قم/

تاکید معاون پژوهش حوزه بر توسعه زیرساخت‌های پژوهشی

معاون پژوهش حوزه های علمیه، تدوین نقشه راه پژوهشی، مشارکت در تولید علم با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها حوزه و توسعه زیرساخت‌های پژوهشی را از رسالت‌های مهم مدارس علمیه در عرصه پژوهش برشمرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، امروز در اجلاس مدیران مدارس علمیه کشور با اشاره به لزوم توجه به امر پژوهش در دوران تحصیل طلاب، اظهار داشت: پژوهش گستره دانش را توسعه می‌دهد.

وی درباره پژوهش در واحدهای آموزشی حوزوی، خاطرنشان کرد: طلاب باید با مبانی نظری روش پژوهش آشنا شوند و فراگیری مهارت‌های پژوهشی و تمرین فراوان، اهتمام ویژه ای به این عرصه داشته باشند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه به ماموریت های اصلی حوزه‌ اشاره کرد و ابراز داشت: شناخت و فهم روشمند مفاهیم و گزاره‌های دینی، عرضه و انتشار کارآمد و موثر مفاهیم و معارف دینی، اقدام در راستای تحقق ارزش‌ها و هنجارهای دینی در عرصه فرد و اجتماع از ماموریت‌های اصلی حوزه‌ به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی حوزه‌، یادآور شد: تاییدات تردیدناپذیر از سوی حضرت حق و حضرت حجت‌(عج)، پیشینه عمیق دانش‌های حوزوی و روشمند بودن این دانش‌ها، اخلاص و سخت‌کوشی، قناعت، صرفه‌جویی حوزویان و بهره‌وری مناسب از ظرفیت‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود.

وی همچنین به برخی کمبودها در عرصه پژوهش اشاره کرد و ادامه داد: نقص اسناد راهبردی در عرصه‌های مختلف سازمانی، کنترل و بالفعل سازی ظرفیت‌ها، بسنده کردن به برخی توفیقات، عدم لحاظ کردن تمامی ضرورت‌ها، بخشی‌نگری و عدم رعایت ارتباطات سیستمی، ضعف در شناسایی نیازها و اولویت‌گذاری از خلا‌های عرصه پژوهش های حوزوی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بررسی رسالت امروزی واحد‌های آموزشی حوزه در عرصه پژوهش، یادآور شد: تدوین نقشه راه پژوهشی برای رسیدن به نقطه مطلوب، برنامه‌ریزی دقیق، جامع و تعریف شده، تربیت طلاب فاضل و مهذب، نهادینه سازی روحیه پرسش‌گری و تحقیق، مشارکت در تولید علم با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها حوزه از رسالت‌های مهم مدارس علمیه در عرصه پژوهش به شمار می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در پایان با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار مدیران مراکز آموزشی حوزه در گسترش فعالیت‌های پژوهشی، ابراز داشت: ایجاد نگرش پژوهشی در طلاب، فرهنگ‌سازی پژوهشی و از طرفی توسعه زیرساخت‌های پژوهشی در مراکز حوزوی از وظایف مدیران مراکز آموزشی در عرصه پژوهش محسوب می‌شود که می بایست مدیران مدارس برنامه‌ریزی دقیقی در این راستا داشته باشند./س

برچسب ها: قم ، توسعه ، زیر ، ساخت ، پژوهشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.