صالحی در دانشگاه امیرکبیر:

انقلاب اسلامي امروز وارد فاز جدیدی شده است/در عرصه هسته‌اي دارای جایگاه ممتازی هستیم

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه امروزه در عرصه هسته‌ای ما دارای جایگاه ممتازی هستیم، گفت: انقلاب ما وارد فاز جدیدی شده و ما بر روی سکوی پرتابی قرار گرفته‌ایم که آماده اوج‌گیری هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در اولین کنفرانس علمی شتابنده‌ها که امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، گفت: خداوند را شاکریم که این لطف را در حق ملت ایران کرد، مقدمات انقلاب را فراهم کرده، امت به پا خواست و امروز به جایی رسیده‌ایم که ملتی سرافراز، دارای حیات طیبه، با غرور و افتخارآفرین در صحنه بین‌المللی است.

وی ادامه داد: البته مسائل و مشکلات زیاد است، اما نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود این رنج‌ها را ملت ما تحمل کرده تا ما امروز به اینجا رسیده‌ایم.

صالحی اظهار داشت: موقعیت ایران به لحاظ علمي قابل مقايسه با 57 کشور اسلامی نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: یکی از کشورهایی که تاحدودی می‌تواند در زمینه علمی با ما رقابت کند ترکیه و پس از آن مالزی است.

وی افزود: از چند طریق می‌توان به توسعه علمی دست یافت کشورهایی با داشتن حکمرانی درست و بستر صحیح برای تحقق توسعه علمی دارای رشد علمی می‌شوند در حالی که اگر حکمرانی درستی نداشته باشیم روند و توسعه متوقف خواهد شد.

صالحی تصریح کرد: مصر به لحاظ جمعیت، اهمیت ژئوپلیتیک، دیرینه و تمدن و حتی درآمدهای بسیار زیاد کشوری مانند ماست، اما حکمرانی 34 ساله گذشته مصر و علی‌رغم همکاری این کشور با آمریکا، اسرائیل و جهان غرب در وضعیت بسیار تاسف‌باری از جهات علمی و اقتصادی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: از سوی دیگر ایران 34 سال با همان معیارها و با وجود محدودیت‌های فراوان همچون جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی و تحریم‌های فلج‌کننده تا حدی پیشرفت داشته است که با مصر قابل مقایسه نیست.

وی تاکید کرد: برای توسعه نیازمند یک حکمرانی صحیح علمي هستیم وگرنه توسعه رخ نخواهد داد.

صالحی افزود: اینکه در غرب و اروپا توسعه رخ داده امری تاریخی است چراکه زمانی در غرب عصر تاریکی سیطره داشت، اما پس از رونسانس و حکمرانی‌های درست زمینه ظهور اروپای جدید فراهم شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: کشورهایی نیز هستند که حکمرانی خوبی دارند اما خودشان خیلی منشا پیدایش پیشرفت‌های علمی و فناوری را ندارند همچون مالزی درزمان ماهات میرمحمد که پیشرفت و توسعه را اقتباس کردند البته پیشرفت کشور ایران نه به طور کامل اقتباسی بوده و نه به طور کامل تولیدی اما با حکمرانی و ایجاد بستر مناسب پس از انقلاب ایران حرکت روبه جلویی داشته است.

وی تصریح کرد: ما برای رسیدن به جایگاه امروزمان فشارهای زیادی را تحمل کرده و بسیاری از عزیزانمان را نیز از دست داده‌ایم.

صالحی ضمن یاد از شهید دکتر شهریاری اضافه کرد: چند روز پیش تحول عظیمی رخ داد چراکه ما از سال 2002 تا به امروز تحت فشارهای فراوانی به عنوان بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران بودیم.

وی تاکید کرد: در آن زمان که دکتر روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی بودند کشورهای اروپایی اجازه داشتن چند سانتریفیوژ را نیز به ایران نمی‌دادند اما امروزه در عرصه هسته‌ای ما دارای جایگاه ممتازی هستیم.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب اسلامی من مسئول دانشگاه صنعتی شریف بودم به خاطر دارم یک لوله خمپاره‌انداز آوردند و خواستند که آن را برای نیروهای نظامی تشریح کنیم سرانجام پس از چند بار آزمون و خطا این فرآیند مشخص شده و به خط تولید رسید.

صالحی تاکید کرد: انسان امروز با دیدن دستاوردهای هسته‌ای کشورمان همچون راکتور اراک شگفت‌زده شده و احساس غرور می‌کند.

وی افزود: امیدوارم با این انفتاح سیاسی که ایجاد شده این مسیر جدید را طی کنیم چراکه وارد عرصه جدیدی شدیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: انقلاب ما وارد فاز جدیدی شده و ما بر روی سکوی پرتابی قرار گرفته‌ایم که آماده اوج‌گیری هستیم.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: آینده ایران روشن و تابناک است و خوشابه حال جوانانی که این آینده را خواهند دید و در تحقق آن دستی خواهند داشت.

گفتنی است؛ وی در پایان سخنرانی خود از جایگاه ویژه دانشگاه امیرکبیر در میان دانشگاه‌های کشور، منطقه و جهان تقدیم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار