دیدار جمعی از دانشجویان دکتری مدیریت استراتژیک با معاون سازمان حفاظت محیط زیست

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در توسعه پایدار ، اقتصاد، مسائل اجتماعی و محیط زیست سه رکن اساسی است که بدون ارتباطات مشارکتی جدی غیرقابل تحقق است.

 به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران، سیدمحمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با دانشجویان دوره دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه صنایع و معادن که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد ، با اشاره به اینکه توسعه پایدار مهمترین مسئله دنیای امروز است، افزود: توسعه لجام گسیخته و بدون برنامه پایدار منجر به آسیب های جدی بر بدنه طبیعت و محیط زیست و پیری زودرس اکوسیستم‌های بسیار مهمی همچون دریاچه ارومیه شده است.

مجابی با بیان اینکه در قرن بیستم با توسعه مدرنسیم و استفاده از تکنولوژی بدون نگاه به آینده؛ برداشت از محیط، تخریب و آلودگی های زیست محیطی، گسترش آلودگی ها و ... گسترش یافت، افزود: جنگ و رقابت دولت ها برای استفاده از منابع مشترک بین مرزی بدون در نظر گرفتن استانداردهای زیست محیطی؛ سرعت این تخریب ها را بیشتر کرد تا جایی که بشر در نیمه دوم قرن 20 به فکر تصویب کنوانسیون ها و اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی برای بهبود و توجه بیشتر به محیط زیست افتاد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان نقش مهم اقتصاد در تصمیم گیری های زیست محیطی افزود: با مقایسه نگاه کلاسیک‌ها و نئوکلاسیک‌ها به اقتصاد جهانی و اعتقاد به سرمایه، زمین و نیروی کار رایگان به عنوان سه عنصر مهم و اصلی تولید، اثر تفکرات اقتصادی بر محیط زیست به خوبی مشخص می شود.

مجابی با اشاره به اینکه امروز نگاه به محیط زیست تغییر کرده است، بحث های مفصل برای حل مسائل زیست محیطی در نشست جهانی زمین در سال 1992 (اجلاس ریودوژانیرو) که خروجی اصلی آن دستور 21 برای توسعه پایدار شد را نمونه ای تغییر روند فکری بشر دانست و تصریح کرد: علاوه بر نگاه جهانی از بعد داخلی هم کشور ما به دلیل تجمیع فرهنگ اسلامی و ایرانی و توصیه های فراوان دینی و ملی برای احترام به طبیعت و حفظ آن، باید پیشگام احترام به طبیعت و صیانت از آن باشد.

وی ادامه داد: از منظر قانونی ما جز معدود کشورهایی هستیم که در قانون اساسی خود به محیط زیست پرداخته ایم و به واسطه تلاش مرحوم دکتر تقی ابتکار و بنا به پیشنهاد وی به شهید بهشتی اصل 50 قانون اساسی مشخصا به محیط زیست پرداخته و در اصل بهترین توصیف از توسعه پایدار است که منجر به پر کردن خلاء قانونی برای حفظ و صیانت از محیط زیست شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه پایدار یعنی آینده را امروز دیدن و این ساده ترین و کاملترین تعریف برای توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه محیط زیست از یک بند در برنامه اول توسعه و یک تبصره در برنامه دوم و یک فصل در برنامه سوم، در برنامه چهارم به سهمی 20% رسید افزود: با روی کار آمدن دولت گذشته برنامه چهارم توسعه به فراموشی سپرده شد و این بیانگر اولین نقطه ضعف در عدم پیگیری مسائل زیست محیطی یعنی برخورد سلیقه ای و فردی است.

مجابی تصریح کرد: در توسعه پایدار اقتصاد، مسائل اجتماعی و محیط زیست سه رکن اساسی است که بدون ارتباطات مشارکتی عینی و جدی غیرقابل تحقق است و جوامعی به توسعه پایدار نزدیک و در تحقق آن موفق می شوند که مدارهای توسعه را به درستی طی کنند و مشارکت عینی و کامل را به وجود آورند.

مجابی با ابراز خرسندی از نگاه دکتر روحانی رئیس جمهور به محیط زیست و اختصاص 18 بند برنامه وی به محیط زیست در سه قسمت حفاظت، ساختار و اقتصاد، همچنین الزام نهادهای دولتی به خصوص استانداری ها به ایجاد دفاتر زیست محیطی در جلسه شورای عالی محیط زیست برای بررسی اثرات زیست محیطی تصمیمات کلان؛ ابراز امیدواری کرد: این روند آغازی برای ایجاد نگاه سیستمی در مدیریت و پرهیز از بخشی نگری در تصمیم گیری ها باشد که آسیب های غیرقابل جبرانی بر بدنه محیط زیست کشور وارد کرده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه پایدار تنها در سایه تحقق نگاه سیستمی و حذف بخشی نگری در مدیریت، آگاهی بخشی عمومی، اطلاع رسانی درست و آموزش محقق می شود ، گفت: نقش نهادهای مردمی در توسعه پایدار غیرقابل انکاراست و در صورت تحقق عینی و گسترش آموزش های زیست محیطی می توان به آینده ای روشن امیدوار شد. زیرا توسعه و رفاه حق همه انسان هاست ولی توسعه ای پایدار که منجر به عدالت بین نسلی می شود.

گفتنی است ، در اصل 50 قانون اساسی چنین آمده است : «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»

انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار