نوبخت در دانشگاه عالی دفاع ملی:

الگوی پیشرفت کشور دارای ابعاد دفاعی و امنیتی است/سه مولفه موفقيت در ژنو هوشمندي رهبري، بردباري ملت و زيرکي تيم مذاکره کننده بود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت با اشاره به سه راهبرد کشور برای شش ماه آینده گفت: الگوی پیشرفت ما در توسعه مطلوب مدنظر در سند چشم‌انداز 20 ساله، توسعه متوازن و همه‌جانبه است و حتما دارای بعد دفاعی و امنیتی است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در سخنرانی با موضوع "بستر امن توسعه در پناه برنامه‌ریزی راهبردی و الگویی بومی" که در دانشگاه عالی دفاع ملی ایراد کرد، با عرض تبریک به مناسبت توافق هسته‌ای ژنو اظهار داشت: سه مولفه موفقیت در مذاکرات ژنو، هوشمندی و شجاعت مقام معظم رهبری، بردباری و موقعیت‌شناسی ملت فهیم ایران و تدبیر و زیرکی تیم مذاکره کننده ما بود.
 
وی افزود: باید خود را برای شرایط متفاوت آماده کنیم و به همین منظور این شرایط سه راهبرد را فراهم می‌کند، لذا دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان یک دانشگاه راهبردی می‌تواند در اینباره راهکارهایی را ارائه کند.
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر وضع کشور از نظر محیط و شرایط همین گونه باشد راهبرد کنونی مناسب‌ترین کار است.
 
وی افزود: اگر شرایط سخت شود یعنی تحریم‌هایی که کنگره اعلام کرده، بنابر هر دلیلی از شش ماه بعد اجرایی و نفت کاملا تحریم شود آنوقت ما باید ببینیم باید با چه راهبردی کشور را اداره کنیم.
 
سخنگوی دولت اظهار داشت: اگر شرایط کشور به گونه‌ای تغییر کند که ما در ماه‌های آینده به 50 تا 60 میلیارد دلار درآمدهای خود دست پیدا کنیم، باید ببینیم که در آن موقع چه راهبردی بهتر است لذا قطعا باید برای منابع جدید فرمول‌های دیگری داشته باشیم.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تصریح کرد: چقدر خوب است که این راهبردها در قالب طرح‌ها و پروژه‌های مختلف قرار گیرد و دانشجویان بر روی آن کار کنند و نتایج راهبردها را برای استفاده ارائه دهند.
 
نوبخت گفت: امروز باید این برنامه را داشته باشیم و گرنه با فرارسیدن آینده، زمان را از ملت بزرگ ایران گرفته‌ایم.
 
نوبخت با بیان اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی براساس فرامین مقام معظم رهبری و نیازهای امروز جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده دقیقا در آن جایگاهی که تکلیف ماموریت برای آن مشخص شده قرار دارد.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: با فرصت مفارغت از قوه مقننه و حضور در مراکز مطالعاتی و تولید علم و پژوهش که به دست آوردند به راحتی می‌توانم بگویم که دانشگاه عالی دفاع ملی در همان جایگاه علمی و ماموریت خطیر راهبردی خود قرار دارد و می‌توان روی این دانشگاه حساب کرد.   
 
سخنگوی دولت عنوان کرد: اعتقاد دارم دانشگاه ملی یک دانشگاه معتبر، منضبط و هدف‌محور است.   
 
وی گفت: در جلسه مشترکی که در خدمت سرلشکر فیروز‌آبادی بودیم وی انتظار داشت در یک فرصت  مناسب مطالبی در جمع دانشگاهیان این دانشگاه اعلام شود.   
 
نوبخت که با موضوع بستر امن توسعه در پناه برنامه‌ریزی راهبردی و الگویی بومی در جمع اساتید و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه عالی دفاع مقدس به سخنرانی می‌پرداخت، اظهار داشت: در سال سوم قانون برنامه پنجم قرار داریم و بعد از قانون اساسی، سند چشم‌انداز 20 سال فرادست‌ترین سندی است که در منظر برنامه‌ریزان نظام قرار دارد.   
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: در این سند تصریح شده که کشور جمهوری اسلامی ایران در سال 1404، کشوری توسعه یافته و در جایگاه نخست علمی و فناوری و اقتصادی منطقه قرار گیرد و عالی‌ترین مقام نظام در زیر برگ‌برگ آنرا امضا کردند.   
 
سخنگوی دولت اظهار داشت: اگرچه ما 8 سال از نظر زمانی به آن سند نزدیک‌ شده‌ایم اما اینکه از لحاظ شاخص‌های توسعه چقدر به آن نزدیک‌ شده‌ایم، بحث دیگری است.   
 
وی ادامه داد: در مقدمه سیاست‌های برنامه پنجم مقام معظم رهبری تصریح کردند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با همکاری همه قوا تدوین شود و مجلس نیز در قانون برنامه پنجم این الگو را به تصویب رسانده است، بنابراین باید بر این اساس پیش رویم و این الگو را تقدیم نظام کنیم.   
 
نوبخت گفت: مقام معظم رهبری در 13 دی 86 در جمع دانشگاهیان استان یزد فرمودند؛ به رغم طراحی اجرای برنامه‌های توسعه در کشور هنوز یک الگوی بومی با ویژگی‌های خود در کشور وجود ندارد و همچنین در همان سال در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد فرمودند؛‌ ما باید پیشرفت را با الگوی اسلامی ایرانی پیدا کنیم، یعنی براساس مبانی نظری و فلسفی اسلام و فکر و اقتدار ایرانی، زیرا اسلام در اختیار ملت‌های دیگر بود اما این ملت ما بود که از آن استفاده کرد.   
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: دانشگاه عالی دفاع ملی نیز به عنوان یک واحد آموزشی قطعا می‌تواند مخاطب این بیانات مقام معظم رهبری قرار گیرد.   
 
سخنگوی دولت اظهار داشت: دو سال پیش در دانشگاهی در مالزی این الگو را به عنوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مطرح کردم.   
 
وی تصریح کرد: در اول بهمن 87 مقام معظم رهبری اعلام فرمودند؛ در دوره 5 ساله آینده باید اقدامات اساسی در این الگو توسط قوای سه‌گانه کشور صورت گیرد.   
 
نوبخت گفت:‌ما معتقدیم توسعه ما با توسعه غربی‌ها تفاوت می‌کند لذا باید مرزهای تفکیک مورد نظر رهبری با توسعه غربی را مشخص کنیم.   
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: حتما اقتصاد در الگوی توسعه جایگاه مشخصی دارد و برای توسعه حتما باید از شد اقتصادی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم استفاده کرد.   
 
سخنگوی دولت با اشاره به نقش دولت در این مسیر برای دست یافتن به الگوی توسعه و حجم و نقش آن اظهار داشت:‌ جایگاه اخلاق، دین و فرهنگ در این الگو نیز مهم است تا نقطه انتخاب و تمییز در تفاوت با توسعه غربی مشخص باشد زیرا نوع نگاه ما به انسان با نوع نگاه مکتب‌های غربی به انسان متفاوت است.   
 
وی تصریح کرد: توسعه مطلوب در سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه متوازن و همه‌جانبه در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و فناوری و حتما دارای بعد دفاعی و امنیتی است، لذا فقط در یک بعد نیست بلکه همه ابعاد را در بر می‌گیرد.   
 
نوبخت افزود: این الگو با توجه به محیط زیست و نوع یتوسعه پایدار و دانش‌بنیان با شاخص‌های توسعه انسانی و آزادی‌های مدنی است که مغایرتی با آموزه‌های اسلامی ندارد.   
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این الگو براساس آموزه‌های الهی و با محوریت دین مبین اسلام صورت می‌گیرد که می‌توان به آن توسعه انسانی دین محور گفت، که به منظور حفظ کرامت انسانی و اجتماعی تدوین شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار