گزارش/ اسنادی از همکاری پشت‌پرده پاریس ـ ریاض؛

آیا عربستان در سنگ‌اندازی‌های اخیر فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایران نقشی دارد؟

سطح روابط تجاری و تسلیحاتی عربستان سعودی و فرانسه در سال‌های اخیر به طور چشم‌گیری افزایش یافته است به‌طوری که میزان قراردادهای آل‌سعود و دولت چپ‌گرای فرانسوا اولاند در سال‌های گذشته سیر صعودی داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "رابطه خاص" تعبیر مناسبی است که روابط فرانسه با جهان عرب را به خوبی بیان می‌کند؛ پاریس به طور گسترده‌ای به عنوان مدافع غربی حکام عرب قلمداد می‌شود.
 
برخی سیاست عربی فرانسه در قبال جهان عرب را تحت عنوان "سیاست سلاح ـ نفت" توضیح می‌دهند. این خود تعبیری ساده نسبت به رویکرد فرانسه در قبال منطقه است؛ نفت، تجارت و دسترسی بهتر به بازارهای عرب دلیل اصلی پشتیبانی فرانسه از مواضع اعراب است. 

اقلیت بزرگ اعراب مسلمان ساکن در فرانسه انگیزه دیگر فرانسه برای حمایت از اعراب است. بر اساس آمار حدودا، ۵ میلیون نفر از کل جمعیت ۶۲ میلیون نفری کشور فرانسه را اعراب تشکیل می‌دهند اما ریشه اصلی تمام مواضع فرانسه و طرفداری این کشور از اعراب، فارغ از انگیزه‌های انتخاباتی یا تجاری، در وهله اول از ماهیتی استراتژیک برخوردار است.
 
بسیاری از رویکردهای فرانسه نسبت به اعراب در طول جمهوری چهارم، ۱۹۴۶ تا سال ۱۹۵۸ ضد عربی تلقی شده است. در سال ۱۹۵۴، پاریس در سرکوب ملی‌گرایان الجزایری شرکت داشت. در سال ۱۹۵۶، فرانسه، انگلستان و رژیم صهیونیستی دست در دست هم در برابر آنچه تهدید ناسیونالیسم در حال رشد عرب تعبیر شد و آنچه در واقع تلاش برای ملی کردن کانال سوئز بود، مبارزه کردند.در طول این زمان، فرانسه نزدیک‌ترین متحد اسرائیل بود و در دستیابی این رژیم به سلاح هسته‌ای کمک‌های در خور توجهی کرد.









جنگ ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل نقطه عطفی برای روابط فرانسه و کشورهای عربی بود.شارل دوگل ریئس جمهور وقت فرانسه،دولت اسرائیل را برای تحمیل جنگ به اعراب مسئول دانست و سرزنش کرد.با وجود مخالفتهای داخلی بسیار او اتحاد سطح اول بین فرانسه و اسرائیل را نادیده گرفت، و پیش بینی کرد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی می‌تواند مشکلات جدیدی را به جای راه حل در قبال مناقشه اعراب و اسرائیل به ارمغان بیاورد. موضع فرانسه از سال ۱۹۶۷ درقبال مناقشه اسرائیل و فلسطین ودر زمانی که نه خبری از پول اعراب و نه رای اعراب ساکن فرانسه تعیین کننده بود، ثابت ماند.







پس از جنگ سال ۱۹۷۳ و بحران نفت،روابط فرانسه و کشور‌های عربی در هر دو حوزه اقتصادی و استراتژیک توسعه چشمگیر یافت.

منافع پاریس و کشورهای عربی مکمل یکدیگر بود. انگیزه‌های استراتژیک نقش مهمی در این میان داشتند. توسعه روابط با کشورهای عربی راه را برای تقویت نفوذ فرانسه در منطقه می‌گشود و این راه را برای پروژه‌ای که فرانسه برای جهان عرب تدارک دیده بود باز می‌کرد.

دستورالعمل دیپلماتیک سنتی آن روزهای فرانسه در قبال جهان عرب، ترویج یک نسخه فرانسوی از ارزش‌های جهانی و جهانی کردند دیپلماسی فرانسه، از طریق ایجاد ارتباط قوی با کشورهای در حال توسعه منطقه بود.

انتخاب میتران به ریاست جمهوری فرانسه در سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ باعث نگرانی جهان عرب شد.می‌تران یکی از دوستان نزدیک اسرائیل به شمار می‌رفت و برخی انتظار داشتند سیاست فرانسه تغییر کند و به دیپلماسی جانبدارانه از اسرائیل که در زمان جمهوری چهارم دنبال می‌شد روی آورد. در واقع می‌تران مدافع سرسختی برای اسرائیل بود امادر عوض اولین رهبر غربی بود که از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کرد.

 

در ۱۹۹۰، فرانسه به شدت حمله عراق به کویت را محکوم کرد و پس از آنکه صدام حسین تمام پیشنهادات میانجی‌گری و راه‌حل‌های مسالمت آمیز را رد کرد در به تصویب رساندن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه عراق، نقش عمده‌ای داشت.

در سال ۲۰۰۳، که آمریکا آماده حمله به عراق شد، فرانسه رهبرجنبش ضد جنگ را بر عهده گرفت، گر چه هدف فرانسه محافظت از صدام و رژیم او نبود. ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه تصور می‌کرد که در آن بازه زمانی، به راه انداختن یک جنگ آن‌هم بدون داشتن شواهد روشنی از وجود سلاح‌های کشتار جمعی و بدون یافتن هر گونه ارتباط بین صدام و القاعده وحتی بدون داشتن چشم‌انداز پیشرفت در مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها، تنها می‌توانست سوخت لازم جهت شعله ورکردن آتش تضاد بین جهان اسلام و جهان غرب را فراهم کندو هدیه‌ای برای القاعده و طالبان به حساب آید.

برای بخشی از جامعه یهودی ساکن فرانسه، که حدود ۶۰۰، ۰۰۰ نفر هستند، نگرش نامزد‌ها نسبت به اسرائیل، به عنوان یک معیار اصلی در ریختن آرای این گروه به صندوق رای ایفا می‌کند. اما به همین ترتیب، مسئله فلسطین هم می‌تواند بخشی از آرای مسلمانان فرانسه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مسلمانان مشکلات اجتماعی خود را با سرنوشت فلسطینی‌ها مرتبط می‌دانند. اگرچه مسلمانان در مقایسه با یهودیان در فرانسه از نظر تعداد برتری قابل ملاحظه‌ای دارند اما وزن اجتماعی و سیاسی آن‌ها در حداقل است.
نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه (۲۰۰۷-۲۰۱۲) که به طرفداری از اسرائیل معروف بود، چندین بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد در حالی‌که هرگز به سرزمین‌های فلسطینی نرفت.ادعاهایی که وی در قبال حزب الله داشت و حزب الله راعامل اصلی جنگ اسرائیل و لبنان دانست باعث شد برخلاف شیراک، سارکوزی در اسرائیل محبوب شود.

در واقع سیاست فرانسه نسبت به جهان عرب یک رویکرد کلاسیک ترکیب شده ازمنافع ملی،دیدگاه‌های استراتژیک و بحث در مورد ارزش‌ها است. با این حال، رهبران سیاسی در فرانسه از ترس اینکه برچسب ضد یهودی بخورند،در برابر انتقاد صریح از اسرائیل مقاومت می‌کنند.آنچه امروز، ما در روابط فرانسه وعربستان سعودی مشاهده می‌کنیم بیانگر سیاست یکی به نعل و یکی به میخ است.

همکاری عربستان سعودی و فرانسه «تقابل چالش و ثروت»

 به گزارش وزارت خارجه عربستان روابط دو جانبه عربستان سعودی و فرانسه، در تمام زمینه‌ها را می‌توان روابط بر اساس چالش و ثروت تعبیر کرد.

