گیلان/

تولید سیمان به قیمت نارضایتی مردم دیلمان/ جاده گردشگری سیاهکل کسی را خوشحال به مقصد نمی رساند

سیمان یکی از عوامل اصلی برای توسعه و آبادانی یک منطقه به شمار می رود که به همراه راه اندازی کارخانه سیمان باید ملزومات آن نیز مد نظر قرار گیرد تا همچون کارخانه سیمان احداث شده در دیلمان به قیمت خرابی جاده و نارضایتی مردم نباشد.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران امسال بزرگترین کارخانه سیمان در بخش دیلمان شهرستان سیاهکل به بهره برداری رسید، این کارخانه علاوه بر ظرفیت تولید روزانه سه هزار و 400 تن سیمان را دارد  ظرفیت بسیار مناسبی را برای  ایجاد اشتغال در منطقه فراهم کرده است.

اما مشکل اینجاست که با راه اندازی این کارخانه و تردد خودروهای سنگین برای حمل سیمان رفته رفته جاده منتهی به این کارخانه از شهر سیاهکل در حال تخریب و این قضیه موجب نارضایتی مردم شده است.

یک دیلمانی در این باره می گوید: کارخانه سیمان راه اندازی شده اما جاده  مواصلاتی دیلمان ظرفیت تردد ماشین های سنگین را ندارند.

وی اظهارداشت: روزانه افزون بر 10 دستگاه خودروی سنگین برای حمل سیمان از این مسیرها تردد می کنند که این امر موجب تخریب شدید جاده ها شده است.

یک شهروند سیاهکلی نیز  جاده سیاهکل – دیلمان را مسیر  مهم گردشگری استان دانست و گفت: در تمامی فصول سال گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور به ویژه در ایام تعطیلات به این منطقه سفر می کنند.

علی اسماعیلی  افزود: تردد زیاد کامیون ها در جاده سیاهکل – دیلمان ضمن تخریب این مسیر زیبایی گردشکری نارضایتی مردم را نیز موجب شده اند.

وی با تاکید بر اینکه جاده مزبور هم اکنون وضعیت خوبی ندارد باید تعریض، مرمت و بازسازی شود، اظهارداشت: جاده مناسب نقش مهمی در توسعه گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و ... دارد.

احداث مسیر اختصاصی حمل سیمان به عنوان یک حلقه مفقوده همچنان به قوت خود باقی است

یک از اهالی منطقه نیز گفت: مسیر جاده سیاهکل – دیلمان بسیار زیبا و سالانه گردشگران زیادی را بسوی خود فرا می خواند  اما تردد ماشین های حمل سیمان وضعیت جاده را بسیار اسفبار کرده اند.

علی رحمانی افزود: چاله و چوله های زیاد این مسیر ضمن ایجاد خسارت به وسائل نقلیه خطرات جانی و تصادفات را نیز افزایش می دهد که مسئولان باید تهمیداتی برای این مسیر چاره کنند.

وی ادامه داد:  کارخانه سیمان باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان، شهرستان و منطقه شده است هیچکس نمی تواند این زحمات مسئولان  را انکار کند اما باید قبول کرد خدمتی شیرین و پایدار است که تمامی جوانب آن بررسی و لحاظ شود.       

دیگر شهروند دیلمانی در این ارتباط گفت: کارخانه سیمان دیلمان پس از سال ها به همت مسئولان راه اندازی شد اما مسیر اختصاصی حمل سیمان به عنوان یک حلقه مفقوده همچنان به قوت خود باقی مانده و مسئولان فکری در این زمینه نکرده اند.

وی اذعان داشت: سیمان خود یکی از مسائل اصلی برای توسعه و آبادانی است بنابراین تولید سیمان به قیمت خرابی جاده و نارضایتی مردم باشد که این امر خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

در این ارتباط فرماندار شهرستان سیاهکل ضمن تائید اظهارات مردم گفت: با راه اندازی خط تولید سیمان دیلمان  مردم با مشکلات زیادی مواجه شدند.

حسنعلی حاجتی افزود:  کارخانه سیمان یک موقعیت بسیاری خوبی از حیث تولید و اشتغال در سطح شهرستان ایجاد کرده است.

