قم/

معنی شفاعت، رفتن به بهشت بدون توبه نیست/ یک گناه برای سقوط انسان کافی است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: معنی شفاعت آن نیست که هر کاری بکنیم و امام ما را به بهشت ببرد بلکه به معنای پاک کردن آلودگی‌های انسان در اثر ارتکاب گناه و زمین خوردن است که این امر با محبت، استغفار و تحمل سختی تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی میرباقری، شامگاه سه شنبه در مراسم عزاداری حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سخنانی اظهار داشت: گاهی به نظر می‌رسد گناهان کوچک اثری ندارند، در حالی که انجام یک گناه کوچک مانع رسیدن انسان به درجات بالا می‌شود.

وی با بیان اینکه یک ترک اولی موجب هبوط می‌شود، افزود: حضرت آدم در اثر ترک اولی هبوط کرد و ایشان ۲۰۰ سال گریه و ناله کردند تا خداوند توبه وی را پذیرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: مومن ممکن است دچار لغزش و غفلت‌هایی شود که همین این امر حجابی بین او و پروردگار می‌شود از این رو در روایات توصیه شده است تا گناهان کوچک را سبک نشمارید.

وی گفت: عبور دادن از فتنه‌ها و ظلمات با امام است و شفاعت به معنای آن است که امام مسیر را برای انسان نشان می‌دهد و ما بدون امام قادر به پیمودن مسیر کمال نیستیم.

یک گناه برای سقوط انسان کافی است

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه یک گناه برای سقوط انسان کافی است، ابراز داشت: شفاعت امام نیز به دوگونه تطهیر از گناهان و هدایت انسان است.

وی اظهار داشت: در راه خدا حرکت کردن با وجود شیطان استقامت بسیاری می‌خواهد که وقتی شیاطین صفات رذیله را بر انسان می‌شورانند، عدم لغزش در این طوفان یک تکیه‌گاه می‌خواهد چرا که توان انسان محدود است و شفاعت انسان کمک می‌کند که در این مسیر استقامت داشته باشد.

معنی شفاعت آن نیست که هر کاری بکنیم و امام ما را به بهشت ببرد

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مومن اتکال و متوسل به امام است، همانگونه که معصوم به پروردگار اتکال دارد و چنگ بر آستان الهی دارند، افزود: معنی شفاعت آن نیست که هر کاری بکنیم و امام ما را به بهشت ببرد بلکه به معنای پاک کردن آلودگی‌های انسان در اثر ارتکاب گناه و زمین خوردن است که این امر با محبت، استغفار و تحمل سختی تحقق می‌یابد.

حجت الاسلام میرباقری، با بیان اینکه یکی از شفاعت‌های ائمه، شفاعت استقامت در راه کمال و تصعید و بالا بردن است، بیان داشت: انسان وقتی از دنیا بزرگتر شد و دلش بی‌قرار برای لقاء خداوند است با همه تلاش برای رسیدن به خدا کار می‌کند و انسانی هم که بتواند بلا کش باشد کم است و در روایات آمده که عافیت از خدا بخواهیم.

شفاعت در مومن ایجاد غرور نمی‌کند

وی تصریح کرد: شفاعت امام حسین(ع) به معنای انجام گناهان کبیره توسط مومن نیست و مسئله شفاعت در مومن ایجاد غرور نمی‌کند بلکه امید را در مومن تقویت می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: بخشی از شفاعت امام حسین(ع) بالا بردن مومن است تا در مسیر قرب الهی راحت‌تر گام بردارد و یکی از رزق‌های عاشورا شفاعت است که رحمت خاص خداوند برای اهل محبت و سلوک است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی عنوان کرد: با بلای سیدالشهداء(ع) درب‌هایی از ضیافت حق بر روی انبیاء، اولیاء و مومنان گشوده شد که در این مسیر امام از همه زائران و گریه کنان دست گیری می‌کند و این شفاعت همواره ادامه خواهد داشت و یک لحظه توجه امام از ما برداشته نمی‌شود به شرطی که خودمان بخواهیم در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود.

حجت الاسلام میرباقری، تصریح کرد: کسی که اهل ولایت است مالک شفاعت است و کسانی که شفاعت می‌شوند نیز اهل ولایت هستند که انسان وقتی به مقام شفاعت شونده رسید، خود نیز می‌تواند شفاعت کنند و شفیع برای دیگران باشد و مومنین نیز باید به گونه‌ای باشند که بتوانند دیگران را هم شفاعت کنند که این از رزق‌های خاص است.//س

برچسب ها: قم ، معنی ، شفاعت ، بهشت ، بدون ، توبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.