در مراسم اختتامیه هفتمین "جشن کتاب و رسانه ملی" و دوازدهمین "جشنواره کتاب و رسانه برتر" سید عباس صالحی:

رسانه‌ها می‌توانند کتاب، عامل توالی فرهنگی را زنده و پایدار نمایند

"سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به خبرنگار حرفه‌ای و خوب را در زمینه اطلاع رسانی حوزه کتاب عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم هفتمین "جشن کتاب و رسانه ملی" و دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر، "سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، رضا معصومی کارشناس کتاب و رسانه حضور داشتند.

در این مراسم "رضا معصومی" کارشناس کتاب و رسانه گفت: دوست دارم از فضایی که در همین یک ماهه که سید عباس صالحی، معاونت فرهنگی را برعهده گرفته ایجاد کردند در دیدگاه و نظراتشان تشکر کنم مسائل مطرح شده توسط ایشان در حوزه کتاب جای تشکر دارد.

وی با اشاره به نگاه مثبت ایجاد شده در خبرگزاری‌ها در زمینه کتاب و رسیدن به فضای قابل قبول در زمینه خبر ادبیات افزود: خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در حوزه فرهنگ یک بخش کتاب دارد که جایگاه مطلوبی است همگام با رشد فضای کمی، فضای کیفی در خبر حوزه  کتاب رشد نکرده است.

"معصومی" با اشاره به سخنان صالحی در نشست ناشران با وی و خلاصه شدن اطلاع رسانی به کتاب اظهار داشت: یک بخش از کتاب صنعت نشر است که تقریبا در خبرگزاری ها دیده نمی‌شود رسانه‌ها تنها در هفته کتاب و نمایشگاه کتاب به  حوزه نشر می‌پردازند.

این کارشناس رسانه و کتاب با اشاره به مشکلات نشر از جمله چاپ و اطلاع رسانی تصریح کرد: مدیران فرهنگی به مسئله نشر نپرداختند و در این میان رسانه ها نیز مقصرند تقریبا 10 سال است که در کنار حوزه کتاب به کتابخانه‌های عمومی توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به بی اطلاعی خبرنگاران حوزه کتاب از ساختارهای این حوزه و بحث آموزش خبرنگاران در سال 82 عنوان کرد: در آن سالها قرار بود انجمنی برای خبرنگاران حوزه کتاب ایجاد شود که در آن انجمن می‌توان آموزش خبرنگاران حوزه کتاب را گنجاند.

جلال خوش چهره از داوران جشنواره کتاب و رسانه برتر بیانیه هیات داوران را قرائت کرد همچنین پس از پخش تیزری درباره کتاب و رسانه بیانیه هیات داوران هفتمین جشن کتاب و رسانه ملی توسط مجری برنامه قرائت شد.

"سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: شاید وقتیکه رسانه‌ها پا به صحنه گذاشتند به نظر می‌ آمد عمر کتاب عمری رو به زوال است اما هر چه رسانه‌ها و کارکردهای آن مکشوف تر شدند روشن شد و رسانه‌ها هم در پیشرفت و هم در زوال و افول کتاب موثرند.

وی  افزود: بستگی دارد از رسانه‌ها چگونه استفاده شود و در حوزه کتاب به کار بیاید با غفلت مسیر افول کتابخوانی ایجاد می‌شود و اینگونه جشن‌ها مجلس‌هایی در این زمینه برای پرداختن به این مسئله مهم است.

"صالحی" با اشاره به چگونگی توان رسانه‌ها برای زنده و شاداب نگهداشتن کتاب به عنوان پدیده‌ای غیرقابل جایگزین عنوان کرد: رسانه‌ها چگونه می‌توانند کتاب را که عامل توالی و تواصل فرهنگی بوده زنده و پایدار بدارند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قدرت رسانه‌ها در کمک به حوزه کتاب اظهار داشت: رسانه‌ها به عنوان مکمل کتاب می‌توانند به طور جدی باشد و اگر نقش‌ مکملی رسانه‌ها را در حوزه کتاب کم می‌یابیم دلیل نقش نابودکننده‌ برای رسانه‌ها نیست بلکه به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت رسانه‌ها نیست.

