كامپوزيا پرتوي در نشست نقد و بررسي فيلم "احسان عبدي پور" مطرح كرد

"تنهای تنهای تنها" تابو شکنی کرد

کامبوزیا پرتوی گفت: عوامل اين فيلم با پرداخت به چنين موضوعي و با شكستن مرز ها به نوعي تابوشكني كرد.

به گزارش حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم "تنهای تنهای تنها" در غالب چهل و هشتمین برنامه خانه فیلم فردوس با حضور احسان عبدی پور(كارگردان)، ادریس عبدی پور (تهیه کننده)، عباس جوادی، میثم فرهومند(بازیگران) و ابراهیم فروزش و کامپوزیا پرتوی (مهمانان ويژه) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد با حضور انبوه تماشاگران در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

احسان عبدی پور کارگردان این فیلم پرسید چه شد که تصامیم گرفتید چنین سوژه‌ای را برای اولین فیلم‌تان انتخاب کنید و آیا از ابتدا قصدتان بر این بود که این کار را  به شکل سینمایی بسازید یا نگاه تله فیلم به داشتید؟

 احسان عبدی پور، کارگردان «تنهای تنهای تنها»  در خصوص شكل گيري ايده اين فيلم گفت:  قبل از اینکه در اين مورد توضيح بدم، جا دارد که از بزرگان عرصه سینمای کودک یعنی کامپوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش که در این جلسه حضور دارند تشکر کنم. واقعیت این است که از ابتدا من نگاه تله فیلم به این اثر داشتم و حتی تا به امروز هم به این اثر چنین نگاهی دارم و به عقیده من زدن برچسب تله فیلم به یک اثر نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه من از ان استقبال هم می کنم واقعیت این است که سینمایی و یا تلویزیونی بودن یک کار نباید تاثیری روی دیدگاه ما در زمینه ساخت یک اثر داشته باشد.

وی ادامه داد: نباید به کارهای تلویزیونی به عنوان یک حیاط خلوت نگاه کرد و صرفا یک فیلمساز انرژی‌اش را در ساخت آثار سینمایی معطوف کند من از ابتدا به دنبال ارائه کاری بودم که در آن بتوانم تمام توانایی ام را به منصه ظهور در اورم و در این اثر هم 95 درصد از توانایی‌ام را به کار بسته‌ام .
اين كارگردان بيان کرد: این اثر  متعلق به تلویزیون بوشهر است و مسئولین هم قصد دارند که این اثر را در عید امسال از تلویزیون استانی پخش کنند.

عبدی پور با اشاره به این موضوع که خودش را صرفا فیلمساز کودک نمی‌داند تصریح کرد: با وجود ساخت فیلم «تنهای تنهای تنها» یا دو اثر دیگری که در این ژانر ساختم اما بازهم خودم را فیلمساز کودک  نمی‌دانم و بر این باورم که سوژه این کارها من را به این سمت برده است وگرنه در فیلم جدیدم  سراغ فضای جدیدی رفتم.

این فیلم نفرینی به زندگی‌‌های سیاست زده ما است

عبدی پور اظهار داشت: هدف من از انتخاب این سوژه آن بود که می‌خواستم به افرادی که  در این جلسات  بیانه‌ای را امضا می‌کنند آیا متوجه هستند که این امضا می‌تواند چه تاثیری را روی افراد جامعه و بچه‌های بی‌گناهی که حتی سن‌شان به رای هم نرسیده داشته باشد. در هر حال هدف من بیش از هر چیزی این بود که بتوان افرادی را که در این حوزه فعالیت می کنند متوجه تاثیر گذاری تصمیم‌های‌شان بکنم چون آن‌چه که آن‌ها اتخاذ می‌کنند تاثیرش روی زندگی افراد با هیچ متر و معیاری قابل اندازه گیری نیست در هر حال  این فیلم نفرینی به زندگی‌‌های سیاست زده ما است.

ادریس عبدی پور:فیلمنامه خوب عامل موفقیت "تنهای تنهای تنها" بود  

ادریس عبدی‌پور در خصوص پذيرش تهيه كنندگي اين فيلم گفت: از ابتدای ساخت این اثر تصمیم ما بر این بود که تصمیم گرفتیم که دستمزدی از ساخت این کار برای خودمان در نظر نگیریم و در عوض فیلمی قابل دفاع و تاثیر گذار بسازیم و خوشبختانه این نگاه ما به کل عوامل فیلم هم سرایت کرد و آن‌ها هم بدون داشتن نگاه مالی صرفا  به ارائه کاری خوب می‌اندیشیدند.  

وی افزود: این فیلم با وجود اینکه از بازیگران خارجی بهره می برد اما با کمترین هزینه ممکن یعنی 220 میلیون تومان جلوی دوربین رفت . خوشبختانه صمیمتی که در شهرهای کوچک نظیر بوشهر وجود دارد باعث می‌شود که افراد نزدیکی زیادی به هم داشته باشند و همین موضوع هم در نهایت به ارتقای سطح کیفی کارها کمک می کند چرا که در آن از روابط پیچیده ای که بین عوامل در کلان شهرهای مانند تهران وجود دارد خبری نیست.