آسیب جدی به جاده سیاهکل - دیلمان و  دیلمان به کارخانه سیمان

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه در مسیر سیاهکل به دیلمان زیر ساخت های مناسب برای تردد  ماشین آلات سنگین وجود نداشت بنابراین بخش زیادی از جاده سیاهکل به دیلمان  و از دیلمان به کارخانه سیمان آسیب جدی وارد شده است.

فرماندار سیاهکل با بیان اینکه ساخت کارخانه سیمان از سال 1384 در منطقه دیلمان آغاز شد، گفت: در این زمان  و همینطور در سفر اول، دوم و سوم  هیئت دولت به گیلان اقدامات لازم برای حمل و نقل سیمان انجام شد اما هیچ گونه اعتباری برای این منظور اختصاص پیدا نکرد.

وی افزود: برای رفع این مشکلات مسئولان استانی به ویژه استاندار گیلان، نماینده مردم لاهیجان  وسیاهکل در مجلس شورای اسلامی پیگیری های زیاد انجام دادند.

حاجتی اظهارداشت: بر اساس توافقات انجام گرفته یک مسیر جدید یعنی از کارخانه سیمان تا اسپیلی و همچنین از اسپیلی تا شهر سیاهکل احداث خواهد شد.

وی اذعان داشت: برای مسیر فعلی نیز اقداماتی همچون قوس برداری و تعریض، دیواره سازی، نصب گاردریل، زیر سازی، لایروبی کانال های آب های سطحی،  لکه گیری، شن ریزی و آسفالت در حال انجام است.

فرماندار سیاهکل با بیان اینکه دو پیمانکار هم اکنون در حال تعریض و قوس برداری طول مسیر هستند، گفت: احداث و دیواره سازی 3.5 کیلومتر با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون تومان و اجرای پروژه ای به طول 11 کیلومتر با اعتبار 13 میلیارد و 500 میلیون تومان از دیگر اقدامات است.

وی افزود  چهار قوس در مسیر سیاهکل به دیلمان با اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون تومان در حال انجام هست که هم اکنون این پروژه 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حاجتی اظهارداشت: علاوه بر این به همت راه و شهرستان استان و شهرستان اقداماتی همچون نصب گاردریل، زیر سازی، آسفالت، لایروبی کانال های آب های سطحی، لکه گیری و شن ریزی در طول مسیر انجام شده است.

دو پیمانکار در حال تعریض و قوس برداری طول مسیر هستند

وی ادامه داد: از کارخانه سیمان تا اسپیلی به طول 15 کیلومتر از محل اعتبارات وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط گروه زیر ساخت های وزارت راه و شهرسازی ارتقا مسیر داده می شود.

فرماندار سیاهکل افزود: بر اساس طراحی جدید جاده مزبور دیگر از شهر اسپیلی عبور نکرده بلکه به سمت لارخانی تغییر مسیر می دهد.

وی اظهارداشت: بر اساس توافقات انجام گرفته از مجموع  15 کیلومتر این مسیر به طول پنج کیلومتر باید تا نیمه نخست سال آینده احداث خواهد شد.  

حاجتی اذعان داشت: هم اکنون سه میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای ساخت  مسیر  کارخانه تا معدن  اختصاص یافته و پروژه در حال انجام است.

وی همچنین از اجرای  لکه گیری، زیر سازی و آسفالت مسیر کارخانه سیمان به اسپیلی خبر داد و افزود: علاوه بر این 22 کیلومتر جاده جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی در منطقه ایجاد خواهد شد که از این میزان پنج کیلومتر باید تا نیمه دو سال آینده احداث شود.

فرماندار سیاهکل یادآورشد: برای ساخت این پنج کیلومتر کارخانه سیمان دیلمان 11 هزار تن سیمان در اختیار پیمانکار قرار می دهد.

بدون شک صنعت سیمان به عنوان خمیرمایه توسعه و آبادانی، اهمیت زیادی برای استان دارد، با توجه به ظرفیت بالای گیلان در تولید این فرآورده معدنی و تقاضای روبه رشد مصرف سیمان، کارخانه دیلمان با ظرفیت تولید سه هزار و 400 تن در روز در شهرستان سیاهکل ساخته شده است.

لزوم ایجاد راه دسترسی مناسب به بازارهای مصرف

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در این باره بر ضرورت امکانات زیرساختی کارخانه سیمان دیلمان اعم از راه دسترسی مناسب به بازارهای مصرف تاکید کرد و گفت:  این پروژه مهم اقتصادی نقش مهمی در توسعه و تحول منطقه دارد.

ایرج ندیمی افزود: گیلان دارای قابلیت ‌های ارزشمند بسیار زیادی در حوزه صنعتی و معدنی است بنابراین باید سرمایه‌گذاری در این عرصه ها افزایش یابد.

 نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ایجاد تعامل بین صنعت، گردشگری و محیط زیست در استان تاکید کرد.

وی با اعلام اینکه صنعت نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد، افزود: در حال حاضر صنایع بزرگ و تاثیر گذاری همچون سیمان و فولاد در این استان ایجاد شده است.

ندیمی  همچنین تعطیلی کارخانه سیمان دیلمان را یک رویکرد غیر کارشناسی دانست و اظهارداشت: گیلان با مشکلات زیادی از قبیل بیکاری رنج می برد بنابراین باید همه تلاش کنند توسعه صنعتی در استان انجام شود.

وی  بر لزوم احداث جاده اختصاصی برای حمل سیمان در دیلمان تاکید کرد و گفت: جاده فعلی سیاهکل – دیلمان یک مسیر گردشگری است باید بازسازی، ترمیم و تعریض شود.

ندیمی بر ضرورت سرمایه گذاری در تمامی عرصه های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و خدمات در استان تاکید کرد و یادآورشد: گیلان به دلیل داشتن مزیت های مهم زیر ساختی و طبیعی از بسترهای خوبی برای توسعه سرمایه گذاری برخوردار است.

وی در ادامه صنایع تبدیلی کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، فولاد و قطعات خودروسازی را از مهمترین نقاط قوت استان در بخش سرمایه گذاری دانست.

به هر حال تردد ماشین آلات سنگین تصاویری را در طول مسیر سیاهکل به دیلمان خلق کرده اند که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌ آورد، اگر چاره‌ای عاجل برای این مسئله اندیشیده نشود، این جاده دیگر کسی را خوشحال به مقصد نخواهد رساند.

کارخانه سیمان دیلمان از پروژه های اقتصادی مهم گیلان است

در سال ‌های گذشته همگام با پیشرفت ساخت کارخانه خبرهایی مبنی بر احداث جاده مناسب برای ماشین‌ های سنگین کارخانه، خیال مردم منطقه را تا حدودی آسوده کرده بود اما صد افسوس دامنه عمل این خبر تنها صفحه اینترنت و کاغذ نشریات بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در رابطه با جاده سیاهکل به دیلمان و تردد ماشین های سنگین برای حمل محصولات کارخانه سیمان و ایجاد مشکلات زیاد در این محور گفت: کارخانه سیمان دیلمان از پروژه های مهم استان بوده و سرمایه گذاری زیادی در این مجموعه انجام شده است.

علی منتظری  افزود: توسعه راه در منطقه دیلمان می‏ تواند بسیاری از فرصت ‏های موجود در شهرستان را شکوفا سازد.

وی اظهارداشت:  صنعت سیمان به دلیل اهمیت ویژه ای که در فرآیند توسعه ملی و رشد اقتصادی دارد از اهمیت شایانی در  عرصه اقتصاد ملی و سیاست گذاری های کلان اقتصادی برخوردار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: صنعت سیمان یکی از صنایع مادر کشور بوده و نقش مهمی در توسعه صنعت کشور داشته است.

 وی تصریح کرد: سیمان یکی از نهاده های اصلی بخش عمران است که نقش مهمی در تولید مسکن و فعالیت های زیر ساختی و پروژه های بزرگ عمرانی ایفا می کند به همین دلیل کالایی زیر بنایی محسوب شده و تولید و مصرف آن به عنوان یکی از شاخص های استراتژیک توسعه کشورها به حساب می آید.

منتظری ادامه داد: در واقع صنعت سیمان از نظر درجه اهمیت همپای صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی و ... بوده و می تواند در اقتصاد ملی، برنامه ها، سیاست کلان توسعه کشور اثر گذاری بالایی برخوردار باشد.

به هر ترتیب کاهش ظرفیت تناژ خودروهای حمل سیمان، تسریع در بازسازی نقاط دچار آسیب ‌جاده و تعجیل در احداث جاده مناسب می‌ تواند گزینه‌ های قابل بررسی برای برون رفت از این مشکل باشد./ش

برچسب ها: جاده ، گردشگری ، سیاهکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.