امیر سرتیپ ولیوند خبرداد

برگزاري همایش "تحلیل سلسله عملیات‌های غرب اهواز" 26 آبان

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) گفت: همایش هم اندیشی و بررسی و تحلیل سلسله عملیات های غرب اهواز در سال اول جنگ به ویژه عملیات ازادسازی سوسنگرد با محوریت تبیین و تشریح جایگاه مقام معظم رهبری در عملیات مذکور یکشنبه 26 آبان در تالار شهید سرلشکر فلاحی دافوس برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر سرتیپ حسین ولیوند فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) در نشست تخصصی بررسی و تحلیل سلسله عملیات‌های غرب اهواز در سال اول جنگ به ویژه عملیات آزادسازی سوسنگرد با محوریت تبیین و تشریح جایگاه مقام معظم رهبری در عملیات مذکور اظهار داشت: همایشی با همین عنوان در روز یکشنبه 26 آبان همزمان با سالروز آزادسازی سوسنگرد که بر مبنای فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت، در سالن شهید سرلشکر فلاحی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار خواهد شد.

وی افزود: از تمامي ارکان نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع در اولویت اول و همچنین از آحاد مردم برای حضور در این همایش دعوت کرده‌ایم.
 
امیر ولیوند تصریح کرد: مقالات با ارزشی در این زمینه که بیش از 100 عنوان بوده، دریافت کرده‌ایم که حوزه تخصصی و کمیته علمی همایش در حال آخرین ارزیابی‌ها درباره این مقالات هستند تا بهترین آنها در همایش ارائه شود.
 
فرمانده دافوس با بیان اینکه همایش‌های تحلیل گونه دفاع مقدس را داشته و خواهیم داشت، گفت: این همایش‌ها هم برای تنویر افکار عمومی و هم برای استفاده دانشجویان دانشگاه های نظامی برگزار می‌شود.
 
وی افزود: از دل این همایش‌ها کتابهایی در سطوح مختلف عرضه شده که برخی از آنها تخصصی بوده، زیرا دانشگاه ما از مقطع کارشناسی ارشد به بالا است و نیروهایی به ارتش داده ایم، اما بعضی از کتابها را نیز در حد درک و فهم دانشجویان غیرنظامی و مردم عزیز آماده کرده ایم که در نمایشگاه های کتاب عرضه می‌شود.

امیر ولیوند اظهار داشت: علاوه بر دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش از سایر دانشگاه‌های مسئولان نیروهای مسلح از ارتش، سپاه، وزارت دفاع و بسیج، پژوهشگاه‌های مختلف دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نیز برای حضور در همایش دعوت شده که هم به صورت فعال مقاله داده‌اند و هم به عنوان شرکت کننده در همایش حضور خواهند یافت.
 
فرمانده دافوس گفت: بحث سال اول جنگ اندکی مغفول مانده است و سلسله بررسی‌هایی در دافوس داریم که به سال اول جنگ به خصوص در جنوب کشور بیشتر بپردازیم.
 
وی افزود: ما چند راهبرد در طول دفاع مقدس انجام دادیم که اولین راهبرد توقف و تثبیت متجاوز است، یعنی دشمنی که قصد کرده به جمهوری اسلامی ایران تازه انقلاب کرده و نیروهای مسلح بعد از انقلاب با آن مشکلات خاص حمله کند و با آمادگی صددرصد و با 12 لشکر و نیروهای دریایی، هوایی و زمینی مجهز توانستیم جلوی آن را بگیریم.
 
امیر ولیوند اظهار داشت: این کار نیاز به یک راهبرد داشت که با ایستادگی ارتش، نیروهای مردمی، بسیج ، سپاه، ژاندارمری قهرمان و نیروهای ستاد جنگهای نامنظم به فرماندهی شهید چمران موجب شکست صدام در دستیابی به اهداف خود شدند.
 
فرمانده دافوس تصریح کرد: صدام قبل از آغاز جنگ مصاحبه‌ای انجام داده بود که مصاحبه خود را نیمه کاره تمام کرده و می‌گوید: ادامه مصاحبه در تهران خواهد بود، اما با مقاومت مردم، ارتش، بسیج و سپاه پاسداران راهبرد دشمن شکست خورد که در جای جای این سرزمین با مقاومت، دشمن را متوقف کردند.
 
امیر ولیوند گفت: در آن موقع که ارتش به دست افسران جوان افتاده بود، هنر امام (ره) این بود که فرمان آزادسازی سوسنگرد رادادند و توقف و تثبیت دشمن کار بزرگی بود که در عملیات مذکور انجام شد و باید بیشتر به بررسی آن پرداخته شود.
 
فرمانده دافوس اظهار داشت: چنانچه جلوی دشمن گرفته نمی شد و متصرفات دشمن بیشتر می شد، ما به راحتی نمی توانستیم دشمن را بیرون کنیم، لذا ما 4 عملیات موفقیت‌امیز طریق القدس ، ثامن الائمه ، فتح المبین و بیت المقدس را بعد از آن انجام دادیم، اما اگر اهواز و خوزستان سقوط می کرد، شرایط بسیار سخت تر می شد و ادامه این عملیات ها ممکن نبود.
 
وی افزود: راهبرد صدام در سال اول جنگ با شکست روبرو شدتا جایی که درهمان هفته اول تقاضای آتش بس می کند که البته این تقاضا با شرایط نامناسب بود و مورد قبول ایران واقع نشد، لذا شکست صدام و صدامیان مرهون نیروهای مردمی، بسیج، ارتش، سپاه، ژاندارمری و ستاد جنگهای نامنظم بود که بخشی از آن در منطقه سوسنگرد دیده شد.
 
