"آلودگی هوا" کمبود ویتامین D را تشدید می‌کند

"آلودگی هوا" علاوه بر ایجاد بیماری‌های گوناگون، سبب کاهش انواع ویتامین‌ها و آب موجود در بدن می‌شود که با مصرف سبزیجات و شیر می توان تا 80درصد این سموم را از بدن دفع کرد.

دکتر عزیزالله کمال زاده متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در ایران کمبود دو ویتامین Dو 2B در اکثریت افراد وجود دارد. آلودگی هوا کمبود ویتامین D را تشدید می کند، ویتامین D در نور آفتاب به وفور وجود دارد و به هر میزان که ذرات آلوده هوا را افزایش پیدا می کند مانع رسیدن نور آفتاب به بدن می‌شود.

دکتر کمال زاده تصریح کرد: در هوای آلوده علاوه بر ریزگرد‌ها تمامی مواد سمی نیز وجود دارد که بارش باران این مواد سمی را تشدید می کند، رطوبت این سموم را به پایین آورده و این آلودگی‌ها از دو راه ریه و گوارش وارد بدن می‌شوند.

وی در خصوص کاهش عوارض این آلودگیها اذعان داشت: مصرف روزانه دو لیوان شیر،‌یک بشقاب کوچک سبزی و مصرف میوه بخصوص سیب می تواند عوارض این سموم را تا 80 درصد کاهش دهد.

زمانیکه شیر مصرف می‌کنیم آنتی اکسیدان‌های موجود در شیر آزاد شده به مواد سمی موجود در بدن متصل می شود و سبب دفع این سموم از بدن می‌شود.

دکتر کمال زاده در پایان اظهار داشت: ماست، پنیر، بستنی و کشک جایگزین شیر هستند ولی بستنی از چربی بالای 50 درصد برخوردار است و برای بزرگسالان زیاد توصیه نمی شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.