وی با اشاره به مطالعات و ارتباطات چند دهه خود با رسانه‌ها و کارکردهای مختلف آنان در ابعاد مختلف عنوان کرد: می‌گویم رسانه‌ها به کمک کتاب بیایند بخشی از کارکردهای رسانه، نیازآفرینی و نیازگستری است رسانه‌ها مصرف آفرینی می‌کنند و این بخش روشنی از رسانه‌ها است.

"صالحی" با اشاره به کارهای کم در حوزه اطلاع رسانی کتاب بیان کرد: نمی‌خواهم به کارهای انجام شده در حال انجام در زمینه اطلاع رسانی کتاب با بی اعتنایی نگاه کنم کارهای کمی در این زمینه انجام شد کارکرد دوم رسانه‌ها اطلاع رسانی است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اطلاع داشتن مردم از وجود کالایی برای توجه کردن به آن کالا تصریح کرد: چه میزان در حوزه کتاب رسانه‌های تصویری، مکتوب ها به صورت دلنشین نه مشمئزکننده فعال بودند.

وی با اشاره به کارکرد نقد در رسانه‌ها تصریح کرد: چه میزان رسانه‌ها با نقد کتاب اطلاع رسانی و پویش فکر را در کتاب بیان می‌کنند نقد در رسانه‌های مکتوب کمرنگ است کارکرد دیگر رسانه‌ها آموزش است و چه میزان به آموزش دانش و مهارت تولید کتاب و دانش و مهارت کتابخوانی پرداختند کتابخوانی خود یک دانش و مهارت است در چه فرصتهایی می‌شود کتاب خواند.

"صالحی" با اشاره به خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب درباره استفاده از فرصتهای کتابخوانی خاطرنشان کرد: مهارت‌های کتابخوانی بخشی کلاسیک و بخشی تجربه اند رسانه‌ها چقدر در این زمینه فعال بودند بخشی از کارکرد رسانه‌ها پرکردن اوقات فراغت است بخشی از اوقات فراغت نسل ما، مطالعه پاورقی روزنامه‌ها بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چگونگی ورود کتاب در اوقات فراغت و کارکرد حل مسائل اجتماعی برای رسانه‌ها اظهار داشت:رسانه‌ها می‌توانند مسئله‌های نشر را به عنوان مسئله جدی مطرح کنند همه این‌ها نشان میدهد اگر رسانه‌ها به کمک کتاب بیایند کار کتاب در گسترشش روانتر و سهل‌تر می‌شود.

وی با اشاره به لزوم گفتگوی صریح و بی پرده اصحاب رسانه با اهالی نشر برای چگونگی کمک رسانه‌ها به حوزه کتاب خاطرنشان کرد: در حوزه کتاب به خبرنگار حرفه‌ای خوب نیاز داریم حوزه کتاب با احترام به خبرنگاران این حوزه نیازمند ثبات و حرفه‌ای تر شدن است.

"صالحی" با اشاره به لزوم ثبات، حرفه‌ای و تخصصی‌شدن خبرنگاران حوزه کتاب افزود: در زمینه کتابخوانی خبرنگاران حوزه کتاب چه کار می‌توان کرد که به روز باشند و چطور می‌توان خبرنگاران حوزه کتاب را به کانون‌های کتاب نزدیک کرده و تعامل را راحت‌تر کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار در زمینه حضور پیوسته‌تر خبرنگاران در جشنواره کتاب و رسانه در سال بعد تصریح کرد: امیدواریم این  امکان پدید آید که در حوزه تصویری، شنیداری و مکتوب، کار خبرنگاران رصد شود با حضور دائمی یک دبیرخانه بتوان تغییرات و تاسیس‌های این زمینه را رصد کرد.

در پایان مراسم با حضور "سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،" قاسم رستم وندی" مدیر شبکه چهار سیما، "کامران کاظم‌زاده" مدیر رادیو جهانی صدای آشنا، "قدیانی" رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، "ساعی" مدیر موسسه خانه کتاب و "محمد الهیاری فومنی" دبیر بیست و یکمین دوره کتاب جمهوری اسلامی از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار