قم/

همایش قانون‌گذاری و فقه برگزار می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری همایش فقه و قانون با شرکت موثر حقوق‌دانان مسلمان در سال 91 خاطرنشان کرد: برگزاری همایش دیگری نیز در زمینه قانون‌گذاری و فقه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عصر دیروز در  آیین رونمایی از کتاب «تاملات فقهی در حوزه قانون‌گذاری» که در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات مجلس شورای  اسلامی برگزار شد با اشاره به تاریخچه شکل گیری این مرکز بیان داشت: با تاسیس این مرکز لوایحی که قرار است در مجلس به تصویب برسد در حلقه‌های علمی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نتیجه این بررسی‌ها به مجلس ارائه می‌شود.
وی با اشاره به رصد دقیق لوایح با بهره‌گیری از نظرات مراجع تقلید و علما بیان کرد: با تلاش این مرکز جوانب فقهی لوایح مورد توجه قرار می‌گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی از انتشار نشریه‌ای در حوزه فقه و قانون از سوی این مرکز خبر داد و بیان کرد: شماره نخست این نشریه به تازگی منتشر شده و شماره‌های بعدی نیز منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه فقه دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در حوزه، اجتماعی، فردی و قانونی است اظهار داشت: فقه دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است و باید از این ظرفیت‌ها به شکل مطلوب بهره برد.
مبلغی با اشاره به دیگر وظایف و برنامه‌های این مرکز گفت: در این مراکز بخش‌هایی از قانون اساسی که هنوز به قانون تبدیل نشده مورد بررسی قرار گرفته و زمینه سازی برای تبدیل شدن به قانون فراهم می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری همایش فقه و قانون با شرکت موثر حقوق‌دانان مسلمان در سال 91 خاطرنشان کرد: برگزاری همایش دیگری نیز در زمینه قانون‌گذاری و فقه در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه ضرورت بروز و ظهور ظرفیت‌های فقه در قانون را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: قانون در حوزه اجتماعی دارای نقش است و فقه باید ظرفیت‌های خود را در بستر قانون به منصه ظهور برساند.
وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور بزرگان حوزه بیان کرد: از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود ارائه مباحث در دروس خارج فقه است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.