عربستان خود را به عنوان شریک اول فرانسه در خاور میانه معرفی می‌کند در این میان "نفت" نقش بارزی در رابط فی مابین ایفا می‌کند. به طور مثال افزایش قیمت نفت به طور قابل توجهی در واردات فرانسه تأثیر داشته است؛ به طور سنتی واردات فرانسه از عربستان سعودی شامل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی (۹۸ ٪) است که مبلغی بالغ بر ۴۴۸۱ میلیون یورو در سال تخمین زده می‌شود.

به گزارش وزارت خارجه عربستان صادرات فرانسه به این کشور شامل هواپیما و تجهیزات هوا-فضا، کشتی و سلاح می‌باشد. البته شاین ذکر است که فرانسه،۵۰درصد از نیاز دارویی عربستان در سال ۲۰۱۰ را به تنهایی تامین کرده بود.

واردات عربستان از فرانسه در سال ۲۰۱۰ که شامل هواپیما وتجهیزات هوا-فضا (هواپیماهای ایرباس به سفارش شرکت هواپیمایی عربستان سعودی) و تحویل ماهواره سفارشی بدر بود، ارزشی بالغ بر ۱۶۱۹ میلیون یورو داشت؛ روابط تجاری دو کشور در سالهای اخیر نسبت به قبل کاهش داشته است با این حال شواهد، عملکرد عالی و موقعیت قوی فرانسه در بخش رو به رشد کسب و کار در عربستان را تایید می‌کند.

عربستان سعودی اخیرا یک دوره توسعه اقتصادی پایدار تحت حمایت دولت فرانسه را تجربه می‌کند، علاوه بر این رشد جمعیت این کشور تبدیل به موتور پویای صنایع فرانسوی شده است. آماری که در ذیل می‌آید موید این مطلب است.

خرید تجهیزات مکانیکی، تجهیزات الکترونیکی، برق و کامپیو‌تر، به ارزش ۸۷۹ میلیون یورو، خرید ابزار و لوازم اندازه گیری، تست و ناوبری به ارزش ۱۴۱ میلیون یورو وخرید لوازم توزیع برق و تجهیزات برق و کنترل به ارزش ۱۰۸ میلیون یورو، و خرید تجهیزات ارتباطاتی به ارزش ۷۵ میلیون یورو، و دیگر تجهیزات الکتریکی به ارزش ۴۷ میلیون یورو حساب ۲۸ درصد از واردات عرستان را شامل می‌شود. این در حالی است که خرید و فروش انواع ماشین آلات، ماشین ابزاربرای اهداف عمومی و ماشین آلات و ماشین آلات برای مقاصد خاص معمولا بسیار کم است.
از آنجایی که مواد غذایی یکی از نیازهای اصلی عربستان به حساب می‌‌اید واردات محصولات غذایی عربستان سعودی نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است. در این میان واردات گوشت مرغ که ۴۸.۹ ٪ از واردات را تشکیل می‌دهد با ارزشی بالغ بر ۲۱۲ میلیون یورو پویا‌ترین بخش واردات عربستان از فرانسه را به خود اختصاص داده است.

در ‌‌نهایت، باید به واردات عطر و لوازم آرایش فرانسوی اشاره کنیم که ۱۶. ۲ ٪ از واردات عربستان از فرانسه را با ارزشی بالغ بر ۱۲۵ میلیون یورو در بر می‌گیرد.


سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی فرانسه در عربستان سعودی

با توجه به گزارش بانک مرکزی فرانسه، عربستان یکی ازبزرگ‌ترین سرمایه گذاران مستقیم خارجی در فرانسه است. در طرف مقابل فرانسه با ۱۵. ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عربستان، به عنوان سومین سرمایه گذار خارجی درکشور پادشاهی عربستان به حساب می‌آید.
فرانسه تا کنون در بخش‌های مهم، مانند پتروشیمی، که بخش عمده‌ای از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان سعودی را به خود اختصاص می‌دهد سرمایه گذاری کرده است.

