاي فراملي چون آي بي ام ، کوداک و چند شرکت ديگر براي چندين دهه و در همه سطوح بر ضد فعالان کنگره ملي آفريقا همکاري مي‌کردند.

ماندلا پس از آزادي از زندان در تاريخ بيست و پنجم ژوئن سال 1990 ميلادي براي ديدار با جرج بوش رئيس جمهوري وقت آمريکا به اين کشور رفت.

آمريکا که مدافع آپارتايد و به طور مستقيم مسئول زنداني شدن ماندلا بود براي اينکه اين حقيقت را به دست فراموشي دهد ، ماندلا را قهرمان مبارزه با تبعيض نژادي خواند. با همه اينها ، ماندلا به قهرماني تبديل شد که در يادها خواهد ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار