رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، گفت: حس نودوستی و بشر دوستي طعمه ها را گرفتار کلاهبرداري به شيوه نيجريه اي مي سازد، که براساس بررسي هاي پليس بين المللي (Interpol)، ایرانی ها بيشتر از ساير کشورها گرفتار اين شيوه کلاهبرداري شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در گستره فضاي مجازي و خدمات الکترونيک، کلاهبرداري و سواستفاده از اين فضاي نيز گسترش يافته و هر زمان خبر از شگرد جديد متقلبان در فضاي مجازي شنيده مي شود.

محمد مهدی کاکوان رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، امروز در برنامه حرف حساب شبکه يک سيما، با اشاره به شيوع کلاهبرداري هاي اينترنتي و الکترونيکي، گفت: در دنياي ديجيتال ارائه خدمات تسهيل و پيشرفته تر شده که با بهره گيري از توصيه هاي ايمني مي توان از منافع اين دنيا به سود کاربران خواهد بود.

وي با اشاره کارت هاي اعتباري کليد گاوصندوق مشتريان است، تصريح کرد: به افراد توصيه مي شود که به هیچ عنوان رمز کارت خود را در اختیار فروشندگان و شخص ناشناس قرار ندهند و خودشان از دستگاه pos استفاده کنند و رمزشان را وارد کنند ولي کمتر به اين مورد امنيتي توجه مي شود و راه براي  کلاهبردان هموار مي شود.

کاکوان در ادامه به سرقت‌هایی که با دستگاه کوچک اسکیمر در فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد، اشاره کرد و افزود:‌ دستگاه کوچک اسکیمر در پوشش دستگاه هاي POS  در فروشگاه ها قرار مي گيرد و به دور از چشم صاحبان کارت هاي اعتباري فرصتي براي کپي برداري از اطلاعات بانکي افراد مي شود.

وي در ادامه اظهار داشت:‌ اسکیمر اطلاعات بانکی افراد را ذخیره کرده و این اطلاعات به کامپیوتر منتقل مي شود و در نهايت تبهکاران با استفاده از یک نرم‌افزار این اطلاعات را به کارت خام بانکی دیگری منتقل کرده و از آن سوءاستفاده کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، ادامه داد: فروشنده گان موظف هستند دستگاه POS را در اختيار مشتري قرار دهند و در نهايت مشتريان نيز نبايد کارت و رمز خود را در اختيار فروشندگان و شخص ناشناس قرار دهند.

کاکوان در ادامه با اشاره به شيوه کلاهبرداري فیشینگ یا سرقت آنلاین، گفت: فیشینگ در عمل به صورت کپی دقیق از یک وب‌گاه معتبر مانند بانک‌های آنلاین است که کاربر از طریق ایمیل و یا آگهی‌های تبلیغاتی سایت‌های دیگر، به این صفحه تقلبي راهنمایی می‌شود.

وي ادامه داد:‌ ورود به اين صفحات که کپی دقیقي از یک وب‌گاه معتبرند و در ادامه  ثبت اطلاعات مهمي مانند اطلاعات کارت اعتباري، اطلاعات شخصي و ... کلاهبرداران اينترنتي يا فیشرها به اين اطلاعات دست پيدا خواهند کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، با بيان توصيه هاي امنيتي براي استفاده از خدمات الکترونيک، تاکيد کرد: کاربران قبل از ورود اطلاعات از اعتبار و امنيت وبگاه اينترنتي در قسمت آدرس URL اطمينان حاصل کرده و آدرس لاتين بانک را به جاي نام فارسي بانک در موتورهاي جستجو وارد کنند.

کاکوان خاطرنشان کرد :‌ در حالي که بسياري از افراد با اطلاع از اين شيوه هاي کلاهبرداري آن کاملا مبرهن مي دانند که روزانه افزاد تحصليکرده ها، اساتيد و متخصصان و ... گرفتار طعمه اين کلاهبرداري ها مي شوند.

وي در ادامه به رواج شيوه کلاهبرداري موسوم به روش نيجريه اي در فضاي مجازي ، گفت:‌ کلاهبردار از خارج از کشور با ارسال ایمیل،  معرفی خود به عنوان تاجری ورشکسته و يا فردي  که دارايي دارد که براي انتقال بايستي ماليات پرداخت کند و تحت عناوين مختلف با درخواست مبالغ جزئي 5 يا 6 دلار در نهايت همگام با معرفي خود و تحريک عاطفي و پس از فریب مخاطب  وي را متعاقد مي کنند تا مبلغ را واريز کند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، ادامه داد: با ارسال مبلغ اين جريان خاتمه نمي يابد و براي سیر مراحل و اقدامات قانونی و  .... در خواست واریز مبالغ بيشتري پول برای ارسال کننده ایمیل مي شود.

وي افزود:‌ در شيوه کلاهبرداري نيجريه اي، در شرايطي ارتباط طعمه گرفتار به يکباره با ارسال کننده ایمیل قطع مي شود که مبالغ هنگفتي براي کلاهبردارن ارسال شده است. 

کاکوان با بيان اينکه حس نودوستی و بشر دوستي طعمه ها را گرفتار کلاهبرداري به شيوه نيجريه اي مي سازد، گفت:‌ براساس بررسي هاي پليس بين المللي (Interpol)، ایرانی ها بيشتر از ساير کشورها گرفتار کلاهبرداري نيجريه اي شدند.

وي با بيان اينکه پيشگيري بهتر از درمان است، گفت:‌ با رصد پليس فتا وب سايت هاي تقلبي ضمن اطلاع رساني همگاني، از مرورگرهاي اينترنتي حذف مي شود،‌ در اين فاصله با دقت در موارد کوچک امنيتي افراد مورد کلاهبرداري قرار نمي گيرند.

لازم به ذكر است؛ برنامه حرف حساب همه روزه از ساعت 9:30 الي 10:30 از شبكه يك سيما پخش مي شود كه روزهاي دوشنبه مختص موضوعات اقتصادي با تهيه كنندگي زهره سلطاني مي باشد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار