شبکه جهانی سحر؛

"جنایت در سایه" وقتی در قاب مستند می‌نشیند

باز پخش مستند "جنایت در سایه" از شبکه سحر، هم‌چنان‌که از نام آن پیداست، یک بار دیگر صحنه‌هایی از جنایت علیه بشریت را در منظر بینندگان غیر ایرانی این شبکه نشاند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه سحر؛ جنایات جنگی، کلمه‌ای است که همیشه یک سر آن آمریکا و متحدانش نشسته‌اند. جنایت‌های جنگی که در تمام جهان اتفاقات می‌افتد و معمولا کک دستگاه‌های حقوق بشری هم از بابتشان نمی‌گزد، بیشتر در قبال کشورهای ضعیف و مردم بی‌دفاع صورت می‌گیرد. مردمی که بدون هیچگونه دخالتی در جنگ و در شرایطی که مشغول گذران زندگی عادی خود هستند، مورد تهاجم کشورهای متجاوز قرار می‌گیرند و تلفات و صدمات بسیاری متقبل می‌شوند. حوادثی از قبیل انفجار بمب اتم بر فراز شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ جهانی دوم از سوی آمریکا، کشتار مسلمانان بی‌دفاع پوستی به دست صرب‌ها، حمله به غیر نظامیان غزه از سوی رژیم صهیونیستی و ... نمونه‌هایی از این دست هستند که تاریخ بشریت به خود کم ندیده است. در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعث عراق که صدام حسین با تجاوز به خاک ایران و حمله به نقاط مرزی آتش این جنگ را بر افروخت، شواهد بسیاری مبنی بر کشتار غیرنظامی و جنایت‌های جنگی موجود است. در طول این هشت سال با حملات گوناگون اسکادران هوایی ارتش بعث عراق به مناطق غیرنظامی نشین، زنان و کودکان بی‌گناه بسیاری کشته شدند. در مقطعی از جنگ رژیم متجاوز عراق با استفاده از گازهای شیمیایی، بدنبال پیروزی به قیمت نسل کشی بود. در اولین اقدام ماشین جنگی صدام، شهر سردشت از توابع استان آذربایجان غربی را مورد حمله شیمیایی قرار داد و صدمات بسیاری را به ساکنان این شهر وارد آورد. این شهر از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین شهری که مورد اصابت گازهای شیمیایی قرار گرفته، مورد تلقی واقع شد و شبکه بین‌المللی سحر نیز با توجه به رسالت رسانه‌ای خود و با نظر به آنکه ساکنان شهرستان سردشت کرد زبان هستند، با تهیه مستندی موسوم به "جنایت در سایه" به زبان کردی سعی در تعریف ابعاد این جنایت نموده است.
 
"جنایت در سایه" که به کارگردانی بهروز نورانی پور برای شبکه جهانی سحر تولید شده است به نمایش ابعاد و اثرات حمله شیمیایی ارتش بعثی صدام پرداخته است. این مستند که بعد از گذشت بیش از 20 سال از بمباران گازهای شیمیایی سردشت تهیه شده است گواهی بر جنایت‌های بی‌شمار، در راه رسیدن به مقاصد جنگ افروزانه صدام و متحدانش است.
 
سردشت، نام منطقه‌ای خوش آب و هوا در استان آذربایجان شرقی است که سوژه دوربین مستند بهروز نورانی پور شده بود تا تصاویر مستند "جنایت در سایه" را از این شهر تهیه کند. در 7 تیر 1366 هجری شمسی حوالی عصر، چند فروند هواپیمای ارتش عراق برفراز شهر سردشت.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.