حضور شرکت‌های بزرگ فرانسوی در راستای حمایت از سیاست‌های تنوع اقتصادی اجرا شده توسط پادشاهی عربستان بوده است. آن‌ها خواهان همکاری نزدیک با شرکای سعودی خود هستند و تخصص قابل توجه آن‌ها در زمینه‌های مختلف به آن‌ها این امکان را داده است که در حال حاضر به عنوان یک فرصت توسط مقامات عربستان سعودی در نظر گرفته شوند؛ حمل و نقل زمینی و هوایی، نفت و پتروشیمی، برق، انرژی هسته‌ای، زیرساخت‌ها و صنایع از جمله بخش‌های اصلی همکاری بین این دو کشور هستند.

در اواخر سال ۲۰۰۳ میلادی فرانسه در ساخت یک پالایشگاه به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در عربستان مشارکت کرد. سایر سرمایه گذاری‌های قابل ذکر فرانسوی‌ها در بخش صنعت عربستان به شرح ذیل است: شرکت «تالس» متخصص در بخش ارتباطات از راه دور (مبلغ ۴. ۶ میلیون دلار از سرمایه فرانسوی)، اشنایدر، که تولید کننده تجهیزات الکتریکی (مبلغ ۱. ۶ میلیون دلار از سرمایه فرانسوی)، شرکت GOBAIN که تولیدات ماشین آلات نساجی را برعهده دارد (مبلغ ۲۴ میلیون دلار از سرمایه گذاری فرانسه) و شرکت AIR LIQUIDE، (با مبلغ ۴۵۰ میلیون دلاراز سرمایه گذاری فرانسه)

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی تجارت خارجی عربستان در اواخر سال ۲۰۱۰، عربستان سعودی با ۵۴۴میلیون یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی در فرانسه، رتبه ۲۸م را در میان سرمایه گذاران خارجی در این کشوربه خود اختصاص داد که بخش اعظم سرمایه گذاری‌های سعودی‌ها در بخش املاک و مستغلات بود، جایی که نزدیک به ۷۵ درصد (نزدیک به ۴۰۱ میلیون یورو) سرمایه گذاری خارجی عربستان به این بخش اختصاص یافته است.

در عربستان دکتر محمد علی بن لادن، رئیس شورای کسب و کار بخش فرانسه در این رابطه می‌گوید: عربستان سعودی و فرانسه یک استراتژیک، اشاره کرد که عربستان سعودی یک عامل استراتژیک برای ثبات منطقه در میان بی‌ثباتی فعلی در جهان عرب است. او افزود فرانسه هشتمین شریک بزرگ صادراتی عربستان سعودی وپانزدهمین شریک وارداتی عربستان سعودی است که حجم تبادل تجاری بین دو کشور مبلغی در حدود ۴۴ میلیارد ریال عربستان است.

همکاری‌های نظامی فرانسه و عربستان

بازار تسلیحاتی خاورمیانه و بویژه خلیج فارس برای فرانسه از اهمیت ویژه ایی برخوردار است و کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات و قطر به عنوان مشتریان عمده تجهیزات نظامی فرانسوی محسوب می‌شوند و در این چارچوب فرانسه توانسته ازدهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد مقادیر عظیمی تسلیحات به این کشور‌ها بفروشد. اکنون شواهد حاکی از آن است که با به میدان آمدن برخی رقبای قدرتمند، فرانسه با دشواری‌های زیادی برای قانع کردن این کشور‌ها به‌منظور فروش تسلیحات خود بویژه هواپیماهای جنگنده رافال مواجه است.





در واقع این کشور‌ها اکنون سیاست متنوع سازی خرید تجهیزات نظامی را دنبال کرده و خرید تسلیحات از کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، روسیه و دیگر کشور‌ها را نیز دنبال می‌کنند. از جمله اخیرا با انتخاب جنگنده مشترک اروپایی موسوم به "یوروفای‌تر تایفون" از سوی بحرینی‌ها، فرانسوی‌ها عملا در فروش جنگنده رافال ناکام ماندند. فرانسوی‌ها از مدت‌ها پیش تلاش گسترده‌ای برای فروش جنگنده فرانسوی رافال به بحرین و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه انجام دادند. در واقع در اوج رقابت جنگنده رافال ساخت فرانسه و جنگنده یوروفای‌تر محصول مشترک انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و آلمان، بحرینی‌ها فرانسوی‌ها را ناکام گذاشتند. به گفته کار‌شناسان، بحرینی‌ها با هدف هماهنگی سیستم دفاعی خود با کشورهای همسایه در خلیج فارس جنگنده یوروفای‌تر را انتخاب کرده‌اند. بحرینی‌ها قصد دارند سیستم دفاعی خود را با اعضای شورای همکاری خلیج فارس متشکل از کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هماهنگ کنند.

به نوشته روزنامه فرانسوی لاتریبون، فرانسه در ماه اوت ۲۰۱۳ با ریاض قرارداد بیش از یک میلیارد یورویی را برای نوسازی چهار ناو رزمی از کلاس "المدینه" و دونفتکش تدارکاتی ازکلاس "بریده" امضا کرد. این قرارداد احتمالا از اول ماه جاری به اجرا در خواهد آمد. لاتریبون خاطر نشان کرد این قرارداد که فرانسه از سال‌ها پیش منتظر امضای آن بود در حالی منعقد می‌شود که فرانسوآ اولاند رئیس جمهور فرانسه قرار است امروز یا فردا به عربستان برود.

با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی فرانسه و بویژه افزایش شمار بیکاران، دولت سوسیالیست این کشور در صدد افزایش صادرات فرانسه برآمده است. در این میان افزایش صادرات اقلام نظامی با توجه به صنایع نظامی گسترده فرانسه مورد توجه دولتمردان این کشور قرار دارد. به همین جهت وزارت دفاع این کشور برای عقد قراردادهای تسلیحاتی تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است.

اکنون صحبت از امضای قرارداد جدیدی میان فرانسه و عربستان است که این بار رقمش به دو میلیارد یورو می‌رسد. موضوع این قرارداد نوسازی دفاع هوایی عربستان است. قرار است در چارچوب این قرارداد جدید نسل جدیدی از موشک‌های زمین به هوا به عربستان فروخته شود. وزیر دفاع فرانسه ژان ایو لودریان، فقط در سال گذشته سه باربه عربستان سفر کرده است. همزمان، درماه‌های گذشته دو شرکت فرانسوی «آروا» و «ای دی اف» با شماری از مدیران شرکت‌های تجاری و صنعتی عربستان در دومین نمایشگاه همکاری‌های تجاری جده دیدار کردند. موضوع این دیدار‌ها همکاری این شرکت‌ها در پروژه شهر اتمی و انرژی‌های تجدیدپذیر است که به نام ملک عبدالله نام‌گذاری شده‌است.

موفقیت فرانسه در عقد قرارداد دو میلیارد یورویی با عربستان حداقل می‌تواند تا حدی موجب افزایش اعتماد بنفس شرکتهای تسلیحاتی و پیمانکاران نظامی فرانسوی شود و امید آن‌ها برای راهیابی مجدد به این بازار گسترده و پرسود را احیا نماید. گفتنی است منطقه خلیج فارس بازاری مهم برای برخی از پیشرفته‌ترین سیستمهای تسلیحاتی موجود در بازار، به شمار می‌رود. این مسئله تا حدی به دلیل مسابقه تسلیحاتی بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی) می‌باشد که هر کدام نگران عقب ماندن از همسایگان خود هستند. در عین حال این کشور‌ها با ادعای وجود تهدیدات امنیتی از جانب ایران و بزرگنمایی آن از جانب غربی‌ها، با خرید‌های تسلیحاتی عظیم و همپیمانی با کشورهای برون منطقه‌ای مانند آمریکا و انگلیس قصد دارند تا از دیدگاه خود، از امنیتشان پاسداری کنند.

به گزارش سایت عربستانی "سبق" چندی پیش، مرکز فرماندهی منطقه نظامی طائف در عربستان شاهد تمرین مشترک نیروهای زمینی عربستان سعودی و فرانسه است.

سایت عربستانی "سبق" به نقل از "سلمان بن محسن الشهری" فرمانده مانور و فرمانده مرکز موسوم به "شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز" ویژه جنگ کوهستانی نوشت: آغاز تمرین "الریک ۱" بیانگر ارتباط محکم و دوستانه و همکاری سازنده بین عربستان و فرانسه در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه نظامی و در سایه حکومت ملک عبدالله و رئیس جمهور فرانسه است.



 "مارسل" فرمانده گروه آموزشی فرانسه نیز در سخنانی از همکاری نظامی عربستان و کشورش تمجید کرد و گفت: روابط دو کشور در زمینه‌های نظامی از سال‌ها پیش مستحکم است.

فرمانده مرکز شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز هم اظهار داشت: جنگ در مناطق کوهستانی از دشوار‌ترین جنگ‌ها است، به همین علت نیروهای زمینی فعالیت‌های خود را به تمرین با کشورهای دوست متمرکز کرده‌اند؛ و ایده فهد بن ترکی بن عبدالعزیز جانشین فرمانده نیروهای زمینی و فرمانده واحدهای چتربازان و نیروهای ویژه، ایده جالبی برای افزایش توان نیروهای زمینی از طریق این مانورهای مشترک و مناطق بسیار صعب العبور بود؛ و مرکز شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ویژه جنگ کوهستانی اولین مرکز در خاورمیانه برای تمرین جنگ‌های کوهستانی است.

 

وی افزود: این مرکز از مراکز منحصر به فرد در جهان خواهد بود که آموزش‌ها و تاکتیک‌های خوبی برای جنگ‌های کوهستانی ارائه می‌کند؛ و آنچه که این تمرین را از تمرین‌های قبلی متمایز می‌کند، حضور نیروهای ویژه دو کشور است. این نیرو‌ها حرفه‌ای هستند و در عملیات کوهستانی صعب العبور و دشوار مهارت بسیاری دارند.

آغاز این تمرین نظامی درحالی اعلام می‌شود که به عقیده بسیاری از ناظران، مخالفت و کارشکنی فرانسه در جریان مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ در ژنو برای جلوگیری از ایجاد توافق بین طرفین، ریشه در روابط رو به گسترش فرانسه و عربستان دارد.

 


همکاری‌های هسته‌ای پاریس و ریاض

فرانسه اولین کشوری محسوب می‌شود، که توافقنامه دولت با دولت در زمینه انرژی هسته‌ای با عربستان امضا کرده است.
در ماه گذشته، نمایشگاه همکاری‌های تجاری جده، میهمانانی ویژه از فرانسه داشت. دو شرکت فرانسوی "آروا" و "ای دی اف"، در این نمایشگاه برای مشارکت در پروژه شهر اتمی ملک عبدالله اعلام آمادگی کردند.

پاریس درصدد است تا سطح همکاری خود با ریاض را در زمینه‌های اتمی ارتقاء دهد و به شریک استراتژیک اتمی خاندان آل سعود بدل شود؛ از همین رو، مقامات فرانسوی از جمله سفیر فرانسه در عربستان در مصاحبه‌هایی بر قابلیت‌های هسته‌ای فرانسه و توانایی‌هایش در این زمینه تاکید می‌کنند تا مورد توجه ریاض قرار گیرند.


 
در ژوئن ۲۰۱۳ فرانسوی‌ها به منظور ظرفیت سازی اتمی عربستان اولین تور مطالعات انرژی پایدار و تجدید پذیر را برای سعودی‌ها تدارک دیدند. همچنین دولت فرانسه به منظور ایجاد زیر ساخت‌های فنی و بومی کردن مهارت‌های مورد نظر در عربستان، قراردادهای بلند مدتی را با این کشور منعقد کرده است.

همزمان، ماه گذشته دو شرکت فرانسوی آروا و‌ای دی اف با شماری از مدیران شرکت‌های تجاری و صنعتی عربستان در دومین نمایشگاه همکاری‌های تجاری جده دیدار کردند. موضوع این دیدار‌ها همکاری این شرکت‌ها در پروژه شهر اتمی و انرژی‌های تجدیدپذیر است که به نام ملک عبدالله نام‌گذاری شده‌است. سفیر فرانسه در گفت‌وگو با رسانه‌های سعودی درباره این دیدار‌ها گفت، هدف از این نشست‌ها و ملاقات‌ها روشن است. فرانسه اولین کشوری است که توافقنامه دولت با دولت در زمینه انرژی هسته‌ای با عربستان امضا می‌کند زیرا به عقیده ما دولت عربستان برنامه‌های بلندمدت و عظیمی در این زمینه دارد و می‌خواهد آن را در بخش انرژی هسته‌ای به اجرا بگذارد و فرانسه از نظر تکنولوژی هسته‌ای در دنیا بهترین است.
 
به گفته سفیر فرانسه، عربستان شریک استراتژیک فرانسه در منطقه است و روابط دوجانبه دو کشور اهمیت زیادی در حوزه اقتصادی دارد. تجارت دوجانبه فرانسه و عربستان طی ۵ سال گذشته دوبرابر شده‌است.

فرانسوی‌ها به دنبال آن هستند که در زمینه انرژی هسته‌ای همکاری‌های خود را با عربستان بیشتر کنند و در این زمینه به شریک استراتژیک عربستان تبدیل شوند. به همین خاطر مقامات فرانسوی از جمله سفیر فرانسه در عربستان در مصاحبه‌هایی بر قابلیت‌هی هسته‌ای فرانسه و توانایی‌هایش در این زمینه تاکید می‌کنند تا مورد توجه عربستان قرار گیرد. در همین زمینه فرانسوی‌ها تدارک برنامه‌های مشترک آموزشی برای ایجاد ظرفیت انسانی و آموزش نیروی انسانی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز فنی سعودی را آغاز کرده‌اند. ایجاد اولین تور مطالعات انرژی پایدار برای سعودی‌ها در فرانسه در ژوئن سال ۲۰۱۳ از جمله بخش‌های همین برنامه است. این تور، فرصت منحصر به فردی برای دانشجویان عربستانی فراهم کرد تا درباره فعالیت‌های هسته‌ای و انرژی تجدیدپذیر در فرانسه بیشتر بدانند و زمینه برای همکاری عربستان و صنایع و بخش‌های مطالعاتی تحقیقاتی فرانسه فراهم شود. در چارچوب این تور، بیش از ۵۰ فرصت آموزشی با تضمین اشتغال برای فارغ‌التحصیلان جوان سعودی در فرانسه انگلیس و آلمان ارائه می‌شود.

سفر اولاند به ریاض

از سوی دیگر رئیس جمهور فرانسه ۱۴ آبان ۱۳۹۱، در اولین سفر خود به پادشاهی نفت‌خیز سعودی در رابطه با مسئله هسته‌ای ایران و ناآرامی‌های سوریه با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در شهر جده دیدار و گفتگو کردند.
 
رومن نادال خبرنگار خبرگزاری فرانسه پس از نشست دو ساعته میان این دو گفت: رئیس جمهور با ملک عبدالله پادشاه، روند صلح در خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران، بحران سوریه، و همچنین همکاری بین دو کشور بحث و گفتگو کردند.








خبرگزاری رسمی SPA عربستان سعودی نیز در گزارشی، تحولات در مسئله فلسطین و وضعیت کنونی در سوریه و علاوه بر آن در رابطه با روابط دو جانبه را عناوین مطرح شده در مذاکره سران ریاض و پاریس برشمرد.

توقف اولاند در جده، در حالی اتفاق می‌افتاد که‌ وی پس از یک سفر کوتاه به بیروت که در طی آن او متعهد شد از لبنان در برابر تهدیدی که به واسطه بی‌ثباتی ناشی از درگیری‌های مرگبار در کشور همسایه، سوریه محافظت خواهد کرد.

اولاند در گفتگو با خبرنگار العربیه گفت: فرانسه نقش فعالی درخاورمیانه ایفا می‌کند. ما برای مذاکره با فعال‌ترین کشوری که در مسائل مربوط به سوریه، لبنان و روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به اینجا آمده‌ایم.

در همین راستا خبرگزاری الجزیره به نقل از وزیر فرانسوی که نخواست نامش فاش شود گفت: دیدار اولاند در راستای بهبود روابط فرانسه با پادشاهی سعودی است که در طول حکومت رئیس جمهور سابق فرانسه، نیکولا سارکوزی، به سردی گراییده بود.


فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران

آنتی‌وار در مقاله‌ای، سنگ اندازی‌های فرانسه در مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو با شراکت جدید دفاعی-امنیتی پاریس با آل سعود و معاملات تسلیحاتی کلان این دو کشور مرتبط دانست. بسیاری موضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران و ۱+۵ در ژنو را یکی از مهم‌ترین دلایل به نتیجه نرسیدن این نشست عنوان می‌کنند.

"آنتی وار" دلیل این موضع گیری فرانسه را اینگونه شرح می‌دهد: چندی پیش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود گزارش داد که بندر بن سلطان رئیس اطلاعات عربستان که تلاش‌های تخریبی این کشور در سوریه را دنبال می‌کند، و اخیرا گویا ماموریت حل و فصل نگرانی مقامات ریاض از توافق هسته‌ای ایران با غرب به وی سپرده شده است، با یک دیپلمات غربی در جده دیدار کرد. خلاصه موضوع دیدار این است که عربستان از سیاست‌های اوباما یعنی حمله نکردن به سوریه و تمایل به توافق با ایران به شدت ناامید شده است.
بر اساس گزارش آنتی وار، بی‌دلیل نیست که بر خلاف استقبال غرب از توافق هسته‌ای با ایران، مخالفت و نگرانی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی این چنین مشهود است. اگرچه پیش از این نیز خبرهایی درباره همکاری‌های اطلاعاتی امنیتی عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی منتشر شده بود اما آنچه که اکنون آشکارا به چشم می‌خورد این است که این منافع مشترک و همکاری با محور فرانسه در حال شکل گیری است.

در همین رابطه روزنامه‌های صهیونیستی با اشاره به قرارداد تسلیحاتی ریاض و پاریس نوشتند که عربستان سعودی از فرانسه خواسته بود مانع تحقق توافق بین ایران و کشورهای طرف مذاکره در ژنو شود.

روزنامه یدیعوت آحارونوت و برخی دیگر از رسانه‌های اسرائیلی نوشتند که مانع تراشی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵، با حمایت عربستان در ژنو انجام شد و هیجان فرانسه برای به شکست کشاندن مذاکرات ژنو، بدون دستمزد نبود.

 
یدیعوت آحارونوت افزود: فرانسه مایل است جای آمریکا را به عنوان متحد غربی عربستان بگیرد. این روزنامه به قراردادهای نفت و سلاح که اقتصاد فرانسه به آن نیاز دارد، اشاره کرد.

 "معاریو" دیگر روزنامه صهیونیستی نیز در این باره به یک قرارداد تسلیحاتی اشاره کرد که در ملاقات بندر بن سلطان، رییس سازمان اطلاعات عربستان و یک مسوول بلندپایه فرانسوی در باره آن تبادل نظر شد.

شبکه المیادین لبنان نیز در همین راستا اعلام کرد: برخی گزارش‌های مطبوعاتی در اسرائیل حاکی است که بنابر درخواست عربستان، فرانسه برای جلوگیری از توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو تلاش کرده است.

این گزارش می‌افزاید: آنچه این گزارش‌ها را تایید می‌کند،سخنان تسیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل است که گفت، برخی کشورهای عربی برای دولت بنیامین نتانیاهو پیام‌هایی فرستادند و خواستار ادامه فشار‌ها در پرونده هسته‌ای ایران شدند. البته لیونی نام هیچ کشور عربی را در این مورد ذکر نکرد.

المیادین در انتهای گزارش خود مدعی شد که نگرانی از ایران، همه تابو‌ها را شکست و هدف مشترک اسرائیل و عربستان را آشکار کرد تا مذاکرات تهران و دولت‌های غربی را ناکام بگذارند. از این رو باید منتظر رویدادهای جدی در خاورمیانه با حضور محور سه جانبه اسرائیل، فرانسه و عربستان بود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار