کارشکنی کنگره آمريکا عليه توافق ژنو از دوم دسامبر آغاز مي‌شود

پايگاه اينترنتي فرانسوي زبان صداي روسيه نوشت: کنگره آمريکا عليه توافق هسته‌اي با ايران به پاخاسته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، صداي روسيه نوشت: توافق بدست آمده در ژنو درباره مشکل هسته اي ايران که باراک اوباما اميدوار بود در سياست خارجي اش بر آن غلبه کند احتمال دارد به مصيبتي براي وي تبديل شود زيرا شورشي واقعي عليه بسته شدن پرونده ايران در کنگره آمريکا به راه افتاده است. بدتر اينکه، اوباما و وزير امور خارجه اش جان کري، به طور همزمان از سوي جمهوريخواهان و دموکرات ها مورد انتقاد قرار گرفته اند. کنگره آمريکا چند روز تعطيل است اما چهار روز پيش رو به نظر مي‌رسد براي کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکا نه آرام خواهند بود و نه شاد. 

اينکه اوباما و کري کل آخر هفته را به پاسخگويي به تماس هاي تلفني براي متقاعد کردن سناتورها و اعضاي کنگره اختصاص خواهند داد به وضوح حاکي از وخامت اوضاع است. آنها تلاش خواهند کرد با هشدار درباره اقدامات نسنجيده و با دعوت براي حمايت از گفتگوهاي سخت ژنو، نمايندگان را متقاعد کنند. حتي جان کري براي توضيح درباره توافق ژنو پيامي ويدئويي منتشر کرد. 

جان کري با تاريخي خواندن اين توافق گفت:«ما در ازاي رضايت ايران براي عمل به تعهداتش اين توافق را پذيرفتيم. ايراني ها بخشي از دارايي هاي خود را دريافت خواهند کرد و در صورتي که ببينيم ايراني ها به قول هاي خود عمل نمي کنند ما خواهيم توانست از کاهش تحريم ها خودداري کنيم. زماني که مي گويم اين کاهش تحريم ها محدود است و هر لحظه مي تواند متوقف شود حرف مرا باور کنيد.»

به ندرت چنين حرفهايي را مي توان از وزير امور خارجه شنيد.

سناتور ليندسي گراهام که به شدت مخالف عادي شدن روابط با ايران است در اين باره گفت: «تحريم ها عليه ايران فوق العاده موثر است اما اکنون خود ما، خودمان را از اين امکان محروم کرديم. بر اساس توافق ژنو هفت ميليارد دلار از دارايي هاي ايران را آزاد مي کند اما مشکل غني‌سازي اورانيوم ايران کاملا سر جاي خود باقيست. ده سال پيش، ايران دويست دستگاه سانتريفوژ داشت اما اکنون اين رقم به هجده هزار رسيده است. ما در گذشته همين کار را درباره کره شمالي انجام داديم که وعده داد رآکتور خود را راه اندازي نکند. زماني که تحريم ها عليه کره شمالي را شل کرديم، آنها پول هاي خود را بازيافتند و (از توافقات) کنار کشيدند.» 

نمايندگان کنگره آمريکا هم اکنون بر روي پيش‌نويس تحريم‌هاي جديد عليه ايران کار مي‌کنند. تنها سازشي که به نظر مي‌رسد کنگره در حال حاضر پذيرفته است، به تاخير انداختن اجراي تحريم‌ها تا شش ماه آينده است يعني تا زمان تعيين شده در توافق ژنو. نبرد واقعي روز دوشنبه دوم دسامبر زماني که نمايندگان کنگره از تعطيلات بازخواهند گشت آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کنگره ، آمریکا ، ژنو ، هسته ای ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار