قم/ در جمع کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد:

انتقاد آیت الله مکارم از اصرار بر رفع فیلتر فیسبوک/ هزینه هشدارهای فرهنگی را می‌پردازیم

آیت الله مکارم شیرازی از طرح مسائلی همانند عدم تعطیلی روزنامه‌ای که به حضرت علی(ع) توهین کرده، عدم نیاز به ممیزی در انتشار کتاب‌ها و اصرار بر رفع فیلتر فیسبوک انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سخنانی، ضمن انتقاد از برخی مسائل فرهنگی در جامعه بیان داشت: شنیده می‌شود که مسائل مربوط به حجاب و عفاف به وزارت ارشاد محول شده که من نمی‌دانم اگر چنن مسائلی که اهمیت زیادی دارد به دست وزارت فرهنگ و ارشاد بیفتد آیا کاری انجام می‌دهند یا معنای آن تعطیل شدن است.

وی با انتقاد و ابراز نگرانی از طرح مسائلی همانند عدم تعطیلی روزنامه‌ای که به حضرت علی(ع) توهین کرده یا عدم نیاز به ممیزی در انتشار کتاب‌ها یا اصرار بر اینکه فیسبوک باید رفع فیلتر شود، افزود: طرح چنین مسائل و مباحثی و ادامه آن خطرناک است و اگر وزارت ارشاد بخواهد چنین مسیری را طی کند، ارشاد غیر اسلامی خواهد شد.

عده‌ای گمان نکنند در دولت جدید همه مسائل را می‌توانند تغییر دهند

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه عده‌ای گمان نکنند، در دولت جدید همه مسائل را می‌توانند تغییر دهند، افزود: در مقاله‌ای که در روزنامه بهار منتشر شده، آمده بود که علمای اسلام جاهل‌اند که بر مسئله غدیر تأکید می‌کنند و سوال اینجاست که چرا گفته می‌شود این روزنامه را تعطیل نکنید.

وی با بیان اینکه ما بار‌ها نسبت به این مسائل تذکر و هشدار داده‌ایم و البته هزینه‌های آن را نیز می‌پردازیم، اضافه کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس باید محکم در برابر چنین مسائلی ایستادگی کنند، چرا که در غیر این صورت عوض کمک به ارشاد، خلاف آن را کمک خواهند کرد.

کار کمیسیون فرهنگی مجلس سنگین است

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس به لحاظ دینی و اسلامی از مهم‌ترین کمیسیون‌ها به شمار می‌رود.

وی ابراز داشت: کار کمیسیون فرهنگی مجلس سنگین است و اگر مسائل فرهنگی کشور حل نشود، نظام به خطر خواهد افتاد.

این مفسر قرآن کریم در ادامه گفت: مسائل فرهنگی موجود در جامعه می‌تواند به آسانی به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مبدل شود و وقتی مسائلی همانند طلاق و اعتیاد در جامعه گسترش و افزایش می‌یابد مشکلات دیگری نیز به همراه خواهد داشت.

تاکید بر تلاش در راستای ارتقای فرهنگ جامعه

وی با بیان اینکه تلاش در راستای تقویت و ارتقاء فرهنگ در جامعه مهم و ضروری است، افزود: مصوبات کمیسیون فرهنگی باید ضمانت اجرایی داشته باشد و برای این امر باید فکری اندیشید.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه گاهی افراد روشنفکر و همچنین غرب زده مانع از آن می‌شوند که افکار و اندیشه‌های اسلامی مورد توجه قرار گیرد، در توصیه به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز داشت: اعضای این کمیسیون باید به صورت محکم مبانی اسلامی و دینی را دنبال و آن‌ها را مورد توجه قرار دهند.

اعضای کمیسیون مجلس تحت تاثیر جوسازی‌های روشنفکر مآبانه نباشند

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به این مطلب که امام راحل همواره بر گفتن مسائل شرعی تاکید داشتند و رهبر معظم انقلاب نیز اینگونه رفتار می‌کنند، گفت: اعضای کمیسیون مجلس نباید تحت تاثیر جوسازی‌های روشنفکر مآبانه و ضرورت‌های محیط و زمان قرار گیرید.

وی تاکید کرد: باید به آنچه که در متن دستورات شرعی آمده توجه داشت که البته اجرای آن‌ها نیز نیازمند تدبیر است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر این موضوع که مسائل فرهنگی باید به صورت مستدل بیان شود تا افرادی خیال نکنند تعبد محض است بیان داشت: نمی‌توان در یک جامعه بیان کرد که مسائل و سرنوشت دیگران به ما ارتباطی ندارد که از جمله این مسائل می‌توان به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره داشت که البته امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر دلیل نقلی، دلیل عقلی نیز دارد./س

برچسب ها: قم ، انتقاد ، آیت ، الله ، مکارم ، رفع ، فیلتر ، فیس ، بوک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.