فرمانده دافوس تصریح کرد: سوسنگرد قبلا هم اشغال شده بود که دوباره آزاد شده اما در 23 آبان 59 مجددا اشغال می شود که امام خمینی (ره) فرمان صریح می دهند که سوسنگرد باید آزاد شود واین فرمان را مقام معظم رهبری ابلاغ می فرمایند.
 
امیر ولیوند گفت: در آن هنگام تیپ 2 زرهی لشکر خوزستان با فرماندهان شجاع خود آماده حمله می شود که با حملاتی به سبک کلاسیک با کمک نیروی هوایی و نیروهای مردمی و ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران و نیروهای شجاع سپاه توانستند محاصره را شکسته و سوسنگرد را آزاد کنند.
 
فرمانده دافوس با اشاره به محورهای همایش مذکور اظهار داشت: بحث حضور مقام معظم رهبری به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در جنگ، نیروهای مسلح در سال اول جنگ و راهبرد توقف و تثبیت جنگ با این مقایسه که خرمشهر با نیروهای رزمی و مقاومت بیشتر سقوط کرد، اما سوسنگرد سقوط نمی کند، بررسی و تحلیل شرایط  موجود در اوایل جنگ، نقش دین و ولایتمداری در دفاع مقدس در آن مقطع، عملکرد رزمندگان اسلام در آن محدوده جغرافیایی باتاکید بر لشکر 92 زرهی خوزستان، بررسی عملیات ها در سطح تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی، آموزه ها و عبرتهای سال اول جنگ از جمله این محورها است.
 
امیر ولیوند تصریح کرد: برای دانشکده‌های نظامی دنیا نیز حائز اهمیت است که آموزه های دفاع مقدس ما را بداند و براساس آن عمل کند. من در سال 2001 در دانشگاهی خارجی بودم و امکان نداشت که استاد آن دانشگاه از من سوالی درباره جنگ نکند، زیرا معتقد بود کسی که 8 سال در جنگ بوده، حتما باید سوالاتی از او پرسید.
 
فرمانده دافوس گفت: یادمان باشدکه تاریخ جنگها بلافاصله نوشته نمی شود و فاصله زمانی 30_40 سال نیز زمان طولانی نیست، البته خاطرات آنهایی که حضور داشتندبسیار خوب است، اما دانشجویان در دانشگاه های نظامی تحلیل خواهند کرد و این تجارب را در دانشگاه های نظامی داخل و خارج بررسی می کنند.
 
وی با تاکید بر شکست راهبرد عراق در اوایل جنگ با مقاومت ارتش، مردم ، سپاه، بسیج و نیروهای شهید چمران گفت: پاسخ کوبنده نیروی هوایی ارتش یکی از مهمترین عوامل شکست دشمن بود، زیرا عراق در 31 شهریور به فرودگاه های کشور حمله کرد تا قدرت هوایی ما را از بین ببرد، اما فردای آن روز 144 فروند هواپیمای ما مواضع دشمن را مورد اصابت قرار دادند، این یعنی که صدام در بدست آوردن اهداف خود موفق نبوده و در راهبرد خود شکست خورده است.
 
امیر ولیوند افزود: این موارد آموزه و تجربه ای برای دانشجویان دانشگاه های نظامی است که اقتضای سنشان نبوده که در جنگ حضور داشته باشند و همچنین نباید فقط به عملیاتهای پیروزمندانه توجه شود، بلکه باید همه عملیات هایی که در طول دفاع مقدس انجام شده، بررسی شود.
 
فرمانده دافوس تصریح کرد: در هیچ عملیاتی نبوده که ارتش در آن حضور نداشته باشد، لذا همه عملیا‌ت‌ها یا با محوریت ارتش یا به صورت مشترک با سپاه و یا حداقل با حضور نیروی هوایی و پدافند ارتش انجام شده که باید همه آنها را تحلیل کنیم.
 
وی گفت: همانطور که فرمانده معظم کل قوا فرمودند، دفاع مقدس گنجینه ای برای ما است تا از آن برداشت کنیم تا اگر خدای نکرده با تهدیدی روبرو شدیم از آن استفاده کنیم.
 
فرمانده دافوس افزود: ما تجربه جنگی دفاع مقدس را با لحاظ کردن مسائل امنیتی توسط دانشجویان کشورهای دیگر به خارج صادر می کنیم.
 
امیر سرتیپ ولیوند در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره نقش فرمان امام خمینی (ره) در آزادسازی سوسنگرد خاطرنشان کرد: نقش فرماندهی رهبری که در حوزه دین فرد بسیار والایی بودند و با فرمان خود موجب شکست حصر آبادان شدند، در آزادسازی سوسنگرد نیز تاثیر بسیار زیادی داشت و مردم ولایتمدار ما با اعتقاد و باورهای دینی و مذهبی که در دفاع مقدس بروز داده و در آینده نیز خواهد داد با اطاعت از امام خود این موضوع را نشان دادند.
 
وی افزود: امیر سرتاش از افسران برجسته نیروی هوایی می‌گوید: "وقتی فرمان امام صادر شد من دیدم که افراد زیرمجموعه چقدر با دل و جان کار می کنند که در طول خدمتم چنین چیزی را ندیده بودم." 

انتهاي پيام/
برچسب ها: فرمانده ، دانشگاه ، ستاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار