قهرمان ترکیه‌ای جهان از رموز موفقیت مي‌گوید؛

آراس: تکنیک باید همراه با فکر اجرا شود/ بدون سختی موفقیتی در کار نیست

"یالدیز آراس"دارنده 5 مدال رنگارنگ جهانی و 15 مدال مسابقات قهرمانی اروپا به دعوت فدراسیون کاراته ایران در کشورمان حضور یافتند تا تمرینات مشترکی را با بانوان ملی پوش ایران برگزار کنند.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران "یالدیز آراس" که چهارمین کاراته کا پرافتخار قاره اروپا با 7 مدال طلا، 2 نقره و 6 برنز پس از "لوکا والدسی" با 13طلا و 2 برنز، "الکساندر بیامونته" با 9 طلا، 1 نقره و "رافائل آقايف" با 8 طلا، 1 نقره و دو برنز محسوب می شود، هدایت بانوان تیم ترکیه در اردوی مشترک تهران را برعهده داشت.
 
وی شب گذشته و پیش از ترک تهران گفت وگوی جالبی را با سایت فدراسیون کاراته انجام داد که شرح آنرا در زیر می خوانید:  
 
*خیلی‌ها دوست دارند بدانند که دارنده چند مدال، کاراته را چگونه آغاز کرده است؟
آراس: ابتدا دوست دارم از میهمان نوازی مسوولان فدراسیون کاراته ایران و تمامی اعضای تیم ملی و محبتی که به ما داشتند تشکر و قدردانی کنم.
کاراته را در 10 سالگی با سبک شوتوکان آغاز کردم و در سن 18 سالگی وارد تیم ملی کاراته ترکیه شدم و جالب است بدانید که بدون حضور در تیم ملی نوجوانان و یا جوانان مستقيم به عضویت تیم ملی رده سنی بزرگسالان درآمدم.
 
*بزرگترین نقطه قوت شما برای رسیدن به تیم ملی چه بود؟
آراس: بزرگترین نقطه قوت من مدت زمان تمرین و تلفیق فکر با تکنیک بود. به نظرم بسیار مهم است که تکنیک با تفکر اجرا شود، فکر در اجرای تکنیک بسیار مهم است و مساله قدرت بدنی‌ نیز به من کمک زیادی داشت.
 
*آماده‌سازی برای حضور در مسابقات را معمولا چگونه و چقدر مانده به مسابقات آغاز می‌کردید؟
آراس:معمولا 5 تا 6 ماه قبل از مسابقات اردوها در ترکیه آغاز می‌شودکه معمولا 2 تا 5/2 ماه ابتدایی تمرکز بیشتر روی بدنسازی، شنا و تمرین با وزنه و ... است. همچنین یک تا 2 بار در هفته به تمرین کاراته پرداخته می‌شود. در ادامه اردوها تمرینات کاراته را افزایش داده و بدنسازي، شنا وتمرين با وزنه کمتر مي شود. البته علاوه برنوع تمرين ، نحوه استراحت هم بسيار مهم است و به آن توجه زیادی مي شود.
 
*روند و پروسه انتخاب تیم ملی در کشور شما چگونه است؟
آراس:معمولا تمامی مدال آوران اعم از مسابقات جهانی، اروپایی و یا مسابقات معتبر دیگر بدون حضور در مسابقات اولیه انتخابي در اردو حضور می‌یابد. نفرات اول هر وزن در مسابقات داخلی هم مستقیم به اردو وارد می‌شوند اما نفرات دوم، سوم و چهارم با نظر مربی وارد اردو می‌شوند. در ترکیه انتخاب اصلی بعد از حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی صورت می‌پذیرد، کلیه افراد اردو به مسابقات معتبری که تیم‌های قدر همچون مصر، فرانسه، ایتالیا و ... حضور دارند اعزام می‌‌شوند و ملاک نتایج کسب شده در تورنمنت‌های فوق است که معمولا بین 3 تا 5 رویداد است می‌باشد.
 
*در خصوص اردوها مورد خاصی هست که با توجه به اهمیت آن در روند آماده سازی شما تاثیر داشته باشد؟
آراس:بله، تغذیه بسیار مهم است. زمان بارگیری کربوهیدرات با توجه به تعداد مسابقات فواصل کم آن در مسابقات جهانی و اروپایی بسیار مهم است در صورت عدم تغذیه درست حتی اگر تمرین در سطح خوبی باشد احتمال افت بدنی در مسابقات دوم یا سوم وجود دارد. به طور معمول ازکاراته‌کاها در طول اردو چندین بار و در فواصل مشخص (قبل، بعد از مسابقات....) آزمایش خون گرفته می‌شود تا کمبودها مشخص گردد.
 
*با توجه به مدال‌های ارزشمندی که کسب کرده‌اید به قول معروف چرخ زندگیتان با کاراته می‌گذرد؟
آراس: علاوه بر حضور در اردوهای تیم ملی، مدرس ورزش در مدارس و دانشگاه هستم و یا به عنوان مدرس به استاژها و کلاسهای بازآموزی داخل و خارج اعزام می‌شوم. در هر صورت کاراته را سالها پیش انتخاب کرده و از حضور در این رشته راضی هستم.
 
*انتخاب مربی تیم ملی در کشور شما چگونه است؟
آراس:براساس نظر فدراسیون و جمع بندی آنهاست (با خنده) که من به آن ورود نمی‌کنم و زیاد در جزئیات نیستم.
 
*قهرمان 5 دوره جهان برنامه تمرینی‌اش چگونه بوده است؟  
آراس: ابتدا که کاراته را شروع کردم به واسطه علاقه‌ام به این رشته گاهی 5 ا 6 ساعت تمرین می‌کردم و برخی واقع در روزهای تعطیل تمام وقت به آماده سازی مشغول بودم. بعدها روزی دو ساعت صبح و دو ساعت شب به مدت 4 روز در هفته تمرین می‌کردم.البته نوع استراحت بسیار مهم است و در واقع ریکاوری بعد از تمرین می‌باشد و می‌بایست به اندازه تمرین مورد توجه قرار گیرد.
 
*بهترین کاراته کا از نظر شما کیست و چرا؟
آراس: فیشر فرانسوی که رقیب من بود را خیلی قبول دارم. نوع مبارزه کردن وی که قوی و مردانه است را بسیار دوست دارم و می‌دانم تمرین کاراته را کنار گذاشته لذا برای وی آرزوی موفقیت دارم.
 
*انتخابی آخر اردوهای تیم کاراته ترکیه به چه صورت است؟
آراس: معمولا دو ماه قبل از مسابقات بازیکنان فیکس می‌شوند به خاطر اینکه آسیب احتمالی وجود نداشته باشد در انتخابی شرکت نمی‌کنند و معمولا نظر مربی با توجه به شناخت بازیکنان و همچنین نتایج مسابقات برون‌مرزی بسیار مهم است (چرا که ممکن است بازیکنی در شرایط استرس و بیرون از کشور علیرغم خوب بودن در شرایط خانه خوب عمل نکند.)
 
*نظرتان راجع‌به تیم ملی بانوان ایران چیست؟
آراس: ابتدا گمان می کردم بانوان ایرانی که به تازگی در مسابقات رسمی حضور می یابند چندان توانایی فنی ندارند اما با توجه به اینکه در 2 تا 3 سال اخیر مسابقاتشان را دیدم و چند روزی با هم تمرین می کردیم، تکنیک کومیته کاهای شما را بسیار خوب ارزیابی کردم.
 
*نقطه ضعف آن که باید روی آن کار کنند؟
آراس:از لحاظ بدنسازی نیاز به تمرین بیشتر دارند و اگرچه تکنیک خوبی دارند اما از لحاظ تاکتیکی کمی دچار ضعف هستند و در ترکیب استراحت، بدنسازی و تکنیک نیاز به کار بیشتری دارند. اگر تکنیک را با فکر بیشتری انجام دهند و در تلفیق بدنسازی، تکنیک و نوع تمرینات کار کنند با توجه به استعداد و تکنیک‌شان می‌توانند عملکردی خوبی در مسابقات جهانی داشته باشند و مدال آوران خوبی در مسابقات جهاني پيشرو خواهند بود.
 
*اکثر قهرمانان از لحاظ روحی، پس از شکست دچار افت تغییرات روحی می‌شوند، شما چگونه برنامه ریزی کردید که شرایط روحی مناسبی در مسابقات داشته باشید؟  
آراس:قطعا حضور مشاور و صحبت مربی بسیار تاثیرگذار است اما برای شخص من با توجه به اینکه از نظرم فقط مدال طلا با ارزش است، بعد از باخت در مسابقات جهانی یا اروپا بسیار به هم می‌ریختم، 2 تا 3 ماه در شرایط غیرطبیعی بودم اما همین باعث می‌شد تا تمریناتم را چند برابر کنم که این مساله بسیار به من کمک کرده است.
 
*آیا نوع تمرینات و آماده‌سازیتان برای مسابقات جهانی با اروپا یا مدیترانه و .... متفاوت بود؟
آراس:خیر، اصلا. هیچ مسابقه ‌ای را دست کم نمی‌گرفتم ولی پس از رسیدن به ترکیب اصلی در تورنمنت های تدارکاتی روی هدفم تمرکز می کردم تا به اوج آمادگی برسم.
 
*آیا قهرمان کومیته جهان کاتا کار می‌کند؟
آراس: به کاتا چندان علاقه‌ای ندارم اما برای اجرای درست بعضی از تکنیک‌‎ها برخی مواقع در باشگاه، کاتا نیز تمرین می‌کردم.
 
*رمز موفقیتان چیست؟
آراس:تمرین، تمرین، تمرین، تحمل شکست و از همه اینها مهمتر دعا است که بسیار مهم است. البته باید بگویم بدون تحمل سختی ها رسیدن به موفقیت میسر نیست.
 
*چه توصیه‌ای برای کاراته کاهای ایرانی دارید به عنوان کسی که عناوین متعدد جهانی و اروپایی دارید؟
آراس:کاراته کاهای ایرانی را دوست دارم و به نظرم بسیار خوب هستند. به آنها توصیه می‌کنم روی تاکتیک کار بیشتری داشته باشند. اعتماد به نفس خود را تقویت کنند و برای موفقیت تمرین کنند، باز تمرین و باز هم تمرین.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آراس ، تکنیک ، قهرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار