اصفهان/

برگزاری آیین سنتی ، مذهبی خیمه برداری در نوش آبادکاشان

آیین سنتی ، مذهبی خیمه برداری عصر یازدهم محرم در نوش آبادکاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی,صنایع دستی و گردشگری کشور در یادمان ثبت معنوی آیین خیمه برداری نوش آباد گفت: میراث فرهنگی، هویت مردم یک کشور است و اگر بخواهیم مردم یک کشور را بشناسیم، باید براساس میراث آن کشور قضاوت کنیم.

"سمیع اله حسینی مکارم" افزود: میراث فرهنگی، ریشه درخت هویت است و همه باید برای حفظ هویت خود ، میراث فرهنگی کشورمان را از آفات و آسیب ها ، حفظ کنیم.

وی ، آیین سنتی مذهبی خیمه برداری نوش آباد را نماد دین مداری ایرانیان پاک نهاد و نیک اندیش توصیف کرد و گفت: این مراسم به شماره 598 در فهرست معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی، میراث ناملموس را عنصر شناسایی اقوام و ملل خواند و اظهار داشت:حفظ و اشاعه میراث فرهنگی، باعث می شود تا در جوامع مختلف احترام متقابل تقویت شود، تعامل میان ملل صورت پذیرد و مهمتر از همه، صلح به عنوان یک ضرورت پایدار باقی بماند.

وی تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید، سیاست های کلان سازمان میراث فرهنگی مبتنی بر کاهش تصدی گری دولت است تا مشارکت مردم برای حفظ و احیای میراث تاریخی کشور تقویت شود.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی,صنایع دستی و گردشگری گفت: منابع مالی دولت به اندازه ای نیست که بتواند برای حفظ آثار تاریخی و معنوی کشور کفایت کند و راه برون رفت از آن، مراجعه به مردم و جذب مشارکت شهروندان است.

وی اقزود: ایران نهمین رتبه میراث فرهنگی را دارد اما در جذب گردشگر در رتبه نزدیک به 100 قرار دارد که ما نتوانسته ایم، از ظرفیت های خود استفاده کنیم در حالی که مصر با ظرفیتی کمتر از ایران، اا درصد جذب گردشگر دارد و ترکیه با جذب 20 میلیون گردشگر، سالانه 20 میلیارد دلار درآمد کسب می کند.

حسینی مکارم اظهار داشت: مراسم خیمه برداری نوش آباد، به عنوان یک آیین ملی مطرح است که با استفاده از ظرفیت های هیئت های مذهبی و سازمانهای مردم نهاد این شهر سالانه بیش از 50 هزار گردشگر مذهبی را جلب می کند .

آیین سنتی ، مذهبی خیمه برداری که عصر یازدهم محرم در نوش آباد برگزار می شود، از جمله آیین های محرم این شهر تاریخی است که با حضور یک هزار هنرمند تعزیه ، واقعه عاشورا را بازآفرینی می کند.

آیین خیمه برداری نوش آباد، از جمله شش میراث معنوی استان اصفهان است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.