همراه با تيم مذاکره‌کننده ايران/131

نشست سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون پایان یافت

دیدار سه جانبه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا، محمدجوادظریف وزیرامورخارجه کشورمان و جان کری وزیرامورخارجه آمریکا پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو دیدار سه جانبه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا، محمدجوادظریف وزیرامورخارجه کشورمان و جان کری وزیرامورخارجه آمریکا پایان یافت.

مذاکرات ظریف، اشتون و کری در ژنو بعد از پنج ساعت گفت‌وگو پشت درهای بسته پایان یافت. هم‌چنین ادامه گفت‌وگوها روز شنبه ساعت 8:30 به وقت محلی از سرگرفته خواهد شد.

شایان ذکر است دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز پنجشنبه 16 آبان ماه ساعت 11:15 به وقت محلی در ژنو آغاز شد و راس ساعت 14:46 به وقت ایران به پایان رسید.

پس از پایان مذاکرات "مایکل مان" سخنگوی اشتون در مذاکرات هسته‌ای موضوعات مورد بحث در نشست ایران و 1+5 تنها بررسی برنامه هسته‌ای ایران خواند و گفت: مذاکرات رو به پیشرفت است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری از آمریکا که خواستار صحبت وی در مورد تیم فنی شده بود و اینکه چه قدم‌هایی در این مورد برداشته شده و آیا هیچ مسائل علمی در این باره بحث شده و اینکه دیپلماسی در این باره به چه صورت است، پاسخ داد: این سوال حساسی است که در مورد مسائل فنی و کارشناسی آن بخواهیم بحث کنیم، چون نیازمند افراد متخصص در این زمینه است و ما نمی‌توانیم الآن راجع به این مسئله بگوییم و می‌دانیم که کارشناسان و تکنیسین‌ها دقیق‌تر می‌تواند در این مورد صحبت کنند.

وی تصریح کرد: ولی می‌دانیم که خانم کاترین اشتون و آقای ظریف در مورد این مسائل صحبت کردند و منتظر هستیم ببینیم مذاکرات به چه صورت خواهد بود.

سید عباس عراقچی" مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو در مورد سفر ظریف به ایتالیا گفت: به دلیل اهمیت جاری مذاکرات ایران و 1+5 سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ایتالیا لغو شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه به چه دلیل این سفر لغو شده است، خاطرنشان کرد: مذاکرات به قدری مهم بوده که همه چیز امکان دارد.

"سیدعباس عراقچی"
مذاکره‌کننده ارشد ایران در ژنو در تشریح نشست امروز ایران و گروه ۱+۵ گفت: صبح روز (پنجشنبه ۱۶ آبان ماه) دور جدید مذاکرات هسته‌ای را با کشورهای ۱+۵ آغاز کردیم و این در ادامه ژنو گذشته و جلسه کار‌شناسی در وین بود.

وی افزود: ما در ژنو گذشته طرح خودمان را برای پیشرفت مذاکرات به آن‌ها ارائه کرده بودیم و آن‌ها استقبال کرده بودند و در جلسه وین نیز در این مورد بحث بیشتری شد و امروز با صراحت گفتم که چارچوب پیشنهادی ایران را می‌پذیرند.

عراقچی ادامه داد: چارچوبی که شامل سه مقوله عمده است، بحث هدف مشترک و گام اول و گام آخر، و قرار شد در مذاکرات امروز و فردا وارد جزئیات این گام ها شویم و در خصوص جزئیات آنها به توافق برسیم.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: هدف ما این است که در نهایت به یک متن مکتوب توافقنامه بین کشورهای ایران و 1+5 برسیم، ولی می‌توانم بگویم راه سخت و دشواری را پیش رو خواهیم داشت و ما الآن در یک مسیر واحد قرار گرفتیم ولی این مسیر مسیر آسانی نخواهد بود، اما قسمت مثبت اینجاست که هردو طرف و همه کشورهای 1+5 اعلام آمادگی کردند و جدیت خود را اعلام کردند که وارد گفتگوی محتوایی بشوند و بتوانند در جزئیات با ایران به توافق برسند.

عراقچی در ادامه گفت: ما کار سختی را داریم تا در خصوص هدف مشترک به یک درک واحد و هدف واحد برسم، درخصوص گام پایانی و وضعیت پایانی باید در خصوص المنت های آن به تفاهم برسیم و همچنین در خصوص گام اول باید انجام بدهند تا ما بتوانیم به یک نتیجه برسیم.

وی افزود: این کار را در مذاکراتی که امروز و فردا داریم باید انجام بدهیم، به دلیل پیچیدگی مذاکرات و تنوع موضوعات و سختی که وجود دارد در یک جمع بزرگ تصمیم گرفتیم مذاکرات را به جمع های کوچکتر تقسیم کنیم لذا در ادامه مذاکرات در بعد ازظهر امروز (نیم ساعت دیگر به وقت ژنو) وارد مذاکرات دوجانبه با گروه 1+5 خواهیم شد.


عراقچی تصریح کرد: قرار است هر سه کشور اروپایی به اتفاق بیایند و یک مذاکره با این سه کشور داشته باشیم و مذاکره نیز با روسیه، چین و آمریکا به صورت جداگانه صورت خواهد گرفت؛ جمع بندی این مذاکرات دو جانبه و جمع بندی بحث‌هایی که در جلسه کارشناسی وین داشتیم قرار است در ساعت 6 بین آقای ظریف و خانم اشتون در یک جلسه محدود به بحث گذاشته شود تا جمع بندی کنیم و سعی کنیم به یک متن واحد نزدیک شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در 48 ساعت آینده این موضوعات محقق خواهد شد یا خیر گفت: کار سختی را در پیش رو داریم، دیدگاه‌های هر دو طرف اختلافات جدی با هم دارد، نزدیک کردن این دیدگاه‌ها به هم‌دیگر کار آسانی نیست ولی تلاش ما این است، مهم است که هر دو طرف این اراده را دارند که دیدگاه‌های خودشان را به هم‌دیگر نزدیک کنند.

عراقچی افزود: از بعدازظهر کار خودمان را شروع می‌کنیم و بستگی دارد چقدر بتوانیم در این امر موفق باشیم.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در ژنو در تشریح مثبت بودن مذاکرات ژنو گفت: مثبت بودن به این معنا که هر دو طرف جدی هستند و اراده لازم را به ورود به مذاکرات را دارند اما آیا مذاکرات به سمت خوب پیش می‌رود و آیا ما امیدوار هستیم به هم نزدیک شود زود است در این مورد قضاوت کنیم ولی مثبت بودن به این معنا که خوب پیش می‌رویم زود است ولی مثبت بودن به این معنا که اراده پیش رفتن را هر دو طرف دارند وجود دارد.

"
عراقچی" اظهار داشت: اصل اول برای ما حفظ حقوق مردم ایران و احترام به این حقوق توسط طرفین است امیدواریم در جزئیات به این موضوع برسیم.

وی در خصوص مذاکره فردا نیز اظهار داشت: بستگی دارد در جلسه امروز به چه جمع‌بندی برسیم و معلوم می‌شضود فردا چگونه مذاکرات را ادامه بدهیم.

معاون وزیر امور خارجه در مورد احتمال حضور ظریف در مذاکرات فردا گفت: مذاکرات به دشت نزدیک، پیچیده و سخت شده و به همین دلیل آقای ظریف تصمیم گرفتند سفرشان به ایتالیا را لغو کنند، نحوه تصمیم گرفتن در خصوص ادامه مذاکرات لحظه‌ای است.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای
تیم ایران در ژنو2 با اشاره به محتوای مذاکرات دو جانبه گفت: صرفا این مذاکرات در خصوص موضوعات هسته‌ای است و همان بحث‌هایی که در مذاکره 5+1 انجام می‌شود به صورت جزئی‌تر در مذاکرات دو جانبه انجام خواهد شد و ما هیچ دستور کار دیگری در این رابطه نخواهیم داشت.

همچنین محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در حاشیه نشست جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 (3+3) در ژنو با رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی دیدار و گفتگو کرد.

همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و صلیب سرخ جهانی در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه کمک‌های بشردوستانه و اقدامات صلیب سرخ جهانی در سوریه مهمترین موضوع طرح شده در این دیدار بود.

بنابراین روز اول مذاکرات دور دوم ایران و 5+1 در حالی در ژنو به پایان رسید که خبرهای خوبی در انتظار 7 ملت و 1 پرونده بود.

خورشید مشترکمان با کشورهای غربی امروز جمعه 17 آبان ماه حدود 2 ساعت زودتر از افق ایران اسلامی سر برآورد تا شاهد یک روز جدید در جریان بررسی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران باشیم.

اولین خبر امروز از ژنو دیدار میاگاوا مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه ژاپن با "سیدعباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان بود.

همچنین خبر دیدار وزیر امور خارجه آمریکا، قبل از عزیمت به ژنو جهت حضور در نشست ایران و گروه 1+5 برای سومین بار در 72 ساعت گذشته با بنیامین نتانیاهو، نسخت‌وزیر رژیم صهیونیستی از دیگر خبرهای حائز اهمیت امروز بود.

"مایکل مان" در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما فکر می‌کنید 1+5 با ایران در بازه زمانی مشخص به توافق خواهد رسید، اظهار داشت: این واضح است که پیشرفت‌هایی حاصل شده اما امیدواریم که این پیشرفت‌ها بیشتر باشد.

سخنگوی کاترین اشتون در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران که آیا زمان مشخصی برای رسیدن به توافق پیش‌بینی می‌کنید گفت: پیش‌بینی بسیار سخت است و من در مورد زمان رسیدن به توافق با ایران چیزی نمی‌گویم اما امیدوارم که بتوانیم به پیشرفت‌ها ادامه دهیم.

مایکل مان در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد اینکه آیا وزاری امور خارجه دیگری به ژنو می‌آیند، گفت: در حال حاضر تا آنجا که من اطلاع دارم فقط وزیر خارجه فرانسه و جان کری به ژنو می‌آیند که این دعوت از سوی کاترین اشتون صورت گرفته است.

از مهمترین اتفاقات روز دوم مذاکرات دور دوم ژنو حضو وزاری خارجه کشورهای 5+1 است که این وزار سعی دارند خود را به ژنو برسانند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ژنو ، نشست ، اشتون ، مشترک ، کری ، ایران ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار