مدیرکل شهرسازی و طرح های شهری شهر تهران ؛

با وجود مخالفت ها با اجرای طرح تفصیلی، شهردار تهران اراده کرد شهر را براساس قانون مدیریت کند

مدیرکل شهرسازی شهری شهر تهران گفت: با اجرایی شدن طرح تفصیلی، شهر تهران در یک چارچوب مدون مدیریت می شود و همین امر کاهش اعمال سلیقه در ساخت و سازهای شهری را به دنبال دارد.

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران مجید پاکساز در گفت وگو با خبرنگار شهرنوشت بیان کرد: کلانشهر تهران سال های سال با روشی غیرضابطه ای و با بخشنامه و دستورالعمل های مقطعی اداره می شد و مصوبات کمسیون ماده 5 در مورد مسائل تعیین تکلیف می شد. همین امر موجب می شد که شهر سلیقه ای اداره شود و قانون مشخص و مدونی وجود نداشته باشد.

وی افزود: در هر شهری عده ای واسطه گر وجود دارد که اگر شهر طبق قانون و ضوابط و مقررات اداره شود این افراد نمی توانند به کار خود ادامه داده و به خوبی ارتزاق کنند به همین دلیل در برابر ضوابط و قانون شهر مانع تراشی و سنگ اندازی می کنند.

پاکساز اضافه کرد: اجرای طرح تفصیلی و قانونمند شدن ضوابط شهرسازی در شهر تهران نیز همراه با سنگ اندازی ها و مانع تراشی هایی بود که کار را دشوار می کرد. زیرا عده ای که اجرای طرح به ضرر آنها و منافعشان بود در برابر طرح تفصیلی موضع می گرفتند و شروع به مانع تراشی می کردند.

وی با بیان اینکه اداره شدن شهر به صورت قانونمند برای این عده مطلوب نبود، تصریح کرد: به همین دلیل این افراد شروع به ایراد گرفتن از طرح تفصیلی کردند.

پاکساز در ادامه گفت: ما ادعا نمی کنیم که طرح تفصیلی ایرادی نداشت چرا که به طور حتم هر طرح جدید یکسری ایرادات دارد و وجود این ایرادات در شهری به وسعت شهر تهران غیرمعمول نیست.

وی اظهار کرد: کسانی که با اجرای طرح تفصیلی مخالف بودند می گفتند که این طرح برای مردم ، شهرداری و شهر تبعاتی دارد که باید از اجرای آن جلوگیری کرد و در واقع طرح را از ریشه خرد می کردند و هیچ وقت خواستار بهبود طرح نبودند.

پاکساز تصریح کرد: در شرایطی که جو جامعه به دلیل شایعه پراکنی ها و مخالفت ها در اجرای طرح تفصیلی بسیار سنگین شده بود نقش مدیریت شهری توانست تعیین کننده باشد چرا که ما شاهدیم که به رغم تمامی کارشکنی ها و فشارها، اما مدیریت شهری اراده کرد تا شهر را بر اساس چارچوب و قانون مدیریت کند.

مدیرکل شهرسازی و طرح های شهری تهران در ادامه گفت: وقتی یک مدیر تحت تاثیر این بحث ها قرار نگیرد و فشارها را تحمل کرده و در صدد رفع ایرادات طرح باشد، تمامی این مسائل برطرف شده و کارها به خوبی پیش می رود.

پاکساز خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی همچون نهالی بود که امروز ریشه هایش در خاک تثبیت شده و بحث ها و انتقادات نسبت به آن به حداقل رسیده است.

مدیرکل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امکان بازنگری در طرح تفصیلی وجود دارد، گفت: یکی از مهمترین مزایایی که طرح تفصيلي جديد شهر تهران دارد، موضوع طرح راهبردي ـ ساختاري بودن این طرح است به طوری که این طرح انعطاف پذیری بالایی داشته و امکان تدقیق و اصلاح برای آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تفصیلی موجب کاهش اعمال سلیقه در ساخت و سازهای شهری می شود، تصریح کرد: کمتر مدیری حاضر بود تن به اجرای طرحی بدهد که موجب کاهش اختیاراتش شده و در چارچوب مدیریتش محدودیت ایجاد کند.

پاکساز با تاکید بر اینکه اجرای طرح تفصیلی نیازمند مدیری با اراده قوی بود، اظهار کرد: سال اول اجرای طرح تفصیلی سالی پراسترس و پرچالش بود که مدیر مستحکم و با اراده ای می خواست که اجرای طرح را در دستور کار خود قرار دهد که ما خوشبختانه شاهد حضور این مدیر در راس شهرداری تهران بودیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات شهری به بزرگی تهران باید دائما پایش شود، گفت: هم اکنون یکسری از اطلاعات شهر از جمله لایه های حرائم مصنوعی و طبیعی ناقص است و که این نقص ها باید برطرف شود.

پاکساز یادآور شد: کیفی سازی از اهداف ما در سال دوم اجرای طرح تفصیلی است و در تلاش هستیم که لایه های مختلف نیز تکمیل شود.
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار