یک آهنگساز:

مسئولان از بین‌المللی شدن موسیقی ایران حمایت کنند

"سیاوش اسماعیلی" گفت: مسئولان فرهنگی توانایی تسریع روند بین‌المللی شدن موسیقی کشورمان را با حمایت از موسیقی‌دانان دارند.

"سیاوش اسماعیلی"، آهنگساز عرصه موسیقی در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران در خصوص بین‌المللی شدن موسیقی کشورمان گفت: 100 سال از ورود موسیقی به کشورمان می‌گذارد اما در این عرصه مشکل اصلی از نظر علمی است و با وجود داشتن ارکستراسیون و هارمونی بعنوان یک قاعده زمان عبدالقادر مراغه‌ای اما به خوبی از آنها استفاده نکرده‌ایم.
 
وی بیان کرد: تا قبل از دهه‌ی گذشته‌ی کشورمان، به موسیقی دانشگاهی توجه جدی نمی‌شد اما امروزه در دانشگاه‌هایمان پیشرفت خوبی در زمینه تحصیلات عالی درموسیقی داریم.
 
این آهنگساز با اشاره به محدودیت در توسعه سازها درکشورمان عنوان کرد: دریک ارکستر سمفونیک باید از همه‌‌ی سازها و صداها استفاده شود ولی ما در محدوده‌ی صدا باز کم داریم.
 
اسماعیلی افزود: موسیقی‌دانان باید با تحقیق و مقاله‌نوشتن، موسیقی را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنند زیرا آنها پتانسیل لازم را در این زمینه (موسیقی) دارند.
 
وی تصریح کرد: الفبای موسیقی در همه‌ی دنیا یکسان بوده، ولی در کشورهای دیگر موسیقی را فرمولیزه و تئوریک می‌کنند.
 
موسیقی‌دانان کشورمان باید با پرداختن به موسیقی اصیل و غنی خودمان آن را گسترش دهند.
 
اسماعیلی تصریح کرد: ایران بعنوان مادر موسیقی شرفی در هر گام و هفت دستگاه فلسفه‌ی خاص خود را دارد. زمانی که آهنگساز فلسفه‌ی خاص هر گام را بداند شعری با همان مضمون و فلسفه را انتخاب می‌کند.
 
این آهنگساز عنوان کرد: متاسفانه در ایران نوازندگان به دنبال تحقیق برای پیشرفت موسیقی نمی‌روند، بلکه اهالی موسیقی باید با تلاش در این زمینه و مسئولان با حمایت از آنها روند را برای بین‌المللی شدن موسیقی کشورمان تسریع بخشند.
 
وی افزود: در آموزشگاه‌های خصوصی موسیقی صلاحیت اساتید موسیقی تایید شده نیست و برنامه‌های آموزشی برای پیشرفت هنرجویان مختصر بوده و فقط به همان ساز آموزش داده شده  است.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: اساتید آموزشگاه‌های خصوصی موسیقی باید اطلاعاتشان را در حوزه موسیقی به روز کنند و این مراکز می‌توانند کمک زیادی به پیشرفت موسیقی کشورمان کنند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.