قم/

قم سیاه‌پوش سوگ سیدالساجدین

شهر قم یکپارچه در عزای شهادت چهارمین سرور و سالار شیعیان، امام زین‌العابدین(ع) سیاه‌پوش شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، «اى مردم! من فرزند مکه و منایم؛ من پسر نخستین کسى هستم از مؤمنین که دعوت خدا و پیامبر را پذیرفت؛ من فرزند فاطمه زهرایم». صدای شیون مردم به گریه بلند شد. یزید هراسناک و وحشت‌زده به مؤذن دستور داد اذان گوید! مؤذن برخاست و شروع کرد؛ همین که بانگش به گفتن «اشهد ان محمدا رسول‌الله» به گوش رسید امام به جانب یزید برگشت و فرمود: «این محمد که نامش برده شد، آیا جد من است و یا جد تو؟ اگر ادعا کنى که جد توست پس دروغ گفتى و کافر شدى و اگر جد من است چرا خاندان او را کشتى و آنان را از دم شمشیر گذراندى؟»

این تنها گوشه‌ای از سخنان آتشین امام سجاد(ع) در مجلس شام است؛ خطبه‌ای قرأ که یزید و یزیدیان را رسوا کرد و شامیانی که 40 سال به سب و لعن علی(ع) پرداخته بودند را بیدار ساخت؛ امام زین‌العابدین(ع) در دوران خفقان و تاریکی به امامت رسید؛ سیاهی غلیظی بر جامعه حکمفرما بود و جهالت و غفلت دست در دست هم برای نابودی تشیع تلاش می‌کردند و اگر نبود خطبه‌های ایشان و عمه بزرگوارشان زینب کبری(س) و تلاشی که در قالب دعا و مناجات صورت می‌گرفت، امامت و ولایت به فراموشی سپرده می‌شد.

34 سال امامت ایشان و تربیت تنها 170 شاگرد نشانه‌ای از همین سیاهی، تزویر، خفقان و حکومت جائرانه است؛ ایشان از برگزاری کلاس درس منع شده بودند و حتی اجازه نمی‌دادند در سالروز شهادت پدر بزرگوارشان مجلس عزا برپا کنند به همین دلیل صحیفه سجادیه مهم‌ترین کتابی شد که از ایشان به یادگار مانده و هر آنچه از مفاهیم علمی و دینی که مد نظر امام سجاد(ع) بود در این اثر جاوید آورده شده است.

و امروز سالروز شهادت چهارمین پیشوای شیعیان؛ حضرت امام سجاد زین‌العابدین(ع) است؛ پیام‌آور دردناک‌ترین حادثه تاریخ و ادامه‌دهنده خون سرخی که در رگ‌های دین جاری شد و اسلام را حیاتی دوباره بخشید؛ و قم، این شهر تاریخ‌ساز و اسطوره‌پرور، عش آل‌محمد(ص) و جهان‌شهر شیعی امروز غرق در عزا و ماتم است و سیاه‌پوش در غم از دست دادن امام چهارمش ناله سر می‌دهد.

شب گذشته مراسمی به همین منظور در حرم مطهر فاطمه معصومه(س) برگزار شد و عزاداران حسینی در غم از دست دادن امام خویش بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه هم سخنران این مراسم بود و با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی باید بر اساس قرآن انتخاب شود اظهار داشت: در دین اسلام مجموعه‌ای از اعتقادات و اخلاقیات و نیز احکام شرعی در سطوح مختلف وجود دارد.

وی ادامه داد: انسان باید میان مسائل دینی هم اهم و مهم را بشناسد و دست به انتخاب بزند؛ در آیات قرآن و روایات اسلامی پیامدهای رفتارهای گوناگون ذکر شده و با تمسک به اینها می‌توان انتخاب درستی داشت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی هم دیده می‌شود قرآن و احادیث بر روی مسئله‌ای تأکید دارند، خاطرنشان کرد: این هم یک راه انتخاب صحیح است و می‌توان اهمیت هر موضوع را درک کرد.

استادی تصریح کرد: هرچند برخی دیگر از مسائل هم شاید فقط یک بار در آیه یا روایتی ذکر شده باشند، اما با درک عقلی می‌توان به اهمیت آن پی برد.

وی با بیان اینکه سنت الهی بر این است که تکلیف هر بنده‌ای براساس میزان توانایی‌هایش باشد، عنوان کرد: اعمال انسان‌ها در نهایت به خودشان بازمی‌گردد؛ چه آن دسته از اعمال که فردی باشند و چه آن گروه از اعمالی که در ارتباط با جامعه هستند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: این مفهوم در قرآن هم مورد توجه قرار گرفته و اگر کسی واقعاً اعتقاد داشته باشد که همه اعمالش به خودش بازمی‌گردند به یقین تحولی شگرف را در زندگی تجربه خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این حقیقت که هیچ‌کس نباید به خاطر اعمال نیک خود بر دیگران منت بگذارد، اضافه کرد: این باور دینی باید در همه شئون زندگی جریان داشته باشد.

استادی افزود: اینکه تصور شود ظلم به دیگران نوعی زرنگی محسوب می‌شود، اشتباه است و این شخص ظالم است که در نهایت ضرر می‌کند.

وی با بیان اینکه عبادت‌هایی هم که انسان‌ها انجام می‌دهند به نفع خودشان است متذکر شد: این یک حقیقت است که اگر کسی امر زشت و گناهی را در جامعه ترویج کند گریبان همه مردم را می‌گیرد، بنابراین باید به ویژگی توسعه‌پذیری کارهای اجتماعی توجه داشت و تنها اعمال نیک را ترویج کرد.

حرکت دسته‌های عزاداری به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س)

هیئت‌های مذهبی، تکایا، مساجد و جوانان عاشورایی همانطور که از ابتدای محرم بساط عزاداری حسینی را پررونق‌تر از گذشته به پا کرده بودند امروز هم در سالروز شهادت امام سجاد(ع) و در آستانه سومین روز شهادت اباعبدالله(ع) بیرق‌های علوی را بر دوش گرفته و زنجیرزنان و سینه‌زنان دسته‌های عزاداری را در شهر به راه انداخته‌اند و به سمت حرم مطهر فاطمه معصومه(س) در حرکتند. این دسته‌های عزا از صبح امروز حرکت خود را شروع کرده و هنوز هم از گوشه و کنار شهر و از هر تکیه و هیئتی دسته‌ای شامل جوانان عاشورایی در کنار سالخوردگان و پیرغلامان حسینی در حال ورود به حرم مطهر هستند؛ گروهی هم که پیش از ظهر خود را به این مکان مقدس رسانده بودند پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به سمت گلزار شهدا یا بقاع متبرکه می‌روند تا عزاداری خود را ادامه دهند.

حضور هیئت ثارالله نیروهای مسلح در دفتر رهبر معظم انقلاب

امروز همچنین هیئت عاشقان ثارالله نیروهای مسلح استان قم هم طبق روال هر ساله حرکت خود را از حرم مطهر به سمت دفتر رهبر معظم انقلاب در خیابان شهداء آغاز کرد و حوالی ظهر به آنجا رسید.

این هیئت بزرگ شامل پرسنل کادری و سربازانی از سپاه علی ابن ابیطالب(ع)، نیروی انتظامی و ارتش مستقر در قم است و هر ساله این حرکت عظیم را سامان‌دهی می‌کند؛ امروز هم سردار مهدی مهدوی‌نژاد فرمانده سپاه قم، کاظم مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان و دیگر فرماندهان و مدیران نظامی در این حرکت گسترده شرکت کردند. هیئت ثارالله پس از حضور در دفتر رهبری به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند و پس از آن هم حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در جمع سربازان و نیروهای مسلح به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به شرایط ویژه شام پس از جریان عاشورا گفت: اهل‌بیت (ع) در کوفه برای مردم روضه خواندند و مصیبت امام حسین (ع) را یادآور شدند زیرا مردم کوفه آن‌ها را می‌شناختند و تنها غفلت سبب شده بود که از ایشان حمایت نکنند ولی مردم شام با اهل‌بیت (ع) آشنایی نداشتند و جهل مرکب آن‌ها را فرا گرفته بود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه خطبه امام سجاد (ع) در شام دارای بخش‌ها و مفاهیم گوناگونی است خاطرنشان کرد: ایشان 6 ویژگی اهل‌بیت (ع) و هفت شخصیت از ایشان را به مردم معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: نخستین ویژگی ائمه اطهار (ع) علم آن‌هاست؛ در آن دوران فقهای زیادی می‌زیستند و علم در همه بلاد اسلامی جریان داشت ولی علمی که نزد اهل‌بیت (ع) بود با همه آن‌ها تفاوتی شگرف داشت زیرا از جانب خداوند بود.

رفیعی با بیان اینکه نخستین علمی که اهل‌بیت (ع) واجد آن بودند علم الکتاب است، تصریح کرد: کتاب همان قرآن است و ائمه (ع) علاوه بر این علم تفسیر و تاویل این کتاب آسمانی را هم داشتند و نکته حائز اهمیت اینکه تاویل قرآن تنها از عهده معصومین بر می‌آید.

عزاداری در بقاع متبرکه استان قم

در بقاع متبرکه و آستان امامزادگان واجب‌التعظیم قم هم امروز مجالس عزاداری سالروز شهادت امام سجاد(ع) برپاست؛ در بقاع متبرکه‌ای همچون علی بن جعفر(ع)، سید معصوم(ع)، ابراهیم(ع)، عبدالله(ع)، شاه جعفر شهید(ع) و سید علی(ع) که بیشتر مورد مراجعه مردم قم هستند مراسم باشکوهی از شب گذشته برپا شده و خیل عظیم مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت در این اماکن مقدسه به عزاداری مشغول هستند.

در بخش‌ها و روستاهای قم نیز دسته‌های عزاداری به سمت بقاع متبرکه حرکت می‌کنند و ادامه مراسم خود را در این اماکن از سر می‌گیرند.

جمکران، میزبان عزاداران حسینی

مسجد مقدس جمکران نیز این روزها میزبان عزاداران حسینی است که سوگواری‌های محرم را همچنان ادامه می‌دهند؛ گروه‌های بسیاری از داخل و خارج کشور دسته‌های عزاداری خود را از شهرهای مجاور به سمت این مکان مقدس حرکت می‌دهند و از فضای نورانی جمکران بهره می‌برند.

قم این روزها غرق در ماتم است و این عزاداری‌ها معمولا تا دهه آخر صفر که سالروز شهادت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) است ادامه دارند؛ مردم قم از دیرباز مناسبت‌های مذهبی به ویژه عزاداری‌های محرم و صفر را با شکوهی صد چندان نسبت به دیگر شهرها برگزار کرده‌اند و هر سال با شور و شوق بیشتری به این کار ادامه می‌دهند./س

برچسب ها: قم ، سیاه ، پوش ، سوگ ، سید ، ساجدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.