قزوین/

قانون جدید فرزند خواندگی به اجرا در می آید

مدير کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزيستي کشور امروز در جمع خبرنگاران گفت : قانون فرزند خواندگي از سال 1353 مطابق شرايط آن زمان به تصويب رسيده بود که امروز ه اين قانون بنا برا شرايط موجود همخواني ندارد و اين بهانه اي شد تا در اين قانون تغييراتي ايجاد شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ دکتر حميدر ضا ا لوند در ادامه اظهار داشت : به استناد قوانين وضع شده در نظر داريم بيش از 80 در صد کودکان بي سرپرست و يا بدسرپرست را وارد خانواده کنيم .
وي در ادامه يکي از بند هاي اين قانون که داراي ارزش بالايي مي باشد را حمايتو نظارت ولايت فقيهبراين کودکان دانست .
وي اظهار داشت: روانشناسان و مددکاران بهزيستي قبل از اينکه فرزندخوانده به خانواده تحويل شود بايد صلاحيت هاي فکري، اجتماعي و رواني خانواده را بررسي و با آنها گفتگو کنند تا زمينه پذيرش فرزند جديد در خانواده مورد ارزيابي قرار گيرد.

الوندگفت: خانواده هايي که اينک به صورت امين موقت فرزندخوانده مي پذيرند اگر چه براي وي شناسنامه نمي توانند بگيرند اما از نظر خانوادگي، تربيتي و رواني، وضعيت بهتري دارند زيرا فرزندان ديگري هم داشته اند و وضعيت خانواده متعادل است.

اين مقام مسئول اظهار داشت: پذيرش و فرزندخواندگي فرزندان بدسرپرست که يکي از دغدغه هاي سازمان بهزيستي است در قانون جديد حل شده و از طرفي، همه خانواده ها حتي آنها که فرزند دارند مي توانند فرزند خوانده داشته باشند در حالي که در قانون قبلي، فقط زوج هاي نابارور مي توانستند از بهزيستي فرزندخوانده بگيرند.
مدير کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزيستي کشور با اشاره به آثار حکم سرپرستي، حضانت و ولايت گفت: فرزندخواندگي با صدور حکم سرپرستي از سوي دادگاه آغاز مي‌شود.
الوند با اشاره به نفقه که از حقوق و تکاليف ناشي از سرپرستي است، گفت: احکام مربوط به نفقه در روابط بين فرزندخوانده و پدر و مادر واقعي اجرا مي‌شود و اين مساله با فرزندخواندگي از بين نمي‌رود و اين امر تا زماني است که کودک به سرپرستي نياز دارد و زوجين سرپرست در اجراي اين تکليف مقدم بر آنان هستند.
وي ادامه داد: نام خانوادگي نيز از حقوق و تکاليف ناشي از سرپرستي است و پس از قطعيت حکم سرپرستي، طفل با نام خانوادگي زوج ناميده خواهد شد.

اين مقام مسئول با اشاره به قطع رابطه فرزندخواندگي، تصريح کرد: با فوت زن و شوهر موضوع سرپرستي منتفي است و بايد براي طفل قيم معين شود و هر گاه ديگري، از لحاظ استطاعت مالي و اخلاقي، بتواند به سرپرستي ادامه دهد، به تنهايي اين وظيفه را عهده‌دار خواهد شد.

ا لوند افزود: در قانون فعلي، فرزندخوانده فقط به والديني داده مي‌شود، که حداقل 5 سال از ازدواج آنها گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، اما در لايحه جديد در صورت تصويب در مجلس باز هم اولويت اول با اين گروه است، اما در اولويت دوم خانواده‌هايي که يک فرزند داشته باشند، اما به عللي ديگر صاحب فرزند نمي‌شوند نيز مي‌توانند فرزند خوانده بگيرند.

وي تصريح کرد: در اين قانون زنان و دختران مجردي که از موقعيت و جايگاه مطلوب اقتصادي و اجتماعي برخوردارند، اما به هر علت ازدواج نکرده‌اند، در اولويت بعدي دريافت فرزندخوانده هستند و در اين مورد شناسنامه کودک به نام فاميل مادر براي کودک صادر مي‌شود.

اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: 23 هزار کودک فاقد سرپرست تحت حمايت سازمان بهزيستي کشورهستندکه از اين تعداد 9500 کودک در 929 خانه کودک نگه داري مي شوند .

مدير کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزيستي کشور وضعيت استان قزوين را نسبت به کشور مطلوب بيان کرد و بيان کرد : استان قزوين به دلايل جمعيتي و پايدار بودن زندگي زناشويي از لحاظ تعداد کودکان بي سرپرست در رتبه هاي 25 کشور قرار دارد.

الوند همچنين از تشکيل تيم تخصص براي تدوين پيش نويس آيين نامه اين قانون خبر داد و گفت : اين تيم از هفته گذشته آغاز شده است و با همکاري وزارت کشور ظرف 3 ماه آينده گستره آيين نامه اين قانون بهدست وزيران خواهد رسيد ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.