عبدی پور  تصریح کرد: فیلمنامه خوبی که این کار داشت به نوعی ما را برای ادامه کار دلگرم کرد چرا که ما می دانستیم این کار به دلیل سوژه خوبی که دارد می‌تواند به اثری قابل تامل بدل شود و همین موضوع هم در نهایت منجر گشت که ما با وجود سختی کار لحظه ای پا پس نکشیم.

فرهومند:برای بازی در این فیلم مجبور شدم  اضافه وزنم را کم کنم

در ادامه نشست محمدرضا لطفی از میثم فرهومند بازیگر نوجوان این فیلم پرسید که چه شد در این اثر به ایفای نقش پرداخت و این کار چندمین تجربه او در زمینه بازیگری محسوب می‌‌شود؟ 

فرهومند ،بازيگر «تنهای تنهای تنها»، با اشاره به چندمين تجربه بازيگري خود گفت: پیش از بازی در این اثر من به واسطه حضور در تله فیلم «افسانه 98 »تجربه همکاری با ایشان را داشتم و زمانی که برای بازی در این کار از سوی ایشان دعوت شدم عبدی پور کارگردان «تنهای تنهای تنها» از من خواست که وزنم را کم کنم و در این صورت برای فیلم اماده شوم من هم با ورزش و رژیم غذایی توانستم خودم را به کاراکتری که ایشان مد نظر دارند نزدیک کنم.

وی ادامه داد: برای حفظ کردن دیالوگ‌ها  تلاش زیادی  را به کار بستم و البته در این زمینه آقای عبدی‌پور هم به من کمک زیادی کرد ضمن اینکه بعد از بازی در این کار چند پیشنهاد بازیگری داشتم که از این میان در فیلم «آخرین نفر» حضور پیدا کردم.

عباس جوادی: در حق بازیگران بومی اجحاف می‌شود

بعد از پایان صحبت‌های فرهومند، عباس جوادی دیگر بازیگر فیلم «تنهای تنهای تنها» در مورد حضورش در این فیلم گفت: «تنهای تنهای تنها» یک فیلم تاثیر گذار در سینمای ایران محسوب می شود چرا که از ساختار منسجم و قابل تاملی برخوردار است و در نهایت خوشبختانه به خاطر همین موضوع هم توانست به حقش برسد و به نوعی دیده شود.

او اظهار داشت: سنت نیکویی که در بوشهر وجود دارد این است که اگر کار خوب و تاثیر گذاری در شرف انجام باشد همه افراد بدون چشم داشت در ان کار قرار می گیرند و هر ان چه از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند تا ان اثر به یک کار  تاثیر گذار بدل شود.

جوادی در پاسخ به این سوال که شرایط بازیگران بومی به چه شکلی است خاطر نشان کرد: این بازیگران

معمولا با وجود تلاش زیادی که در این زمینه انجام می دهند اما معمولا کم پیش می‌آید که به حق‌شان برسند و زحمت های که در این راستا می‌کشند دیده شود اما با تمام این حال بازیگران بوشهر با وجود استعداد و توانایی که در این عرصه دارند ترجیح می‌دهند هم‌چنان به فعالیت‌شان در این شهر ادامه دهند. 

فروزش:  "تنهای تنهای تنها" فیلم شریفی است

ابراهیم فروزش در پاسخ به این سوال منتقد مبنی بر ارزیابی اش پیرامون این فیلم گفت:  در سالهای نه چندان دور ما شاهد ساخت آثاری از این دست بوده‌ایم اما متاسفانه این روزها آثار با این ویژگی کمتر ساخته می‌شود.

او ادامه داد: «تنهای تنهای تنها» فیلم شریفی است چرا که از معصومیت و انسانیت حرف می زند و سعی دارد نگاه منصفانه ای را در این راستا داشته باشد و به خوبی به این موضوع اشاره کرد چه در دوران کودکی و چه بزرگسالی این دیگران هستند که برای ما تصمیم می‌گیرند.

وی بيان کرد:«تنهای تنهای تنها» نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم فیلم تنهای  است در این فیلم فقر به خوبی نشان داده می شود بدون آنکه نگاه اغراق شده ای در آن وجود داشته  باشد . در واقع این اثر به سینمای واقع گرا نزدیک است و همین موضوع برگ برنده ای برای آن به شمار می‌رود.

فروزش تصریح کرد: این فیلم با آنکه روایت‌گر یک  موضوع بغرنج سیاسی است اما این موضوع را به قدری زیبا در لایه های پنهان خود جا داده که مخاطب به دور از شعار زدگی با ان ارتباط برقر می کند و به  عمل دیگرانی که بر سرنوشت افراد جامعه و کودکان تاثیر می‌گذارد می‌اندیشید و در نهایت این موضوع را به جایی می برد که قهرمان کودک فیلم از همه ارزو های فردی خودش ممی گذرد و تنها ارزو می کند مادر دوستش به خانه برگردد.

كامپوزيا پرتوی: «تنهای تنهای تنها»تابو شکنی کرد

كامپوزيا پرتوی بعد از پایان یافتن صحبت های فروزش با اشاره به این موضوع که همواره چند شهرستان برای من جهت فیلمسازی جذاب بوده است گفت:  بوشهر برای من به واسطه هنرمندان تاثیر گذاری که در حیطه های مختلف هنری فعالیت می کردند با ارزش بود . نکته جالب این است که سال گذشته هم من تله فیلمی از این شهر دیدم که در  حد یک فیلم سینمایی برای ساخت آن زحمت کشیده شده بود و حال با تماشای «تنهای تنهای تنها» دوباره شوق وصف نظیر به سراغ من آمد و  امیدوارم این شوق و ذوق در فیلمسازی و هنر همنان در بوشهری های ادامه داشته باشد.

پرتوی عنوان کرد: حسنی که در این فیلم وجود داشت این بود که کارگردان سعی در شکستن مرزها داشت و  از همه مهتر اینکه یکسری تابو شکنی ها را انجام داد به طور مثال بسیاری از تهیه کنندگان از یر نویش داشتن کار کودک می‌ترسند اما این کار به راحتی تن  در برخی از سکانس‌ها به راحتی تن به این کار داده است.

او ادامه داد:این فیلم به خوبی به تاثیر سیاست روی  کودکان پرداخت و نشان داد که این  فرضیه که سیاست تاثیری روی کودکان ندارد درست نیست.البته امیدوارم این موضوع محدود به این اثر نشود و باز هم ادامه پیدا کند.

وی در مورد اینکه چرا سینمای کودک ما طی چند سال اخیر  نتوانسته ان طور که باید موفق ظاهر شود گفت: متاسفانه بخش زیادی از این موضوع به محدود کردن فیلمسازان در حوزههای مختلف مربوط می شود به ویزه در 8 سال اخیر که بسیاری از فیلمسازان خوب کنار گذاشته شدند و نتواستند کاری از پیش ببرند.این در حالی است که فیلم‌های سطحی در این مدت بیشترین مجال را برای اکران و دیده شدن را پیدا کردند.

این کارگردان کودک در پایان  با اظهار امیدواری از روی کار آمدن دولت جدید گفت: امیدوارم در دولت جدید با سیاست ‌های مناسب اثری قابل تامل ساخته شود و سینمای کودک به روزهای اوج گذشته اش بازگردد.

«تنهای تنهای تنها» سعی در احیای سینمای کودک دارد

محمدرضا لطفی (مجری – منتقد) در ابتدای این نشست با اشاره به این موضوع که فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» یک اثر قابل دفاع و خوب به لحاظ ساختاری است گفت: جای فیلم‌های نظیر این اثر در سینمای ما بسیار خالی است چرا که متاسفانه سوژه اکثر کارهای ما به سمت کلیشه رفته و کمتر فیلمسازی پیدا می‌شود که در این شرایط دست به ریسک بزند و  سوژه‌ای بکر را انتخاب کند اما کارگردان «تنهای تنهای تنها» این کار را انجام داد و به لحاظ قصه و فرم روایی کاری ارزشمند و قابل دفاع را ساخت.

لطفی تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر سینمای کودک به نوعی مهجور واقع شده   و ما کمتر شاهد ساخت آثایر هستیم که مخاطب اصلی آن‌ها کودکان باشد طی سال‌های اخیر   فیلم‌های زیادی در این راستا ساخته شده‌اند اما کمتر  رخ داده که این آثار توجه کودکان را به خود جلب کند و یا این‌که واقعا برای گروه سنی آن‌ها ساخته شده باشد.

او ادامه داد:این فیلم که در جشنواره  فجر سال گذشته به نمایش در آمد با اقبال بسیاری از سوی منتقدان مواجه شد و بسیاری آن را اثری  قابل تامل دانستند چرا که سعی در احیای سینما کودک داشت حال این که در این مورد موفق ظاهر شده است یا خیر... سوالی است که در مورد آن در ادامه جلسه صحبت خواهیم کرد.

مجری – منتقد برنامه در ادامه جلسه با اشاره به اکران فیلم سینمایی «تنها تنهای تنها» خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین حسن این فیلم در آن است که ثابت کرده می‌توان با هزینه بسیار کم  فیلم‌های خوب و قابل تامل ساخت آن هم در شرایطی که بسیاری تصورشان بر آن است که فیلمسازی تنها با هزینه‌های میلیاردی حاصل می‌شود و متاسفانه سعی در ترویج این دیدگاه دارند.
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار