تل آويو به ائتلاف با رياض علیه ايران مي‌انديشد

پايگاه اينترنتي فاکس نيوز در مقاله اي با عنوان «آيا عربستان و اسرائيل درباره معامله هسته اي ايران به وحدت نظر مي رسند»، رويکرد مشابه تل‌آويو و رياض را به مذاکرات هسته اي ژنو و نتيجه آن ارزيابي کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش فاکس نيوز، در اين مقاله به قلم «پل آلستر» آمده است، توافق هسته‌اي با ايران که با هماهنگي آمريکا صورت مي‌گيرد، ترکيبي جدید را در خاورميانه ايجاد مي‌کند، ترکيبي که در آن متحدان ديرين اين کشور يعني اسرائيل و عربستان به دنبال ائتلافي تازه براي مهار دشمن مشترک خود هستند.  

توافق هسته اي ژنو که امکان کاهش محدود تحريم هاي جمهوري اسلامي را داده، ضربه اي عمده به بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بود که مدت ها است عليه هر گونه برداشتن فشار از ايران مبارزه مي‌کند.

نتانياهو که اين معامله را «اشتباهي تاريخي» خواند و آن را محکوم کرد، ساعاتي بعد با تماس تلفني با اوباما، اندکي آرامش يافت. اوباما در اين تماس بر تعهد خود در برابر اسرائيل تاکيد کرد و اظهار داشت اسرائيل حق دارد به نيات ايران بدبين باشد.

نتانياهو هشدار داد:«اين توافق بايد يک نتيجه داشته باشد: توانايي هسته اي ايران در حوزه تسليحاتي از ميان برود». 

با اين حال اين معامله با توجه به نارضايتي قبلي اسرائيل از موضع گيري آمريکا درباره سوريه و حمايت دولت اوباما از دولت اخوان المسلمين در مصر، ممکن است شکافي راهبردي در همکاري آمريکا و اسرائيل ايجاد کند.

اويگدور ليبرمن وزير امور  خارجه اسرائيل هفته گذشته قويا اشاره کرد اسرائيل فعالانه به دنبال ائتلاف هاي نو مي گردد. وي که در شهري در جنوب اسرائيل سخن مي  گفت، اظهار داشت:«ائتلاف اسرائيل و عمده ترين شريک راهبردي اش يعني آمريکا ضعيف شده است. آمريکايي‌ها مشکلات و چالش هاي بسياري در سراسر جهان دارند که بايد آنها را حل کنند و همچنين مشکلاتي در داخل دارند. ما بايد آنها و نيز موقعيت خود را در صحنه جهاني درک کنيم».

اين گمانه‌زني مطرح بوده است که اسرائيل زمينه‌هاي مشترکي با عربستان سعودي يافته است. 

پل هيرسون سخنگوي وزارت خارجه اسرائيل به سايت فاکس نيوز گفت:«از آنچه مي‌خوانيم و مي‌شنويم، روشن است که کشورهاي عربي از آنچه در داخل ايران مي گذرد، هيجان زده نيست». 

وي افزود:«اين امکان وجود دارد که از اين مسئله به عنوان تخته پرشي براي بهبود روابط خود با کشورهاي عربي استفاده کنيم.»

با اين حال همه در اسرائيل مخالف معامله هسته اي ايران نيستند. در بين اين افراد مي توان عاموس يادلين مسئول اطلاعات دفاعي سابق را ديد که باور دارد بايد به اين معامله فرصت داد، ارزش خود را نشان دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار